تداوم مرگهای ۲ رقمی کرونا در فارس

  • 02 مرداد 1400 - 8:47
تداوم مرگهای ۲ رقمی کرونا در فارس

موج پنجم شیوع کروناویروس در حالی وارد هفته سوم می‌شود که روند ابتلا، تعداد بیماران نیازمند بستری، بیماران بدحال و قربانیان خطی صعودی را دنبال کرده و آمار مرگهای روزانه در فارس همچنان ۲ رقمی ست.

تحلیل گزارش‌های آماری شیوع کرونا طی ۲ هفته اخیر نشان دهنده واقعیت قدرت بسیار بالای بیماری‌زایی، کوتاه‌تر شدن فاصله ابتلا تا نمود تظاهرات بالینی و کم شدن زمان بروز اولین علائم و درگیری ارگانهای حیاتی و نیاز فرد به خدمات بیمارستانیست. 

به گزارش ایسنا و براساس اعلام مسئولان و متخصصان، واکسیناسیون بر میزان ابتلا، تظاهرات شدید و طول مدت بیماری و شدت و حدت تظاهرات بالینی و البته مرگ بیماران تاثیر داشته به طوریکه کاهش موارد ابتلا، بستری و مرگ در افراد بالای ۶۰ سال و افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ در دیگر گروه‌های سنی مشهود است. 

اگرچه مسئولان و صاحب‌نظران به درستی معتقد هستند که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گروه سنی جوان و نوجوان، خصوصا مردان، بسیار کمتر از سایر گروه‌های سنی است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جمعه اول مرداد در اعلام آمار روزانه همه گیری کرونا در فارس، گفت: تاکنون، یک میلیون و ۴۴ هزار و ۷۶ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه های استان انجام و منتهی به شناسایی ۳۰۴ هزار و ۳۳۹ بیمار مثبت قطعی شده است.

عبدالرسول همتی گفت: همچنین از ابتدای طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۲۳ هزار و ۱۵۰ مورد تست سریع انجام و منجر به شناسایی ۲۱ هزار و ۵۴۱ بیمار مثبت شده است.

او مجموع بیماران شناسایی شده با این روش‌ها در فارس تا اول مرداد را ۳۲۵ هزار و ۸۸۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۸۸ هزار و ۵۹۶ نفر از ابتدا تاکنون بهبود یافته اند. 

معاون بهداشت دانشگاه با اعلام جان باختن ۱۲ هم استانی دیگر در اثر کروناویروس طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را پنج هزار و ۲۴ نفر اعلام کرد.

همتی اضافه کرد: هم اکنون دو هزار و ۵۱۲ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۲۵۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

او با اشاره به شیوع کرونای موسوم به دلتا در فارس و اهمیت مشارکت تمام اقشار جامعه برای کمک به مدافعان سلامت و قطع زنجیره انتقال بیماری در استان، تاکید کرد.

همتی گفت: بهترین روش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید۱۹، رعایت دستورالعمل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شست و شوی مکرر دست ها، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی و همچنین خودداری از سفرهای غیرضروری به ویژه سفر به شهرستان های با وضعیت قرمز است.

دیدگاه