تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

کاهش سن ابتلا و فوت ناشی از کرونا در استان فارس

  • 28 تیر 1400 - 10:38
کاهش سن ابتلا و فوت ناشی از کرونا در استان فارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در سنین پایین به ویژه جوانان استان افزایش یافته است.

مهرزاد لطفی یکشنبه در سیصد و شصت و چهارمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ هشدار داد: متاسفانه شاهد رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی از سوی جوانان و نوجوانان هستیم که این موضوع موجب افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا در افراد با سن پایین شده و فاصله بین بستری تا مرگ افراد، به میزان بسیار پایین رسیده است.

وی با این هشدار که شدت بیماری افزایش یافته و افراد درگیر با کرونا نیز دیر به مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا (۱۶ ساعته) مراجعه می کنند، از مردم خواست تا در صورت داشتن هر گونه علایم، حتما به نزدیکترین مرکز درمانی معرفی شده از سوی مجموعه سلامت مراجعه کنند.

تاکید رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر به روزرسانی و سرعت بخشیدن روند پاسخ دهی مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کروناویروس در فارس برای تصمیم گیری های مهم ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه با هدف تشخیص و درمان به هنگام بیماران از دیگر محورهای این نشست بود.

او با تاکید بر حساسیت بیشتر مسوولان در این شرایط بحرانی، از تمامی کادر بهداشت و درمان درگیر با کرونا به ویژه دستیاران، دانشجویان و کارکنان درگیر با کرونا و همچنین کارکنان مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کروناویروس در فارس برای تلاش شبانه روزی در این بحران قدردانی کرد.

لطفی با اشاره به وضعیت بحرانی بیمارستان ها و مراکز درمانی طی ۲۴ ساعت گذشته و افزایش بیش از حد انتظار مراجعان، گفت: راه اندازی بیمارستان پشتیبان ۲ نیز در اولویت دستور کار قرار دارد.

شمار قربانیان کرونا در فارس به ۴۹۶۰ نفر رسید

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز گفت :شمار قربانیان کرونا در فارس به چهار هزار و ۹۶۰ نفر رسید.

عبدالرسول همتی با اعلام جان باختن ۱۲ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را چهار هزار و ۹۶۰ نفر عنوان کرد.

او اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۲۴ هزار و ۷۲۵ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۹۶ هزار و ۵۸۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۲۰ هزار و ۵۱۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۰ هزار و ۴۳۹ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۱۷ هزار و ۲۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶۱ بیمار جدید مبتلا به کروناویروس در بیمارستان های استان بستری شدند، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را دو هزار و ۱۵۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۱۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی گفت: ۲۸۱ هزار و ۹۳۲ نفر از ابتدا تاکنون بهبود یافتند که از بیمارستان ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شدند.

او با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان های مرجع کووید۱۹ دانشگاه، از همکاری ویژه بیمارستان های خصوصی برای پذیرش این بیماران تقدیر کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: تاکنون ۵۴۳ هزار و ۱۰۳ واحد واکسن علیه بیماری کووید۱۹ به مردم استان فارس تزریق شده است که امیدواریم با توزیع محموله جدید واکسن، از چند روز آینده بتوانیم واکسیناسیون گروه های سنی بالای ۵۵ سال انجام دهیم.

این مقام مسوول در دانشگاه با بیان اینکه سن ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در حال کاهش است، به طوری که بیشتر مبتلایان و جانباختگان ناشی از این بیماری را افراد زیر ۵۰ سال تشکیل می دهند، اضافه کرد: جوانان ضمن رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در برابر کرونا، با مشاهده هر گونه علایم مشکوک به این بیماری، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند تا از حاد شدن وضعیت بالینی خود جلوگیری کنند.

دیدگاه