فارس بیشترین آسیب را در کشور از خشکسالی دید

  • 07 تیر 1400 - 16:31
فارس بیشترین آسیب را در کشور از خشکسالی دید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: فارس متاثرترین استان در مجموعه آسیب‌های خشکسالی در سطح کشور بوده است.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یکشنبه از قول احمد طمراسی افزود: بخش کشاورزی استان فارس ظرفیت بسیار بالایی در کشور دارد و این ادعا را می تواند داشته باشد که آن چه را که در موضوعات مختلف عنوان می کند بخش قابل توجهی از مسائل کشاورزی ایران است و صحبت های کارشناسان این استان فراتر از استان است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی برنامه های دولت و وزیر جهاد کشاورزی آینده؛ هر آنچه را که در بخش کشاورزی می خواهند رقم بزنند با دید گذار از مدیریت باشد چرا که مدیریت شرایط موجود نمی تواند آب، محیط زیست و منابع طبیعی ایران را نجات دهد و زیرساخت های ما نیاز به یک قاعده ای جدا از مدیریت بخش کشاورزی دارد و بایستی در بخش کشاورزی به دنبال یک تحول بنیادی باشیم.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یک دستگاه خدماتی به معنای عام نیست تاکید کرد: این سازمان یک دستگاه تخصصی است بنابراین بایستی بخش کشاورزی را به عنوان یک بخش فنی و تخصصی به جامعه معرفی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به نقش نظام بهره برداری و تعاونی ها در گذشته؛ در ساماندهی اعتبارات بخش خصوصی و هزینه های عمرانی زیرساختی در آب و خاک، بیان کرد: در استان فارس این موضوع باید احیا و تقویت شود و فعالیت ها در یکپارچه سازی اراضی، تجهیز و نوسازی و پوشش انهار مثل گذشته جهت دار شود و تعاونی های تولید که بر مبنای مدل اقتصادی ارزش شکل می گیرند شناسایی شوند.

طمراسی خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی در اذعان عموم، عوام و خواص از یک بخش تخصصی فاصله گرفته است و همه اجازه مداخله به موضوعات بخش کشاورزی را دارند ما شبیه به یک دستگاه خدمات عمومی هستیم که وظیفه بنایی کار را بر عهده داریم و مداخله در همه جزئیات بخش کشاورزی ما را از یک بخش تخصصی فاصله داده است و این نگاه نگاهی است که آینده بخش کشاورزی ایران را به مخاطره می اندازد.

وی افزود: پرسنل وزارت جهاد کشاورزی سربازان امنیت غذایی در کشور هستند و با توجه به گستردگی فعالیت های پرسنل وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تامین امنیت غذایی توسط آنان باید بیشتر از دستگاه های دیگر به آن ها توجه شود لذا خواهشمندیم این مهم توسط کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیگیری شود تا تبعیضی بین این وزارتخانه با سایر دستگاه ها از این لحاظ وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ماهیت بخش کشاورزی به دلیل گستردگی، پیچیدگی و توسعه یافتگی همه جانبه ای که دارد همواره می طلبد که موضوعات بخش کشاورزی با همه اجزاء و ارکان قانون گذاری، مجریان و دستگاه های مرتبط مرور شود.

وی افزود: خدماتی را که ما می بایست به تولیدکنندگان خود ارائه دهیم را باید کنترل کنیم و بهترین نسخه را برای عوامل تولید تجویز و ترسیم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هدف از برگزاری این جلسه را در آستانه قرار گرفتن فصل بودجه بندی و طرح موضوعات خاص دیگر در کشور، بنا به درخواست نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت استان و نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی دانست.

وی تاکید کرد: طبیعتا امروز یکی از مسائل خاص و ویژه استان فارس موضوع خشکسالی است و متاسفانه متاثرترین استان در مجموعه آسیب های خشکسالی بوده است و همه جوامع تولیدکنندگان اعم از زراعی، باغی، طیور و زنبور عسل درگیر این موضوع هستند.

طمراسی ضمن تشکر از تولیدکنندگانی که به نکات فنی، ترویجی و آموزشی دقت لازم و توجه ویژه داشته اند، اظهار کرد: خوشبختانه برخی از الزامات و نیازهای جامعه تولیدکننده مان را توانسته ایم مرتفع کنیم و اگر یک تقسیم بندی کلی با توجه به تاثیرات خشکسالی داشته باشیم متوجه می شویم که بیشترین وزن خود را در تامین نهاده های مورد نیاز بخش دام و طیور گذاشته است و در بخش طیور و تولیدات متراکم مثل مرغ مادر، مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار خوشبختانه صد در صد نهاده مورد نیاز این قشر به صورت سیستمی و اتوماتیک در اختیار آنها قرار گرفته است و ما مشکلی در حوزه تامین نهاده ها نداشته ایم.

وی اظهار داشت: اولویت دومی که خیلی هم مهم بود، دام های کوچک و بزرگ ما در عرصه های مرتعی و روستایی بودند که به دلیل وابستگی شدیدشان به مراتع و نیز وابستگی جدی آن ها به تولیدات زراعی که آن هم دستخوش عوامل خشکسالی شده بود نیاز به حمایت ویژه دارند.

وی در این زمینه بیان کرد: با واردات ۱۳۰ هزار تن نهاده از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه در بین همه دام های روستایی و عشایری خود توانسته ایم بخشی از خلاء ناشی از خشکسالی را پر کنیم و بالغ بر ۶۵ هزار تن نهاده اختصاصی جامعه عشایری وارد استان شد که در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

طمراسی ابراز کرد: وزارت جهاد کشاورزی طرح ویژه خرید دام مازاد جامعه عشایری را دنبال می کند و  استان فارس در این زمینه پیشگام بوده و تاکنون هم به عنوان اولین استانی است که از حدود ۱۵ روز پیش وارد این عرصه شده و در عین حالی که دام مازاد را خریداری می کنیم جهت نگهداری مانده دام در اختیار دامدار هم به ازای هر راس دام سه کیلوگرم نهاده جو را با قیمت دولتی در اختیار دامداران قرار خواهیم داد.

وی تصریح کرد: تامین و توزیع نهاده و حمایت از بخش دام و طیور در شرایط خشکسالی تداوم خواهد داشت و در موضوعاتی مانند ورود به سال زراعی پیش رو هم تمهیدات لازم برای تولید نهاده های زراعی و باغی را در دستور کار داریم که در زمان خود اجرا خواهد شد.

دیدگاه