افزایش موارد مرگ بر اثر کرونا در فارس

  • 20 خرداد 1400 - 8:49
افزایش موارد مرگ بر اثر کرونا در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حالی از ثبت ۱۴ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در فارس خبر داد که طی هفته گذشته عدد فوتی‌ها در این استان تک رقمی شده بود.

دکتر عبدالرسول همتی چهارشنبه ۱۹ خرداد در جلسه تشریح وضعیت آماری شیوع کرونا در فارس، اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه ۱۴ نفر از بیماران مبتلا به کروناویروس در استان فارس جان خود را از دست دادند و تعداد کل فوت شدگان این بیماری از ابتدا تاکنون به ۴۶۵۶ نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا، طی ۴۸ ساعت گذشته و برابر آمارهای اعلامی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعداد فوت شدگان بیماری کرونا، که هفته گذشته تک رقمی شده بود، افزایش یافته و بار دیگر ۲ رقمی شده است.

همتی در ادامه با یادآوری اینکه ۲۱۴۴ مورد فوت ناشی از ابتلا به کرونا مربوط به شهرستان شیراز بوده است، در خصوص آمار فوت شدگان سایر شهرستان‌های استان فارس، جز لارستان، جهرم و فسا، گفت: در آمارهای ثبت شده ۳۱۶ مورد مربوط به مرودشت؛ ۲۶۰ مورد کازرون؛ ۱۲۱ مورد داراب؛ ۱۱۵ مورد آباده؛ ۱۰۲ مورد ممسنی؛ ۷۳ مورد اقلید؛ ۶۹ مورد استهبان؛ ۶۲ مورد لامرد؛ ۶۱ مورد نی ریز؛ ۶۰ مورد فیروزآباد؛ ۵۸ مورد کوار؛ ۵۰ مورد سپیدان؛ ۴۰ مورد قیروکارزین؛ ۳۸ مورد خرامه؛ کوه چنار، خرم بید و زرقان هر کدام ۳۷ مورد؛ ۳۵ مورد رستم؛ ۳۱ مورد ارسنجان؛ ۳۰ مورد بوانات؛ زرین دشت و سروستان هر کدام ۲۹ مورد؛ ۲۷ مورد بیضا؛ ۲۴ مورد پاسارگاد؛ ۲۳ مورد مهر؛ ۱۰ مورد فراشبند؛ ۸ مورد بختگان و ۲ مورد مربوط به سرچهان بوده است.

او گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۲۳ هزار و ۹۸۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه و با بررسی آنها ۲۶۵ هزار و ۷۳۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همتی گفت: از ابتدای طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۰۶ هزار و ۷۸۹ مورد تست سریع انجام و منجر به شناسایی ۱۶ هزار و ۲۳۱ بیمار مثبت شده است.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز، تعداد کل بیماران شناسایی شده در فارس را تاکنون ۲۸۱ هزار و ۹۶۹ نفر اعلام و اضافه کرد: هم اینک ۱۰۷۴ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که در این بین ۱۴۶ نفر از آنان، به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های آی سی یو، تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

همتی با اشاره به روند افزایشی مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته و موارد بستری در بیمارستان های استان بر اثر ابتلا به کروناویروس، خاطرنشان کرد: لازم است برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه بیشتری شود.

او همچنین امروز و در سیصد و سی و هشتمین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹ علوم پزشکی شیراز، با اشاره به خطر انتقال سریع این بیماری، گفت: تمام ستادهای انتخاباتی موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برابر کروناویروس هستند.

همتی افزود: هرگونه شلوغی و تجمع بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از ستاد ملی مدیریت بیماری کووید۱۹ در ستادهای انتخاباتی مورد تذکر جدی قرار می‌گیرد و با هرگونه مغایرت با دستوالعمل‌های بهداشتی، برخورد قانونی انجام خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به مشاهده ویروس جهش یافته، در شهرستان‌های همجوار با استان‌های جنوبی اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی، مسئولان شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان‌های جنوبی باید بیش از پیش بر عایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در ستادهای انتخاباتی نظارت داشته باشند.

همتی همچنین بر نظارت بیش از پیش مسئولان شهرستان‌ها بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، به ویژه در مراکز خرید و اماکن عمومی تاکید کرد.

دیدگاه