افزایش قیمت کالاها و خدمات در فارس بالاتر از میانگین کشور است

  • 18 خرداد 1400 - 12:32
افزایش قیمت کالاها و خدمات در فارس بالاتر از میانگین کشور است

استان فارس در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورمی بیش‌تر از کل کشور را تجربه کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در دنیای امروز چه کسانی که اخبار اقتصادی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و چه کسانی که علاقه‌ای به این نوع اخبار ندارند، با یک مفهوم به خوبی آشنا هستند و آن تورم است.

در یک تعریف ساده تورم به روند فزاینده و غیرمنظم افزایش قیمت‌ها می‌گویند و نرخ تورم افزایش، کاهش یا ثبات در قیمت مصرف‌کننده کالاها و خدمات را نشان می‌دهد.

در توضیح نرخ تورم از ۳ مفهوم، تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل و نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

در بررسی نرخ تورم گروه اصلی کالاها و خدمات در نظر گرفته می‌شود که شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن-آب-برق و سایر سوخت‌ها، مبلمان و لوازم خانگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران، کالاها و خدمات متفرقه است.

در استان فارس شاخص کل قیمت برای خانوارهای این استان در اردیبهشت ماه به ۲۹۵٫۴ رسیده است که نسبت به شاخص کل کشوری کمتر است. همچنین تورم سالانه این استان ۴۳٫۲ درصد، تورم نقطه‌ای ۵۱ درصد و تورم ماهانه ۴ دهم درصد اعلام شده است.

در گروه خوراکی‌های و آشامیدنی‌ها تورم سالانه استان فارس ۵۳٫۳ درصد بوده که تفریح و فرهنگ با تورم ۷۰٫۱ درصد بیشترین میزان افزایش قیمت را در طول یک سال گذشته به خود اختصاص داده است پس از آن مبلمان و لوازم خانگی با ۶۳٫۸ درصد و حمل‌ونقل با ۶۳٫۱ درصد قرار دارند.

این در حالی است که در همین گروه بیشترین تورم کل کشور مربوط به مبلمان و لوازم خانگی با ۵۳٫۷ درصد بوده است و پس از آن حمل‌ونقل با ۶۵٫۱ و تفریح و فرهنگ با ۴۸ درصد تورم قرار دارند به عبارتی تورم گروه تفریح و فرهنگ و لوازم خانگی در استان فارس بیشتر از کل کشور در اردیبهشت ماه بوده است.

افزایش تورم استان فارس در دیگر بخش‌های این گروه نسبت به کل کشور هم دیده می‌شود؛ به عبارتی استان فارس در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورمی بیش‌تر از کل کشور را تجربه کرده است.

بر اساس آمار اعلام شده تورم سالانه این گروه در کل کشور ۴۷٫۶ درصد است که این میزان در استان فارس ۵۳٫۳ درصد اعلام شده یعنی مردم استان فارس برای خرید اقلام گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۵٫۷ درصد بیشتر از میانگین کشور هزینه‌ کرده‌اند.

در گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات نیز تورم سالانه کشوری ۳۷٫۸ درصد است اما این رقم در استان فارس ۳۸ درصد اعلام شده است که در این بخش نیز مردم استان فارس در اردیبهشت ماه امسال ۲ دهم درصد بیشتر از میانگین کشوری هزینه کرده‌اند.

گرانی‌ها و بالاتر بودن نرخ تورم در استان فارس نسبت به میانگین کشوری نشان می‌دهد که نظارت‌ها بر بازار در استان به گونه‌ای که شایسته است وجود نداشته و انتقاد و گلایه مردم نسبت به گرانی‌های سرسام‌آور و لجام گسیخته به حق است.این موضوع به ویژه در بازار مرغ، میوه و قند و شکر این روزها بیش از هر کالای دیگری خود را نشان می‌دهد.

دیدگاه