تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

آخرین وضعیت انتقال آب از خلیج فارس؛ آب در ۲ مرحله به استان فارس می‌رسد

  • 17 خرداد 1400 - 10:11
آخرین وضعیت انتقال آب از خلیج فارس؛ آب در ۲ مرحله به استان فارس می‌رسد

رئیس شورای راهبردی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس آخرین وضعیت انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس را تشریح کرد.

سید محمدرضا رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، آخرین وضعیت انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس را تشریح کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت روزافزون تامین آب در دنیا به ویژه در کشور ما که جزو کشورهای خشک به حساب می‌آید، رفتن به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف ضرورت جدی‌تری دارد. 

وی  با بیان اینکه در همین راستا در کشور طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به نقاط داخل سرزمینی روز به روز جدی‌تر می‌شود گفت: چند خط مختلف برای این منظور حتی تا نقاط شمالی کشور مثل خراسان طراحی شده که نخستین آن هم در دست اقدام است.

رئیس شورای راهبردی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس افزود: استان فارس هم در بخش‌های مختلف با کمبود آب و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی روبه‌رو است، به همین دلیل طرح انتقال آب از خلیج فارس چندین سال مورد بحث و گفت‌وگو  بوده است البته مصرف این آب به دلیل هزینه‌های تمام شده عمدتا صنعتی است و پس از آن شرب در نتیجه انتقال این آب نمی‌تواند مورد مصرف کشاورزی قرار بگیرد مگر اینکه شرایط جدیدی پیش آید.

رضازاده با بیان اینکه مجموعه مسئولان ارشد استانی به این نتیجه رسیدند که برای پیگیری جدی‌تر این موضوع یک شورای راهبردی تشکیل دهند بیان کرد: در راستای پیگیری این موضوع جلسات متعدد و مختلفی با حضور مسئولان ارشد استانی و جلسه‌ای با حضور وزیر صمت و دیگر مسئولان کشوری برگزار شده و کار به مسیر خوبی افتاده است.

وی با تشریح جزئیات این طرح گفت: از چند سال قبل یکی از شرکت‌های بومی استان فارس مجوزی را برای استفاده از آب دریا، شیرین‌سازی و انتقال گرفته بود و عملیات اجرایی هم در بخشی از کار مثل راه‌اندازی سایت شیرین کردن آب و آماده‌سازی بخشی از مسیر انتقال آب به جنوب استان فارس در لامرد و مهر انجام داده بود، با هماهنگی در وزارت صمت بنا شد که برای تقویت و حمایت بیشتر این شرکت استان شرکت جدیدی با مشارکت همین شرکت شکل بگیرد. 

 رئیس شورای راهبردی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس افزود: یکی از شرکت‌های تابعه ایمیدرو که در حال حاضر خودش مجری انتقال آب از خلیج فارس تا خراسان و دیگری از چابهار تا زاهدان است، وارد ماجرا شد و امیدواریم که شرکت جدید تا پایان مردادماه با مشارکت ۳۰ به ۷۰ هر دو شرکت شکل بگیرد و بتواند وارد عملیات اجرایی این طرح شود. 

رضازاده با بیان اینکه این شرکت جدید آمادگی دارد تعدادی از سهام خودش را به واحدهای صنعتی فارس که مشتاق مشاکت در این امر هستند واگذار کند، عنوان کرد: همچنین ماموریت دیگری به عهده ایمیدرو گذاشته شد که تیمی برای بازنگری ظرفیت‌های معدنی استان تشکیل بدهند و پیشنهاد چند پروژه جدید برای فعال شدن این صنعت ارائه کنند. 

وی با اشاره به بازدید شورای راهبردی خط انتقال آب از مسیر شیراز – فیروزآباد – مهر – لامرد و پارسیان و برخی از کارخانجات و واحدهای معدنی در این مسیر گفت: علاوه بر این‌ها از مسیری که بخشی از آن برای انتقال خط لوله از لامرد و مهر تا پارسیان قرار دارد و در انتها از سایت آب شیرین‌کن هم بازدید شد که در این بازدید مقرر شد از مسیری که قبلا برای انتقال خط اتیلن استفاده شده اگر امکان دارد برای انتقال آب هم  استفاده شود.

رئیس شورای راهبردی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس بر لزوم سرعت بخشیدن به آماده‌سازی مسیر خط انتقال توسط شرکت سرمایه‌گذار تاکید و خاطرنشان کرد: در نیمه دوم خرداد این  موضوع سرعت می‌گیرد و امیدواریم که در آینده شاهد این باشیم تابوی انتقال آب به فارس شکسته شود.

رضازاده با بیان اینکه کار در دو مرحله تعریف شده است گفت: مرحله نخست شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به لامرد و مهر و در مرحله دوم به نقاط مرکزی و شمالی استان و چه بسا بالاتر از مرزهای استان برای موارد مورد نیاز نیز مورد توجه است.

وی با بیان اینکه مطالعات هم باید مورد بازنگری قرار گیرد که در این بازنگری بخش‌های از مسیر پیش‌بینی شده براساس نیاز به آب اصلاح می‌شود، افزود: پیشران توسعه صنعتی استان این است که صاحبان صنایع مشکل تامین آب نداشته باشند که با این انتقال مشکل آب برطرف می‌شود و علاوه بر آن طرح‌های توسعه‌ای هم در صنایع اجرا می‌شود که فرصت‌های بیشتری برای اشتغال به وجود می‌آورد.

رئیس شورای راهبردی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس با اشاره به دیگر برنامه‌های این شورا تصریح کرد: هدف این شورا صرفا خط انتقال آب نیست بلکه پساب فاضلاب شهرهای استان هم به عنوان منبع آب مورد توجه است همچنینن استفاده از ظرفیت خالی خط انتقال بندرعباس به کرمان و یزد برای شرق استان نیز از موارد مورد پیگیری است.

رضازاده افزود: همچنین بحث آب‌های ژرف که مطالعاتی درباره آن انجام شده که برخی از نقاط استان فارس می‌تواند ذخیره منابع آبی را داشته باشد، مورد توجه است و امیدواریم با پیگیری این موضوع این فرصت‌ها را فعال کنیم که موجب می‌شود در توسعه صنعتی استان رشد چشمگیری داشته باشیم.

دیدگاه