افزایش ۲۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در فارس؛ ۳۲ درصد از جان باختگان عابران پیاده هستند

  • 11 خرداد 1400 - 8:01
افزایش ۲۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در فارس؛ ۳۲ درصد از جان باختگان عابران پیاده هستند

رئیس پلیس راهور استان فارس از افزایش ۲۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در دو ماه گذشته امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، ترافیک به عنوان یکی از مباحث چالش‌برانگیز شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان شناخته می‌شود که از دو دهه قبل به معضلی برای کلانشهرهای ایران  و از جمله کلانشهر شیراز تبدیل شده است.

هر چند برخی راهکارها برای رفع این مشکل اندیشیده و حتی بودجه‌های میلیاردی نیز صرف می‌شود، اما گویا غول ترافیک حاضر نیست از کلانشهر‌های ایران رخت بربندد و هر روزه رفته رفته با مدرن شدن دنیای صنعتی بر تعداد قربانیان ترافیک بیشتر شده گویی انگار هر سال دو هواپیمای غول پیکر در فارس سقوط و تمام سرنشیان آن فوت می‌کنند.

توسعه نامتوازن شهرها، عدم به کارگیری اصول مهندسی ترافیک در پروژه‌های شهری، رشد عجیب تعداد خودروها از جمله عواملی‌ست که معضل ترافیک را به جان کلانشهرهای ایران انداخته است. 

 افزایش ۲۰ درصدی تصادفات منجر به فوت 

سرهنگ صادق سلیمی، رئیس پلیس راهور استان فارس  در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام اینکه بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی در فارس عابرین سالمند و موتورسیکلت سواران جوان هستند گفت: هم اکنون در استان ۳۲ درصد از جان باختگان حوادث ترافیکی را عابران که اکثر آنان سالمندان هستند تشکیل می‌دهند که مجموعه شهرداری و دیگر دستگاه‌های مسئول باید برای این موضوع تدابیری بیاندیشند.

سرهنگ سلیمی از افزایش ۲۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در دو ماه گذشته امسال خبر داد و اظهارداشت: با توجه به عادی انگاری افراد و همچنین اعمال شدن محدودیت‌های ترافیکی کرونا تردد شبانه دربرخی معابر کاهش یافته و همین مسئله انگیزه افزایش سرعت را در بین رانندگان ایجاد کرده  که آمار تصادفات و فوتی‌های ترافیکی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در مدت دو ماهه امسال نسبت به مشابه سال گذشته با افزایش ۱۷ و ۱۹ درصدی تصادفات منجر به جرح و افزایش آمار مجروحین مواجه شده‌ایم بیان کرد: تعداد از رانندگان  با نادیده گرفتن قوانین رانندگی  زمینه‌ساز آسیب به سایر کاربران ترافیکی و بعضا فوت هم وطنان و یا مجروحیت شهروندان را فراهم می‌کنند. 

وی در پاسخ  به اینکه بیشترین آمار فوتی‌ها در کدام نقاط کلانشهر شیراز گزارش می‌شود عنوان کرد: در مقابل بوستان‌ها، اماکن تفریحی و تجاری بیشترین تعداد تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲ بامداد گزارش می‌شود که مهمترین دلایل آن نبود روشنایی مناسب و همچنین وجود نقاط حادثه‌خیز است که  برای رفع این معضل شهری نظرات کارشناسی به مجموعه کلان استان و اداره برق و مجموعه شهرداری گزارش شده است.

رئیس راهنمایی و رانندگی استان  آمار افزایش جانباختگان عابران پیاده و همچنین راکبین موتورسیکلت را در استان فارس به عنوان زنگ خطری اعلام کرد و اظهارداشت: تعداد جانباختگان عابران پیاده و سرنشینان موتور سیکلت در استان فارس از میانگین کشوری بالاتر است. میانگین سن قربانیان راکبان موتورسیکلت به ۱۶ تا ۳۲ سال و عابران پیاده به  حدود ۶۰ سال رسیده است.

سلیمی وجود دوربین‌های نظارتی را راهکار اثربخش در کاهش تصادفات در شیراز و استان فارس می‌داند و می‌افزاید: چنانچه تعداد ۵۰ دوربین دیگر به دوربین‌های ثبت سرعت  در کلانشهر شیراز اضافه شود می‌توانیم دیگر نقاط حادثه‌خیز را نظارت و رانندگان متخلف را شناسایی کنیم که با همکاری مناسب مجموعه شهرداری قرار است این تعداد افزایش یابد.

 نگاه جزیره‌ای مدیریتی در شهر صدرا در موضوع ترافیک 

رئیس پلیس راهور فارس افزایش تصادفات در شهرک‌های اقماری شیراز و شهر صدرا را یکی از مهمترین دغدغه‌های ترافیکی این کلانشهر اعلام کرد و گفت: رفتارهای جزیره‌ای مدیران دستگاه‌های دولتی اثرگذار در حوزه ترافیک، کمکی به رفع معضلات این حوزه نخواهدکرد و آنچه مهم است هم‌افزایی بین بخشی و کار گروهی مبتنی بر مطالعات علمی خواهد بود.  

سلیمی تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات در کلانشهر شیراز را  بیش از ۲۶۰ دوربین اعلام و بیان کرد: در شرایط فعلی رشد ۱۰۰ درصدی در جانمایی و نصب تعداد دوربین‌های نظارتی در سطح شهر را شاهد هستیم.

 محدودیت‌های تردد همچنان ادامه دارد 

وی به موضوع محدودیت‌ها در تعطیلات پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: اعلام محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی کرونا و ستاد شهرستانی اطلاع‌رسانی می‌شود ولی در بحث محدودیت‌های شبانه از ساعات ۲۲  تا  3 بامداد همچنان ادامه دارد.

سرهنگ سلیمی افزود: جریمه پلیس هم تذکر لسانی و هم اعمال قانون را شامل می‌شود ولی اگر راننده متخلف، متنبه گردد و از عواقب احتمالی ارتکاب تخلف آگاهی یابد، تذکر لسانی کفایت خواهد کرد و اعمال قانون و جریمه لحاظ نمی‌شود.  

دیدگاه