حفظ فضای سبز شیراز با اجرای طرح «حافظان شهر من»

  • 29 اردیبهشت 1400 - 8:36
حفظ فضای سبز شیراز با اجرای طرح «حافظان شهر من»

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز گفت: اجرای طرح «حافظان شهر من» کاهش آسیب و آتش سوزی مراتع و فضای سبز شیراز را به همراه خواهد داشت.

محمدهادی قانع سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران گفت: براساس رسالت سازمان آتش نشانی در حوزه ایمنی و امداد ونجات از سال گذشته تاکنون اقدام به تهیه و اجرای طرح جامع حافظان شهر من در راستای کاهش حوادث مربوط به مراتع و فضای سبز کردیم.

او عنوان کرد: سال گذشته با توجه به بارندگی‌های فراوان، تعداد زیادی عملیات مربوط به مراتع و فضای سبز را شاهد بودیم و همچنین از ابتدای امسال تاکنون علی‌رغم کاهش بارندگی‌ها اما ۱۱۴ حریق در دامنه‌های کوه به وقوع پیوسته است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به اهمیت بحث فرهنگ سازی و کاهش حریق در مراتع و منابع طبیعی اظهار کرد: از سال ۹۹ این دستورالعمل ایمنی و مقابله با آتش سوزی‌های مراتع و منابع طبیعی را تدوین و به تصویب وزارت کشور رسانده و در حال حاضر نیز این دستورالعمل در سطح کشور در حال اجراست.

قانع افزود: در همین راستا و به جهت مدیریت عملیات‌های آتش سوزی منابع طبیعی با توجه به حضور سازمان آتش نشانی شیراز، داوطلبان مردمی و… در قالب طرح «حافظان شهر من» با پنج محوریت پیش آگاهی، پیشگیری، کشف، اطفای حریق و عملیات پس از اطفا حریق همکاری و همپوشانی‌های لازم را در عملیات‌های مربوطه مرتفع کرد. 

او یادآور شد: این طرح از سال گذشته به صورت پایلوت در بخش اول آغاز و از ۱۸ اردیبهشت سال جاری در قالب طرح حافظان شهر من ۲ به صورت کامل تر به اجرا درآمده است.

این مقام مسئول مراحل طرح حافظان شهر من را تشریح و عنوان کرد: در بخش پیش آگاهی که به عنوان بخش اول معرفی شده، سازمان آتش نشانی با برگزاری جلسات مختلف با مناطق شهرداری شیراز، ارگان‌های مربوطه و سازمان‌ها مردم نهاد در بخش توان افزایی و آگاهی رسانی عمومی فعالیت می‌کند. 

قانع ادامه داد: در بخش دوم آتش نشانان در ۲۳ ایستگاه عملیاتی نقاط مختلف شهر، از مجموعه و محدوده عملیاتی خود بازدید و نقاط پر خطر در خصوص حوادث مربوط به حریق مراتع و فضای سبز را شناسایی و اعلام و کارشناسان ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی شیراز، بازدیدهای لازم را انجام و در رفع تهدیدها اقدام می‌کنند.

او اضافه کرد: در این بخش آموزش شهروندی از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و عموم مردم می‌توانند از طریق نرم افزارجامع سازمان آتش نشانی که قابلیت نصب بر روی سیستم عامل‌های اندروید را داراست و هم اکنون در سایت سازمان آتش نشانی شیراز در دسترس عموم قرار دارد نا ایمنی‌های موجود در نقاط مختلف شهر را به ما گزارش دهند تا همکاران ما به سرعت از بروز حوادث جدی و خسارات جبران ناپذیر جلوگیری به عمل آورند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به اهمیت وقوع حریق در منابع طبیعی و اطلاع رسانی سریع از محل آتش سوزی، گفت: در مرحله کشف این طرح بر اساس جلسات با ارگانهای متولی به صورت کشیک‌های شبانه روزی را بررسی و بازدید می‌کنند تا در صورت وقوع کوچکترین حوادث سریعا اطلاع رسانی لازم برای جلوگیری از گسترش حریق انجام شود.

قانع عنوان کرد: در بخش اطفا حریق و چهارمین مرحله از طرح حافظان شهر من به تجهیز و تکمیل تجهیزات ایستگاههای آتش نشانی به خصوص ایستگاه‌های عملیاتی که در ایستگاه سه ماذون قشقایی، پارک کوهستانی دراک، میانرود و اکبر آباد واقع شده‌اند، پرداخته شده و از سال ۱۳۹۹ با خرید تجهیزات و دستگاه‌های دمنده، تیم بندی آتش نشانان و تشکیل تیم واکنش سریع آتش نشانان داوطلب آمادگی‌های لازم انجام شد. 

او گفت: در مرحله پایانی طرح حافظان شهر من نیز آتش نشانان به بررسی و علت یابی حریق در مراتعی که دچار حادثه آتش سوزی شده می‌پردازند و در راستای رفع مشکلات منطقه مورد نظر و کاهش حوادث اقدام می کنند.

قانع همچنین از افتتاح سه ایستگاه عملیاتی گویم، پارک کوهستانی دراک و ایستگاه واقع در بلوار هویزه در سال ۱۴۰۰ و افزایش سرعت در امدادرسانی عملیات در کلان شهر شیراز خبر داد.

دیدگاه