“کارزار با کرونا” پیشکش هنرمندان موسیقی شیراز به فعالان سلامت

  • 25 اسفند 1399 - 11:58
“کارزار با کرونا” پیشکش هنرمندان موسیقی شیراز به فعالان سلامت

قطعه موسیقی کارزار با کرونا کاری از ارکستر موسیقی هنرمندان شیراز ، در دستگاه چهارگاه به سرپرستی و آهنگ سازی سعید نیاکوثری تولید و به کارکنان بهداشت و درمان و شهدای مدافع سلامت تقدیم شد.

قطعه کارزار با کرونا با همت مجدانه و قریحه هنری هنرمندان شیراز بر شاخسار فرهنگ و هنر فارس شکوفا شده است، این اثر هنری که با استقبال و رضایت خانواده های کارکنان بهداشت و درمان و برخی از هنرمندان موسیقی شیراز روبرو شد به زعم فعالان این عرصه در شیراز، یکی از ماندگارترین افتخارات فرهنگی این شهر در عرصه موسیقی خواهد بود.

سعید نیاکوثری نوازنده سنتور و آهنگساز و همچنین سرپرست گروه پدید آورنده اثر موسیقی ” کارزار با کرونا ” روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به  بیان مشخصات این اثر هنری پرداخت ، آنچه در پی می آید خلاصه گفت و گوی ایرنا با نیاکوثری است.

 موسیقی کارزار با کرونا با مقدمه ای در توصیف از خودگذشتگی های کارکنان بهداشت و درمان با صدا و به خوانی همایون یزدان پور آغاز می شود، این مقدمه فضای احساسی مناسبی را در ذهن  مخاطب ایجاد می کند و با صدای دستگاه چهارگاه و متن ترانه مرتبط می سازد.

بیت نخست این تصنیف  “میان شعله ها بینم ورق های گلستان را  … از آن  طوفان آتش خیز که آتش زد گلستان را ” با توصیفی زیبا شرایط حضور کارکنان بهداشت و درمان را در میان کارزار سخت و مقابله با بیماری کرونا ترسیم می کند.  متن تصنیف که در دستگاه چهارگاه تدوین گردیده  با عبور از نغمات دل انگیز لحظه لحظه شکوه ایثار و جانفشانی خالصانه پزشکان و پرستاران را طی ماه‌های گذشته  به تصویر می کشد.

در گوشه میانه مخالف و زابل بیت “همایون بلبلان خاموش و لاله خون به دامان شد …شقایق شرمگین از اشک سرخ  ارغوان‌ها شد” به زیبایی هر چه تمام تر اوج رنج‌ها و خون دل‌های کارکنان بهداشت و درمان را در غم پرپر شدن گل‌های گلستان پزشکی و پرستاری بازگو می کند.

پاساژ های فاصله چهارم که به صورت تکنوازی اجرا می گردد محیط میانی قطعه را در بر گرفته و گسست ملودی را جبران می کند و در  گوشه مخالف اوج با قطعه آوازی که به دلیل استفاده از زیر ترین پرده ها کمتر خواننده ای بدان توجه می نماید در این اثر با هنرمندی محمد زمان روحانی با شکوه هر چه بیشتر اجرا می گردد و با  دو بیت ” زمستان گرچه بی پروا تطاول کرد گلستان را …نسیم پاک فروردین کند شاداب بستان را ” و ”  به الهام فلک با ارغنون زهره می خوانیم … سرود کامرانی را نوای مهربانی را ”  با ارائه دو تصویر کاملا متفاوت از اوج زخم‌هایی که کارکنان بهداشت و درمان بر دوش می کشند صلابت و پایمردی آنها را پای تعهد سوگند نامه پزشکی تا رهایی میهن از بیماری و ویروس منحوس کرونا نشان می‌دهد.

سرود کامرانی و نوای مهربانی اثر موسیقی ” کارزار با کرونا ” نوید پیروزی بر کرونا با همدلی  مردم دارد و به عنوان نقطه عطف این اثر شنونده را به تحسین بر می انگیزد. سپس موسیقی با تمرکز بر بیت ” اجل از شاخه طب چید یاس و نسترن ها …به شاهین قضا بگرفت کبوترهای درمان را ” اندوه کارکنان بهداشت و درمان را در ذهن مخاطب یادآوری نموده و حسن ختام قطعه در فرودی دل انگیز  و با صلابت ،عزم راسخ  کارکنان بهداشت و درمان را در مسیر صیانت از سلامت جامعه تا رهایی از کامل از بحران کرونا ترسیم می کند.

قطعه موسیقی کارزار با کرونا بر اساس طرحی از فاطمه جنابی  بر روی شعری از سروده های وی با تنظیم گردید و با مساعدت و همدلی برجسته ترین هنرمندان شیراز و استادان اول موسیقی فارس از جمله عباس جعفری نوازنده کمانچه ، مهدی بناکار  نوازنده دف ، امید امیدی نوازنده تارباس ،  عبدالرحیم محدث نوازنده نی و با سنتور نوازی  دکتر سعید نیاکوثری و همراهی ۲۰ نوازنده برتر شیراز با صدا برداری بابک پیرمرادی  ضبط شد.

تصنیف قطعه با هنرنمایی  رایان تولایی و بخش آوازی با مهارت محمد زمان روحانی اجرا شده است، بخش کرال قطعه نیز با همکاری  هدایت رضایی ، احد کشاورز ، شایان میری ،  محمد هادی رستگار ، گلرخ نیاکوثری ،  موژان صداقت کیش ندا دهناد ، سودابه اسدی ، مارال حجی و سارا بهرام پور اجرا شده است.

بخش پایانی این اثر موسیقی نیز با همکاری  مسعود غریب زاده ، خانم تالانه مدیر آموزشگاه موسیقی شاورک و مینوس صداقت کیش مدیر آموزشگاه موسیقی ماهور به سرانجام رسیده است .

به گزارش ایرنا، سعید نیاکوثری مدیر کانون فرهنگی هنری صبا به نمایندگی از همه پدید آورندگان این اثر هنری با تجلیل از کارکنان بهداشت و درمان در کارزار با کرونا  اظهار داشت : می‌دانیم که هرگز هیچ قلمی را توان وصف آن همه ایثار  و هیچ اندیشه ای را گمان تفسیر آن همه از جان گذشتگی نیست ، کارکنان بهداشت و درمان و در خط مقدم مبارزه شهدای مدافع سلامت با صلابت ایستادند ، زخم‌ها به جان داشتند اما شکیبا و پایا گامهایشان استوار تر شد.

نیاکوثری همچنین با گرامیداشت نام دکتر سید محمد حسن شیخ الاسلامی پدر اهدای خون ایران که بیشترین  شاخص اهدای خون را داشته است افزود: قرنی به نام ایثارگران و کارکنان بهداشت و درمان  متحیر از آن همه جانفشانی به پایان می رسد ، بهار بر شاخه ها دوباره لبخند می‌زند و نسیم کوچه های دل را لبریز عطر خوش نسترن‌ها می کند اما در تپش قلب عاشقان مردم و  میهن ناله جانسوز  فراق سروها و  آوای رود رود مام  وطن در پریشانی گل‌هایی که به تیغ  روزگار پرپر شدند ، همچنان می‌ماند.

دیدگاه