استفاده ۹۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال از تلفن همراه

  • 29 بهمن 1399 - 8:07
استفاده ۹۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال از تلفن همراه

چهارمین کنگره بین‌المللی “سلامت همراه” با رویکرد مهار کووید-۱۹ صبح سه‌شنبه ۲۸ بهمن و با حضور دانشجویان، اساتید دانشگاه، محققان و پژوهشگران صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف، به شکل مَجازی و با میزبانی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت علوم پزشکی شیراز، آغاز به کار کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی “سلامت همراه” در این آئین گفت: سال ۹۲ تعداد کل گوشی‌های هوشمند در کشور حدود دو میلیون گوشی بوده که در سال ۹۷ این تعداد با رشد ۲۶ برابری به ۵۳ میلیون گوشی رسیده است.

دکتر کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر شاهد تحول بزرگی در زمینه فناوری اطلاعات در دنیا هستیم که ایران هم در این زمینه مشابه جهان، تغییرات شگرفی را تجربه کرده است، خاطرنشان کرد: طبق آخرین پیمایشی که در کشور انجام شده است، ۹۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال، از موبایل استفاده می‌کنند و ۷۵ درصد از این افراد دارای گوشی هوشمند هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: متاسفانه به موازات این گسترش در زیرساخت‌ها و دسترسی‌ها، استفاده‌های مناسب برای بهبود کیفیت زندگی از این فناوری‌ها انجام نشده و در جهان هم این مهم صادق است.

او افزود: گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که علی‌رغم ظرفیت بزرگی که سلامت همراه اما کمتر از آن استفاده شده و بیشتر پروژه‌ها در این زمینه تجاری بوده یا پروژه‌هایی بوده که در سطح تحقیقات و مطالعات امکان سنجی باقی مانده و نتوانسته گسترده شود.

رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه در شیراز گفت: اتفاق تلخی که جهان از آبان ماه سال گذشته با آن مواجه شد، گسترش بیماری کرونا بود که در اسفندماه با جهان گیری مواجه شد و ضمن همه تلخی‌ها و تلفات زیادی که به همراه داشته و دارد و تغییراتی که در سطح زندگی‌ها ایجاد کرده، اما یک فرصتی برای فعالیت‌های مجازی و استفاده از فناوری‌های اطلاعات و سلامت همراه فراهم کرده است.

لنکرانی افزود: در یکسال گذشته به صورت ناخودآگاه بخش مهمی از مراقبت‌های سلامت به سمت مراقبت‌های غیرحضوری و همراه رفته اما متاسفانه این بخش کمتر مدیریت شده و به صورت کلان نبوده و همچنان کاستی‌های زیادی دارد.

او ادامه داد: این کنگره از حدود پنج سال پیش با این نگاه و هدف تشکیل شد که با یک ظرفیت بزرگ به نام فناوری اطلاعات در زمینه سلامت همراه رو به رو هستیم و باید تلاش کنیم که به خوبی از آن استفاده کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: شاهد یک رویکرد بهتری در طراحی‌های شرکت‌های دانش بنیان در زمینه سلامت همراه هستیم اما همچنان تا نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم که امید است این فاصله با توجه به مستندات موجود و رعایت نکات اخلاقی و جامعه شناسی، پر شود.

لنکرانی با بیان اینکه شاهد ارتقای سطح کیفی مقالات در این کنگره هستیم، ابراز امیدواری کرد که تجربه سه روزه برگزاری این کنگره در شیراز کمک کننده باشد و ما را به اهداف نزدیک کند.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: زمانی که برنامه‌ریزی اولیه کنگره انجام شد ذهنیت ما این بود که شاید در زمان برگزاری به دوران پساکرونا رسیده باشیم، اما همچنان شاهد ابعاد گسترده تری از این ویروس هستیم.

سید جلیل معصومی با بیان اینکه با حضور ۴۵ نفر از اساتید برتر کشور و خارج از کشور هشت محور برای برگزاری این کنگره مشخص شد، رویکردپیشگیری کنترل و درمان کووید ۱۹، خدمات بیمار محور در سلامت همراه؟ کارآفرینی سرمایه گذرای و بازاریابی در سلامت همراه، فناوری سلامت در توانبخشی، کاربرد فناوری سلامت در تغذیه، سیستم ارتقای سلامت و ارتقای سلامت همراه، کاربرد سلامت همراه در تصویربرداری پزشکی و نقش سلامت همراه در مراقبت از سالمندان را از جمله این محورها ذکر کرد.

او همچنین با بیان اینکه در این کنگره ۱۴ دانشگاه داخلی شرکت دارند، خاطرنشان کرد: ۲۴۶ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که پس از انجام داوری ۱۸۷ مقاله پذیرفته شد که طی سه روز آینده ۱۶۰ مقاله به صورت پوستر و مابقی به صورت سخنرانی شفاهی ارائه خواهد شد.

معصومی مجموع سخنرانی‌های سه روز این کنگره را ۷۸ مورد اعلام کرد و گفت: ۱۱ نفر از سخنرانان از خارج از کشور هستند.

او برگزاری ۵ پنل تخصصی، ۴ کارگاه تخصصی، برپایی نمایشگاه ارائه ایده و محصولات و همچنین برگزاری مسابقه اپلیکیشن ‌های برتر را برنامه‌های جانبی این کنگره اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و به صورت وبینار با حضور اساتید داخلی و خارجی از ۲۸ بهمن آغاز شده و تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد.

دیدگاه