آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی فارس

  • 23 اردیبهشت 1399 - 8:46
آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی فارس

دست‌کم ۴ مورد آتش‌سوزی روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در مراتع و عرصه‌های طبیعی فارس رخ داد.

خلیل معصومی، معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت از آتش‌سوزی مراتع طبیعی در چهارقاش خبر داد و افزود: نیروهای منابع طبیعی و مردم برای خاموش کردن آتش اقدام کردند و آتش‌سوزی کنترل شده و در حال پایش محل هستند.

به گفته معصومی میزان کمی از منطقه دچار آتش سوزی شده و خسارت وارده هنوز مشخص نیست.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فیروزآباد در خصوص پوشش گیاهی منطقه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده، گفت: از جمله پوشش گیاهی این منطقه بادام، بنه و بوته های گیاهی است.

در همین حال سرهنگ کرامت‌الله برومندی فرمانده انتظامی فراشبند نیز ۲۲ اردیبهشت گفت: آتش سوزی در اطراف روستای باچون این شهرستان به با تلاش نیرو‌های امدادی و اهالی محل مهار شد.

به گفته او، در این اتش سوزی ۱۰ هکتار از منابع و مراتع طبیعی از بین رفت و در آتش سوخت.

در همین روز همچنین ابراهیم خرم، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان زرین‌دشت گفت: ظهر امروز به دلایل نامعلومی آتش‌سوزی گسترده باعث از بین رفتن ۴۰۰ نخل شد که علت موضوع در دست بررسی است.

مهدی همتی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین نیز امروز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت گفت: در حادثه آتش سوزی دیروز در روستای باغنو ۷۰ اصله درخت لیمو ترش، ۵۰ اصله نخل، خطوط انتقال آب و اتصالات آن دچار آتش شدند که این باغ تا سقف ۷۰ درصد آسیب دیده است.
وی افزود: این آتش سوزی با همکاری بخشداری افزر و اعزام ۲ دستگاه آتش نشانی به محل و حضور نیرو‌های مردمی، کارشناسان جهاد کشاوری افزر، نیرو‌های انتظامی و عوامل شهرداری افزر و قیر مهار و کنترل شد.

به دنبال این آتش‌سوزی‌ها،‌شهرام منتصری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: با توجه به بارش‌های خوب بهاری، وضعیت پوشش گیاهی مراتع و منابع طبیعی استان فارس مطلوب و با نزدیک شدن به فصل گرما احتمال آتش سوزی زیاد است.

منتصری افزود: گروه‌های ۱۵ تا ۳۰ نفره ساماندهی شده وآموزش دیدند تا در مواقع حریق بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

منتصری افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر اساس تجربه‌ای که در مواقع بحرانی داشته، مناطق را به سه دسته بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم کرده و بر اساس نقشه، مراتعی که پوشش زیاد دارند و هر لحظه در آن ها، احتمال بروز آتش سوزی وجود دارد را مورد توجه خاص قرار می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از کشاورزان، دامداران، طبیعت گردان و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند خواست از روشن کردن آتش خودداری و در حفظ مراتع و جلوگیری از تخریب آن‌ها کوشش کنند.

وی همچنین از شهروندان خواست در صورت نیاز به افروختن آتش، موارد ایمنی را به دقت رعایت و قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

گردشگران هم هنگام گردش در طبیعت از انداختن ته سیگار یا کبریت روشن روی زمین خودداری کنند، زیرا این کار ممکن است زمینه ایجاد حریق را فراهم کند .

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اعلام شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی در خدمت مردم خواهد بود.

در ایران تجهیزاتی مانند هواپیمای آب پاش برای مهار آتش در جنگل‌ها و منابع طبیعی وجود ندارد.

دیدگاه