نماینده مجلس اختلال ۲۰ دقیقه‌ای در کنترل پروازها را «بسیار خطرناک» خواند

  • 13 شهریور 1396 - 23:56
نماینده مجلس اختلال ۲۰ دقیقه‌ای در کنترل پروازها را «بسیار خطرناک» خواند

یک نماینده مجلس از کار افتادن ۲۰ دقیقه‌ای مرکز کنترل پروازها در حدود دو هفته پیش را تایید و آن را اتفاقی “بسیار خطرناک” توصیف کرده است.

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس به خبرگزاری تسنیم گفته است: “مسئولان شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده‌اند برای برخی از به‌روزرسانی‌ها٬ سیستم کنترل را قطع کردند اگر به فرض اینکه خود مسئولان این سیستم را قطع کرده باشند باید از قبل اطلاع رسانی مناسب صورت می ‌گرفت”.

آقای دامادی گفته “شانس با ما یار بود که حادثه ای در این مدت رخ نداد”.

کمتر از دو هفته پیش رسانه‌ها از توقف پرواز هواپیماها به دلیل نقض در سیستم‌های راداری مرکز کنترل هوایی خبر داده بودند، اما ایرنا به نقل از فرد مطلعی که نامی از او نبرده بود٬ هرگونه اختلال راداری و توقف پروازها به این دلیل را رد کرده بود.

ایرنا به نقل از این فرد گفته بود که هم‌زمان با هدایت هواپیماها در آسمان ایران٬ برخی از تجهیزات فنی در حال نصب بوده است.

نماینده مجلس با رد این موضوع گفته است با توجه به ترافیک سنگین در خطوط هوایی این کشور٬ این گونه اتفاقات نشان از سوء مدیریت در شرکت فرودگاه‌های کشور دارد.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی و مسئول کنترل ترافیک هوایی است که شامل ۱۱۴ مسیر هوایی به طول ۶۵ هزار کیلومتر است.

در هفته‌های اخیر هم‌زمان با بسته شدن آسمان برخی از کشورهای غربی خلیج فارس به روی هواپیماهای قطری٬ برخی از پروازهای این شرکت به عنوان مسیر جایگزین٬ از روی آسمان ایران انجام می‌شود.

محمد دامادی گفته است که که پیش از این برخی نمایندگان درباره سوء مدیریت در این شرکت تذکراتی به وزیر راه و شهرسازی و معاون پارلمانی او داده بوند که به آنها توجهی نشده است.

آقای دامادی گفته است که به جز اختلال ۲۰ دقیقه‌ای اخیر در سیستم راداری کنترل پروازها٬ مشکلات فنی پروازها٬ استخدام افراد متخصص در شرکت فرودگاه‌ها٬ بکارگیری افراد بازنشسته در برخی از سمت های مدیریتی و سوء مدیریت در این شرکت٬ کمیسیون عمران تحقیق و تفحص از این شرکت را تصویب کرده است.

برای اجرایی شدن تحقیق و تفحص از این شرکت٬ مصوبه کمیسیون عمران باید در صحن علنی مجلس مطرح و در آنجا از نمایندگان مجلس برای آن رای‌گیری شود.

مقام‌های ایرانی هم‌زمان با افزایش ناامنی در عراق و سوریه که به دلایل ایمنی از تمایل شرکت‌های هوایی برای استفاده از آسمان این کشورها می‌کاهد٬ آسمان ایران را از ام‌ ترین مسیرهای هوایی منطقه عنوان و شرکت‌هایی هوایی را تشویق به استفاده از آسمان این کشور می‌کنند.

هواپیماهای شرکت‌های خارجی برای عبور از آسمان ایران مطابق قوانین بین‌المللی باید به این کشور عوارض پرداخت کنند که این موضوع به افزایش درآمدهای ارزی ایران کمک می‌کند.

دیدگاه