«رکود و بیکاری در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت»

  • 27 خرداد 1396 - 10:41
«رکود و بیکاری در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت»

رئیس پیشین دانشکده اقتصاد تهران می‌گوید میزان واقعی بیکاری چند برابر آمار رسمی است و این وضع ادامه خواهد داشت. چندی پیش وزیر کار نیز گفته بود که درصد بیکاری تا چند سال آینده کاهش نمی‌یابد.

مرکز آمار ایران ابتدای سال جاری در گزارش تفصیلی خود از وضعیت بازار کار در سال ۹۵، شمار بیکاران را نزدیک به سه میلیون نفر اعلام کرد.

عباسعلی ابونوری، اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران معتقد است این آمار واقعی نیست و می‌گوید با احتساب بیکاری پنهان، آشکار و افراد تحصیل‌کرده تعداد بیکاران ایران به ۱۵ میلیون نفر می‌رسد.

او که درباره نحوه برآورد خود توضیح بیشتری نداده، پنج‌شنبه (۲۵ خرداد/ ۱۵ ژوئن) به “نسیم آنلاین” گفت: «وضعیت رکود و بیکاری همچنان ادامه خواهد داشت و فکر نمی‌کنم تا ۴ سال آینده هم از بین برود.»

مطابق گزارش‌های مرکز آمار در سال گذشته اندکی بیش از ۱۰ درصد شاغلان ایرانی اشتغال ناقص داشته‌اند. برخی کارشناسان این گروه و فارغ‌التخصیلان آماده‌ی ورود به بازار کار را بیکاران پنهان قلمداد می‌کنند.

اشتغال ناقص از جمله شامل افرادی می‌شود که در هفته کمتر از مدت زمان تعیین شده در قانون کار اشتغال دارند، به دلیل رکود واحد تولیدی بیکار شده‌اند یا به دلیل نوع اشتغال در فصل غیرکاری قرار دارند.

هجوم فارغ‌التحصیلان بیکار

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی ابتدای امسال در مراسمی گفته است: «در سال‌های گذشته به‌جای ایجاد اشتغال برای جوانان، درهای دانشگاه را گشوده و آنها را راهی دانشگاه کردند و حدود ۵ میلیون نفر وارد دانشگاه شدند و امروز سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر، فارغ‌التحصیل و وارد بازار کار می‌شوند.»

به این تعداد، باید متقاضیان کار بدون تحصیلات دانشگاهی و بیکاری انباشته شده از سال‌های قبل را نیز افزود. بر این اساس در سال دست‌کم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار ایران می‌شوند.

دیدگاه