مقام بانک مرکزی ایران: بانک‌های کشور ورشکسته نیستند

  • 13 خرداد 1396 - 13:17
مقام بانک مرکزی ایران: بانک‌های کشور ورشکسته نیستند

یک مقام بانک مرکزی ایران گفته است که هرچند برخی بانک‌های ایرانی با مشکلاتی مواجه هستند اما خطر ورشکستگی آنها را تهدید نمی‌کند.

عباس کمره‌ای، مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری در بانک مرکزی، با رد “شایعات” درباره ورشکستگی بانک‌ها، اطمینان خاطر داده است که عملکرد بانک‌های ایرانی تحت “نظارت کامل” بانک مرکزی است.

آقای کمره‌ای گفته است: “برخی بانک ها با مشکلاتی نظیر کمبود سرمایه، انباشت دارایی‌های غیر مولد و مطالبات غیرجاری بالاتر از استانداردهای بین المللی مواجه هستند و در شرایطی قرار دارند که عملکرد آن ها در دو سال اخیر با اندکی سود همراه بوده است. اما بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد آنها نظارت داشته و ورشکستگی بانک‌ها به سادگی صورت نمی گیرد.”

نظام بانکی ایران با مشکلات مزمنی مثل مطالبات معوق روبرو است. در هفته‌های اخیر وضعیت بحرانی موسسه اعتباری کاسپین اعتراض‌های سپرده‌گذاران این موسسه را به دنبال داشته و نگرانی‌های درباره احتمال ورشکستگی دیگر بانک‌ها ایجاد کرده است.

عباس کمره‌ای گفته است که پیش از اعلام ورشکستگی بانک‌ها اقدام‌هایی چون اصلاح ساختاری، تجمیع یا ادغام می‌تواند به نجات بانک‌ها کمک کند.

آقای کمره‌ای گفته است نظارت بر بانک‌ها در بانک مرکزی “تجدید ساختار سازمانی” داشته و “مقررات احتیاطی” تدوین شده است.

او گقته برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری به دلیل کمبود نقدینگی و “رقابت با نهادهایی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند” حاضرند سود بالایی به سپرده‌ها بدهند، که به گفته این مقام بانکی این مساله به واگرایی نرخ سود و نرخ تورم منجر شده است.

مدیرکل نظارت بانک مرکزی ایران با تاکید از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواسته است که به هیچ وجه وارد مبادلات مالی با “موسسات غیرمجاز” نشوند.

دیدگاه