«یارانه 150 هزار تومانی یعنی گوشت 150 هزار تومان، بنزین ۶ هزار تومان، لواش ۲ هزار تومان»

  • 17 اردیبهشت 1396 - 9:17
«یارانه 150 هزار تومانی یعنی گوشت 150 هزار تومان، بنزین ۶ هزار تومان، لواش ۲ هزار تومان»

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی می‌گوید که «اگر یارانه از ۴۵ هزار تومان فعلی به ۱۵۰ هزار تومان برسد مردم باید بنزین ۶ هزار تومانی، نان لواش ۲ هزار تومانی و گوشت کیلویی ۱۵۰ هزار تومانی را تجربه کنند.»

به گفت او، «اگر یارانه‌ها افزایش یابد، مطمئنا باید کل کارهای عمرانی و خدماتی را در کشور متوقف کنیم.»

پارسایی در گفت‌وگو با سایت عصر ایران افزود: «تا قبل از یارانه‌ها هزینه‌های جاری مردم خیلی پایین‌تر بود و ارزش پول ملی ما نیز بالاتر بود. بعد از اجرای یارانه‌ها شاهد تورم افسارگسیخته و بی‌سابقه در کشور بودیم. بدون شک افرادی که شعارهای یارانه‌ای می‌دهند هدفشان فقط عوام‌فریبی است.»

او گفت: «در صورت افزایش یارانه بیشترین فشار به قشر پایین و حقوق‌بگیران وارد می‌شود چون ارزش پول و حقوقی که الان دریافت می‌کنند تقریبا به یک سوم کاهش پیدا می‌کند. یعنی اگر کارگری یک و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند در صورت افزایش یارانه و کاهش ارزش پول ملی، قدرت خریدش کاهش می‌یابد و مثل این است که ۵۰۰ هزار تومان دریافت کند.»

ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف دو کاندیدایی هستند که وعده افزایش یارانه‌ها را داده‌اند.

هفته گذشته محمدباقر نوبخت،سخنگوی دولت در واکنش به وعده‌های انتخاباتی در خصوص پرداخت ۲۵۰ هزار تومان یارانه گفته بود که «اگر یارانه بخواهد ۲۵۰ هزار تومان باشد قیمت حامل‌های انرژی (بنزین، نفت، گازوئیل، آب، برق و گاز خانگی) تقریبا باید شش برابر شود.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز گفته که «گاهی شعارهایی درباره افزایش یارانه داده می شود که این شعارها به صلاح مملکت نیست، نمی دانم مطرح کنندگان این شعارها از کجا می خواهند منابع آن را تامین کنند.»

به گفته لاریجانی، «کسانی که این شعارها را طرح می کنند، باید بدانند موضوع یارانه ها از شئونات دولت نیست، بلکه از شئونات مجلس است و مجلس شورای اسلامی با این رفتارها مخالف است. اگر منبعی هم باشد بهتر است در تولید استفاده شود.»

وعده‌های اغراق‌آمیز رئیسی و قالیباف


ابراهیم رئیسی، یکی از شش نامزد انتخابات پیش‌رو، پنجم اردیبهشت با تشریح برنامه‌های خود مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات، یارانه‌ها را سه برابر و ظرف چهار سال ۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند.

محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد اصول‌گرای انتخابات نیز وعده داده درآمد کشور را در چهار سال دو و نیم برابر و پنج میلیون شغل جدید ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد علی نجفی، عضو ارشد ستاد انتخاباتی حسن روحانی در واکنش به سخنان قالیباف گفته است: «این ادعا شبیه ادعاهای دولت قبل و رئیس جمهور قبلی است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است. برای کسب این درآمد باید رشد سالیانه اقتصادی ۲۵ درصد باشد در حالیکه متوسط رشد سالیانه ما در ۴ دهه گذشته فقط ۳ درصد بوده است.»

علی ربیعی، وزیر کار با انتقاد از شعارها و وعده‌های فریبنده اقتصادی در مبارزات انتخاباتی، و نکوهش دست‌مایه کردن فقر در سیاست تاکید می‌کند که “نباید به فقیران بسان ماشین‌های رای نگاه شود”.

نجفی نیز روز گذشته شعارهای ایجاد میلیون‌ها شغل در چند سال و چند برابر کردن یارانه‌ها را “پوپولیسم فریبکارانه” خواند و تصریح کرد که باید با افشای این فریبکاری‌ها مانع به انحراف کشیده شدن افکار عمومی شد.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا همزمان و ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

دیدگاه