لغو تفاهم‌نامه ایران با یک شرکت فرانسوی و کشمکش بر سر دلیل آن

  • 17 اردیبهشت 1396 - 8:40
لغو تفاهم‌نامه ایران با یک شرکت فرانسوی و کشمکش بر سر دلیل آن

شرکت فرانسوی بوئیگ و وزارت راه ایران اعلام کرده‌اند که تفاهم‌نامه بین آنها برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران لغو شده است.

رسانه‌های فرانسوی پیش‌تر نوشته بودند که این تفاهم‌نامه که در ماه ژانویه سال گذشته میلادی امضاء شده بود، به دلیل ناتوانی شرکت بوئیگ در گرفتن منابع مالی لازم برای این پروژه از بانک‌های بین‌المللی که از تحریم‌های آمریکا علیه بعضی فعالیت‌ها در ایران نگرانند، دچار مشکل شده است.

این گزارش‌ها در رسانه‌های مخالف دولت در ایران بازتاب یافته و نشانه‌ای از ادامه تحریم‌های بانکی علیه ایران با وجود حصول توافق جامع اتمی تلقی شده است.

این رسانه‌ها که بسیاری از آنها به سپاه پاسداران نزدیکند، از این موضوع برای انتقاد از دولت حسن روحانی استفاده می‌کنند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.

اما اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است که لغو تفاهم‌نامه با شرکت بوئیگ ربطی به تحریم‌های بانکی ندارد و این تفاهم‌نامه را ایران لغو کرده است، نه طرف فرانسوی.

او گفته: “اگر پیشنهاد فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه امام را قبول می‌کردیم، یک سال بعد مسائل مربوط به حوزه بانکی حل می‌شد و لغو این تفاهم‌نامه از سوی ایران، هیچ ارتباطی با تحریم‌های بانکی نداشت”.

به گفته آقای فخریه کاشان، علت لغو تفاهم‌نامه، عمل نکردن شرکت بوئیگ به تعهدات اولیه خود مبنی بر ارائه طرح‌ها، نتیجه مطالعات و نقشه‌های خود بوده است.

او گفته که جایگزین شرکت بوئیگ به زودی از بین شرکت‌های خارجی دیگری که داوطلب شده‌اند انتخاب خواهد شد.

بر اساس توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵، تحریم های بین المللی و یکجانبه مرتبط با هسته‌ای علیه ایران لغو یا متوقف شده است، اما تحریم‌های دیگری علیه ایران اعمال می‌شود که به مسائلی چون اتهام حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر یا توسعه برنامه موشکی باز می‌گردد.

بانک‌های بزرگ بین‌المللی هنوز به دلیل نگرانی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا حاضر به مبادله با نظام بانکی ایران نیستند.

دیدگاه