استاندار فارس: از تکرار نواقص مسکن مهر در طرح جهش مسکن جلوگیری شود

  • 19 دی 1400 - 14:33
استاندار فارس: از تکرار نواقص مسکن مهر در طرح جهش مسکن جلوگیری شود

استاندار فارس، جهش ملی مسکن را از مباحث درخور توجه در دولت سیزدهم دانست و افزود: با توجه به اینکه تجربه ساخت مسکن مهر در دسترس است، سازمان نظام مهندسی می‌تواند با در نظر گرفتن نقاط ضعف آن پروژه از تکرار مجدد آن نواقص جلوگیری کند.

دکتر محمد هادی ایمانیه، روز شنبه در دیدار با رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به لزوم توجه به ایمن سازی ساختمان‎ها گفت: در زمان وقوع حوادثی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی اهمیت این موضوع بیش از پیش مشخص می‌شود و لذا سازمان نظام مهندسی ساختمان باید بدون هیچگونه چشم پوشی موضوع ایمن سازی ساختمان‌ها را مد نظر قرار دهد.

ایمانیه با بیان اینکه البته این مساله برکات و نقاط قوت پروژه مسکن مهر را زیر سوال نمی‌برد اما بعضا درصد ناچیزی از اشتباهات می‌تواند نقاط قوت پروژه‌های اثرگذار را تحت الشعاع قرار دهد افزود: اعضای نظام مهندسی ساختمان استان راهکارهای عملیاتی برای افزایش ایمنی، تقویت و نگهداری ساختمان‌های که در گذشته ساخته شده است را نیز ارائه دهند.

وی ادامه داد: رعایت نکردن قوانین از سوی برخی مراجع در زمان صدور پروانه از دیگر مواردی است که نظام مهندسی نسبت به آن انتقاد دارد که یکی از دلایل این موضوع نیز نحوه اداره شهرداری‌ها و تامین درآمد از محل تراکم فروشی است.

او بیان کرد: بنابراین سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس می‌تواند با ارائه راهکارهایی، شیوه های تخصصی برای مدیریت کلان شهرهای کشور ارائه دهد.
استاندار فارس، سیاست‌گذاری کلان بدون تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را مهم توصیف کرد و گفت: این رویکرد، استان فارس را به الگویی برای کشور در تمام ابعاد مهندسی تبدیل می‌کند که شایسته چنین جایگاهی نیز هست.

وی، با اشاره به ساخت و سازهای انجام شده در حاشیه کلانشهر شیراز گفت: ساماندهی ساخت و سازهای انجام شده در این مناطق و جلوگیری انجام ساخت و سازهای جدید که موجب کاهش مهاجرت به مناطق حاشیه‌ای می‌شود باید به طور همزمان مد نظر قرار گیرد.

استاندار فارس همچنین از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی فارس خواست در ساخت و سازها به معماری ایرانی و اسلامی توجه ویژه داشته باشند.


دیدار استاندار فارس با حداد عادل

استاندار فارس همچنین در دیدار با غلامعلی حداد عادل در شیراز گفت: برخی تصمیمات مدیریتی می‌تواند گره‌های جامعه را باز کرد.

ایمانیه افزود: دلسوزی، دغدغه و پیگیری مدیران می‌تواند برخی مشکلات استان فارس را بدون اعتبارات دولتی رفع کند.

وی، مهمترین مشکل استان فارس را خشکسالی و کمبود آب ناشی از کمبود بارش‌ها طی دهه گذشته دانست و افزود: آب پشت برخی از سدهای استان کاهش زیادی داشته و عدم احداث کانال های انتقال آب موجب هدر رفت حجم زیادی از آب‌ها شده است.

او افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی استان با ظرفیت ۵۰ درصد و کمتر فعالیت دارند که یکی از مشکلات مهم در این زمینه، دست به دست شدن زمین‌های شهرک های صنعتی است که موجب گران شدن زمین و ناتوانی تولیدکنندگان واقعی از ورود به صحنه شده است.

ایمانیه، فارس را از نظر تعداد و تنوع معادن در سطح کشور کم نظیر دانست و افزود: حقوق استان در زمینه معادن پرداخت نشده و اگر بتوانیم بخشی از منافع بهره برداری از معادن فارس را به استان بازگردانیم بخشی از طرح های راکد و نیمه فعال استان فعال خواهند شد.

دیدگاه