تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

عضو اتاق بازرگانی فارس: موانع فراروی کسب و کارهای اینترنتی برطرف شود

  • 07 دی 1400 - 16:13
عضو اتاق بازرگانی فارس: موانع فراروی کسب و کارهای اینترنتی برطرف شود

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت: کسب و کارهای اینترنتی در کنار مواجهه با چالش‌های اقتصادی عمومی، با چالش‌های اختصاصی همچون نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) و صیانت نیز مواجه هستند و این چالش‌ها نگرانی‌هایی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.

یلدا راهدار، دوشنبه در وبینار تخصصی کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه که با موضوع بررسی چالش‌های تامین مالی جمعی (کراودفاندینگ) در فارس که در شیراز برگزار شد افزود: هر چند اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق بازرگانی فارس نظرات اصلاحی بخش خصوصی در خصوص کسب و کارهای اینترنتی را به مسئولان و سیاست گذاران کشور ارائه کرده است اما در برخی از طرح‌ها به رغم ایرادها و مخالفت‌ فعالان این کسب و کارها، دولت بر اجباری شدن آنها در کشور اصرار دارد.
کراودفاندینگ به معنای تامین سرمایه جمعی است که اغلب از طریق اینترنت انجام و منجر به مشارکت افراد مختلف با مقادیر کوچک مالی به منظور حمایت از استارتاپ ها و صاحبان ایده و کسب و کارهای نوپا می شود.
وی ادامه داد: اگر این برنامه از دید مخاطبان قابل قبول باشد افراد مقادیری برای پشتیبانی از آن پرداخت می‌کنند که این مبالغ برای راه‌اندازی، اجرا و حمایت از آن برنامه مناسب خواهد بود.
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس افزود: می‌توان گفت تامین مالی جمعی فقط یک حرکت جمعی زودگذر نیست بلکه ابزاری خودجوش بوده که نیاز جامعه جهانی با استفاده از پیشرفت فناوری آن را به وجود آورده است.
راهدار گفت: برخی دولت‌ها برای حفظ حقوق ذی‌نفعان و منافع حاصل از قدرت جمعی، آن را از طریق قوانین به رسمیت شناخته‌اند.
او اظهار داشت: این ابزار، فرهنگ کارآفرینی و سرمایه اجتماعی را ارتقاء بخشیده و توسعه اقتصادی و اجتماعی را در جوامع تسریع می‌کند که پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی تامین مالی جمعی که در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۲ و ۲ دهم میلیارد دلار بوده با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۱ و ۲ دهم درصد در سال ۲۰۲۷ به ۲۸ و هشت دهم میلیارد دلار برسد.
وی ادامه داد: روش‌های موجود برای جذب سرمایه جمعی در این حوزه، با استفاده از ویژگی‌های بی‌نظیر بلاک ‌چین (یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش)  و قراردادهای هوشمند مانند حذف شدن واسطه‌ها، عدم امکان تغییر داده‌ها،‌ امنیت داده‌ها، غیرمتمرکز بودن روند اجرایی، شفافیت، امکان تعریف شرایط آزادسازی منابع مالی در قرارداد هوشمند و امکان خرد کردن بسته‌های خرید به حداقل‌ها، پتانسیل‌های خوبی در حوزه تامین مالی نشان داده‌اند.
راهدار گفت: یکی از مهمترین مشکلات کشور، بیکاری فارغ‌التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات است به طوری که نرخ فزاینده بیکاری جمعیت دانشگاهی کشور، کمبود نقدینگی بانک‌ها و ناتوانی دولت در ایجاد اشتغال از جمله دلایلی هستند که لزوم ورود کسب ‌و کارهای نوپای خصوصی به عرصه‌های اقتصادی و گرایش به سمت اقتصاد کارآفرین محور را تشدید می‌کنند.
وی، با اشاره به تشکیل انجمن بلاک چین و رمز ارز ایران هم بیان کرد: در سال‌های گذشته برای تسهیل فضای فعالیت و توسعه دانش در حوزه بلاک چین و رمزارزها با مشارکت حداکثری ذینفعان این حوزه، جهت تدوین خط‌ مشی آینده فناوری بلاک چین در کشور، کوشش‌های بسیاری صورت گرفته است.

دیدگاه