بنزین یورو ۴ در ۳۵ درصد از جایگاه‌های سوخت فارس توزیع می‌شود

  • 30 آذر 1400 - 11:37
بنزین یورو ۴ در ۳۵ درصد از جایگاه‌های سوخت فارس توزیع می‌شود

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس گفت :ما ملزم به ارائه سوخت «یورو ۴» برای جایگاه های بین شهری هستیم اما پالایشگاه شیراز به علت قدیمی بودن توان تولید این نوع بنزین را ندارد؛ از این رو اکنون حدود ۳۵ درصد جایگاه های بین راهی استان و بخشی از شیراز از این نوع بنزین استفاده می کنند.

اسدالله طاهری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود :تمام تلاش این ست که سراسر استان فارس  به این نوع بنزین دسترسی یابند ولی به خاطر مسائل عدم تولید بنزین یورو ۴ در شیراز  هنوز این مسئله اجرایی نشده است.

طاهری با تاکید بر اینکه نیاز سوختی استان فارس به وسیله نفت کش های جاده پیما است و هیچ خط لوله ای برای انتقال فرآورده های نفتی و خط آهن در این استان نیست افزود :خط آهن  به انبارهای نفت فارس متصل نیست و فرآورده های نفتی از استان های مختلف تامین می‌شوداز این رو  حوادث جاده ای از یک سو و مسئله سوخت نفت کش ها از سوی دیگر سلامت زیست محیطی فارس را تهدید می کند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس با یادآوری این مطلب که از سال ها قبل بحث احداث انبار مورد توجه بوده است گفت : در این زمینه چند پیشنهاد داده شده است که توسعه انبار نفت «شهید تندگویان» از جمله آن است، توسعه انبار «سورمق» هم پیشنهاد شده است، نزدیکی به خط لوله یزد و خط آهن یزد  می تواند توجیه گر این توسعه باشد. 

وی با اشاره به اینکه زمینی هم برای ایجاد انبار سوخت برای شهرستان های جنوبی در شهرستان جهرم جانمایی شده است، تاکید کرد: در صورت ایجاد انبار و یا خط لوله انتقال این طرح می تواند بخشی از مشکلات را رفع کند.

 او با اشاره به اینکه در فارس ۲۹۷ پمپ بنزین وجود دارد افزود : پنج میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین و به همین میزان نفت گاز روزانه توزیع می شود، تاکنون و در هشت ماهه اول سال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر بنزین در استان فارس توزیع شده که ۱۶ درصد رشد مصرف را نشان می‌دهد. 

طاهری با اشاره به اینکه در بخش نفت گاز بدون احتساب نفت گاز نیروگاه ها که ۲ نیروگاه در شیراز، یک نیروگاه در جهرم و یک نیروگاه در کازرون است، افزود: پنج میلیون ۷۰۰ هزار لیتر هم  نفت گاز در این مدت توزیع شده است. 

وی با اشاره به اینکه چهار فرودگاه در فارس قرار دارد که این فرودگاه ها در شیراز، لار، لامرد و جهرم فعالند و سوخت هوایی در این فرودگاه ها توزیع می شود افزود: در هشت ماه، امسال، ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر سوخت هوایی توزیع شده و سوخت هوایی فارس یکی از باکیفیت ترین سوخت هوایی در دنیا محسوب می شود و ۳۶ درصد افزایش داشته است که با کاهش کرونا افزایش سفرهای هوایی را شاهد هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: ۱۳۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده موسوم به CNG هم در فارس وجود دارد و در هشت ماه امسال بیش از ۳۵۸ میلیون متر مکعب گاز به خودروها عرضه شده است که افزایش چهار درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد.

دیدگاه