اجرای طرح کشت قراردادی گندم در شیراز

  • 02 آذر 1400 - 10:26
اجرای طرح کشت قراردادی گندم در شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شیراز، از اجرای طرح کشت قراردادی گندم در این شهرستان خبر داد و افزایش بهره وری از منابع آب و خاک و تولید برنامه‌ای محصول گندم را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

ذبیح‌الله سیروسی دوشنبه یکم آذرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: با دستور مقام عالی وزارت و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و پشتیبانی از تولید کنندگان و گندم کاران در مراحل کاشت، داشت، برداشت و با هدف تأمین منابع مالی نهاده‌های کشاورزی طرح مذکور در شهرستان شیراز نیز همزمان با سراسر کشور اجرا شده است. 

او با بیان اینکه جز به جز طرح کشت قراردادی گندم  در کلاس‌های ترویجی و آموزش‌های چهره به چهره و همچنین از طریق فضای مجازی و تهیه برگه‌های ترویجی به بهره برداران اطلاع رسانی شده، عنوان کرد: در کشت قراردادی مراکز جهاد کشاورزی به عنوان نماینده شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران (اداره غله ) با کشاورزان گندم کار در مناطق تحت پوشش قرارداد منعقد کرده و به میزان دو برابر نهاده‌های تحویلی و حق بیمه سهم کشاورز(به ازای هر هکتار دو میلیون تومان ) سفته بانکی به عنوان ضمانت دریافت می کنند.

سیروسی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی نیز ملزم  به تامین کود بر اساس تفاهم نامه بین مجریان کشت قراردادی و شرکت مذکور است و صندوق بیمه کشاورزی نیز براساس اعلام مجری طرح کشت قراردادی نسبت به بیمه کشاورزان طرف قرارداد اقدام می‌کند که در نهایت مجریان کشاورزی قراردادی (کارخانجات آرد و … )هزینه خدمات ارائه شده به کشاورزان طرف قرارداد را هنگام پرداخت بهای محصول از  آن کسر می‌کنند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، افزایش بهره وری از منابع آب و خاک، تولید برنامه‌ای محصول گندم، ایجاد ثبات و پایداری در تولید محصول، افزایش عملکرد و کیفیت محصول گندم با توجه به اهمیت مصرف متعادل و به موقع کودهای شیمیایی و در کنار آن کاهش اثرات تنش های محیطی با توجه به تغذیه بهینه مزارع گندم را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

او ادامه داد: تولید محصول بر اساس استانداردها و تقاضای مصرف کنندگان گندم و صنوف و صنایع آرد با اولویت قرار دادن صیانت از حقوق و اقتصادی کردن تولید برای گندم کار و مصرف تولید کنندگان، کاهش ریسک‌های بازار و رقابت پذیری، کاهش هزینه‌های عملیاتی در مرحله کاشت،     رعایت الگوی کشت، هدفمند سازی، استفاده بهینه از یارانه‌ها و کاهش مداخله گری دولت در خرید و فروش گندم از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

سیروسی با بیان اینکه عوامل توزیع کود شهرستان آماده‌ تحویل کود به گندمکاران در قالب این طرح هستند، از کشاورزان گندمکار شهرستان درخواست کرد تا برای استفاده از این فرصت پیش‌آمده، در اسرع وقت به مراکز جهادکشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

دیدگاه