کشت گندم در کازرون فارس آغاز شد

  • 27 آبان 1400 - 14:45
کشت گندم در کازرون فارس آغاز شد

کشت گندم در سطح ۳۰ هزار از مزارع کازرون در غرب استان فارس آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: با مساعد شدن هوا برای بارندگی و با امید به تداوم بارندگی ها کشت پاییزه گندم در این شهرستان آغاز شد.
حمید رشیدی  چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به  این‌که کشت این محصول استراتژیک به دو صورت دیم و آبی انجام می‌شود، ادامه داد: از مجموع سطح زیر کشت اراضی کازرون، ۲۴ هزار هکتار مربوط به کشت گندم دیم و ۶۰۰۰ هکتار نیز به کشت گندم آبی اختصاص خواهد یافت.
مدیر جهادکشاورزی کازرون افزود: کشت گندم در شهرستان کازرون هر سال از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود و تا اواخر آذر ادامه خواهد داشت، اما امسال پیش بینی هواشناسی مبنی بر کاهش میزان و تاخیر بارندگی پاییزی در این شهرستان عاملی شده تا کشاورزان برای آغاز بموقع کشت دچار تردید شوند.
 رشیدی با بیان اینکه اجرا شدن برنامه های تشویقی برای حمایت از گندمکاران شهرستان کازرون در قالب کشاورزی قراردادی است گفت: کشاورزی قراردادی برای بهره‌برداران به‌معنی حمایت مالی و کمک به افزایش بهره‌وری است.
رشیدی با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی باعث می‌شود تا مزارع از تغذیه بهتر بهرمنده شده و در نهایت کشاورز از درآمد بیشتری برخوردار شود، گفت: در این طرح که با همکاری جهاد کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سازمان غله اجرا می‌شود، کشاورزان گندمکار با مراجعه به مراکزجهاد کشاورزی، با انعقاد قرارداد و دریافت معرفی نامه، نهاده‌های مورد نیاز و خدمات بیمه‌ای به صورت امانی دریافت می‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اضافه کرد:  درسال زراعی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹) به دلیل کاهش بارش و تداوم خشکسالی در بعضی از مناطق مزارع گندم دچار خسارت  بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد شد، لذا بیمه به عنوان یکی از نهاد های حمایتی از کشاورزان در زمان بروز خسارت از کشاورزان حمایت می کند و لازمه این کار بیمه محصولات کشاورزی است.

کازرون  در غرب استان فارس است و حدود ۱۲۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. 

دیدگاه