تولید پسته می‌تواند اولویت فارس باشد

  • 24 آبان 1400 - 17:55
تولید پسته می‌تواند اولویت فارس باشد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، تاکید کرد که با توجه به شرایط اقلیمی کنونی و همچنین نیازهای اقتصادی، تولید محصولاتی نظیر پسته، می‌تواند به عنوان یک اولویت در فارس مد نظر قرار گیرد.

خسرو فروغان امروز یکشنبه ۲۳ آبان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی استان فارس، گفت: پسته یک محصول استراتژیک و مهم برای استان فارس است اما متاسفانه مسئولان استان اهمیت محصول پسته را درک نکرده‌اند درحالی که جایگاه برخی از محصولات حوزه کشاورزی از جمله پسته و زعفران با سایر محصولات در استان فارس متفاوت است.

او افزود: رویکرد فارس از سالهای گذشته کشاورزی بوده است و معیشت بسیاری از مردم این استان با بخش کشاورزی گره خورده است و در حال حاضر که این استان با کمبود منابع آبی و خشکسالی روبروست تغییر نوع کشت به سمت محصولات کم آب بر مانند پسته یک الزام است.

فروغان با اشاره به اینکه مردم ما در تمام عرصه‌ها از مسئولان جلوتر حرکت می‌کنند، گفت: مردم فارس از سال‌های گذشته تولید محصولات کم آب بر را مد نظر قرارداده‌اند که یکی از آنها کشت پسته در دشت‌های شهرستان سروستان بوده، اما متاسفانه دولت حمایتی از تولیدکنندگان این محصول با ارزش نداشته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: امروز محصول پسته استان فارس در جایگاه خوبی از نظر تولید و صادرات در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است اما مسئولان و نمایندگان استان در مجلس هیچ حمایتی از تولید و صادرات این محصول با کیفیت و ارزآور استان نکرده و نمی‌کنند.

او ادامه داد: مردم به دنبال سودآوری برای خود و استان هستند اما مسئولان و نمایندگان مجلس به جای حمایت از این نگاه، با هدف جذب محبوبیت تلاش می‌کنند صنایع آب بری مانند فولاد را در استان و در حوزه‌های استحفاظی خود ایجاد کنند که در طولانی مدت نیز اجرایی نمی‌شود و سودی برای مردم استان ندارد.

فروغان با بیان اینکه جلسات متعددی در خصوص مشکلات صادرات پسته در استان انجام و پیگیری‌هایی انجام شده است، عنوان کرد: با توجه به کمبود زمان ارسال به کشورهای مقصد و از دست رفتن مشتری‌هایی که سالها برای به دست آوردن آنها تلاش شده نیاز مبرم و عاجل برای تصمیم‌گیری در خصوص عدم رفع تعهد ارزی در بخش صادرات پسته به‌صورت خاص می‌باشد. که بایستی این موضوع بصورت خاص پیگیری شود.

او اضافه کرد: سال گذشته نیز پیشنهادهایی از جمله خرید پسته با دلار آزاد و فروش آن به ‌صورت دلار نیمایی، واردات در مقابل صادرات پسته، تهاتر ارز حاصل از صادرات برای تامین ارز واردات (تهاتر کوتاژی) و تمدید مدت‌زمان رفع تعهد ؛ برای کاهش مشکلات صادرات پسته استان داده شد که موثر نبود.

فروغان افزود: تا زمانی که بخش دولتی اهمیت تولید محصولاتی مانند پسته باور نکند و موضوع اهمیت تغییر الگوی کشت را در استان حمایت نکند؛ اقتصاد ما آسیب های فراوان است.

عضو نمایندگان اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد: امروز موضوع بهبود وضعیت معیشت مردم استان از مسایل مهم کشور و استان است و باید راهکارهایی که می تواند به این امر کمک کند مد نظر مسئولان قرار گیرد که در این صورت مسایلی از جمله حاشیه نشینی و معضلات اجتماعی استان نیز کاهش می یابد.

او بیان کرد: مدیران میانی نقش مهمی در تسهیل صادرات دارند و نگاه مدیران می تواند در افزایش و یا رونق صادرات استان موثر باشد لذا مدیران میانی ما باید نمایندگان مجلس و مدیران کلان را نسبت به مسایل مهم استان حساس کنند.
فروغان خاطرنشان کرد: انتظار ما به عنوان بخش خصوصی این است که با اختلال گران در روند صادرات استان برخورد قاطعانه انجام شود زیرا ایجاد گره در معیشت مردم و ارزآوری برای استان موضوع ساده ای نیست.

دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه گفت: بخش کشاورزی تاثیر بسزایی در  اشتغالزایی دارد اما تاثیر این بخش در نابسامانی ارزی کشور به حدی نیست که با اعمال دستورالعمل و بخشنامه‌های متعدد جلوی هرگونه فعالیت در این بخش گرفته شود اما متاسفانه در برخی از برهه‌ها بر اشتباهات انجام شده پافشاری می‌شود.

هادی حنایی، با بیان اینکه آثار تورم در کشور بر بخش کشاورزی و صادرات و ارزآوری این بخش برای کشور می‌بینیم، اظهار کرد: امروز صادرکنندگان ما درگیر کاغذبازی و بخشنامه های متعدد برگشت ارز هستند و از مسئله اصلی که صادرات و ارزآوری برای کشور است بازمانده‌اند.

حنایی ادامه داد: بارها مشکلات و راهکارهای بخش کشاورزی استان را با بخش دولتی اعلام کرده‌ایم اما اراده‌ای برای حل مشکلات وجود ندارد و این درحالی است که تا زمانی که بخش دولتی و بانک مرکزی با بخش خصوصی همراه و همدل نباشد و بر ایجاد موانع داخلی پافشاری کنند، کشور با مشکلات اقتصادی روبروست.

دیدگاه