«یارانه 250 هزار تومانی یعنی افزایش شش برابری قیمت‌ها»

  • 12 اردیبهشت 1396 - 14:42
«یارانه 250 هزار تومانی یعنی افزایش شش برابری قیمت‌ها»

محمدباقر نوبخت،سخنگوی دولت در واکنش به وعده‌های انتخاباتی در خصوص پرداخت ۲۵۰ هزار تومان یارانه گفت: اگر یارانه بخواهد ۲۵۰ هزار تومان باشد قیمت حامل‌های انرژی (بنزین، نفت، گازوئیل، آب، برق و گاز خانگی) تقریبا باید شش برابر شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت افزود: «یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مستمریشان به طور متوسط ۷۱ هزار تومان بود به ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافت یعنی ۳.۴ برابر.»

نوبخت گفت:‌ «اینکه از سوی عده‌ای گفته می‌شود یارانه افراد تحت پوشش دو یا سه برابر اضافه شود باید بگوییم که این ۳.۴ برابر افزایش یافته، حالا باید پرسید که منظور از افزایش یارانه افراد کم درآمد چیست، آیا منظور این است یارانه همه افراد افزوده شود؟ این افزایش با توجه به شرایط موجود امکان‌پذیر نیست؛ چرا که باید قیمت حامل‌های انرژی را زیاد کنیم.»

او افزود: برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع تامین می‌شود. اگر یارانه بخواهد ۲۵۰ هزار تومان باشد تقریبا باید قیمت حامل‌های انرژی شش برابر شود که این روی اقتصاد ملی اثر می‌گذارد و پول ملی را خراب می‌کند. کسانی که می‌دانم بسیار باشرافت و با شخصیت هستند اما این حرف‌ها را بیان می‌کنند حداقل بگویند این یارانه ۲۵۰ هزار تومانی قرار است از چه جاهایی تامین شود و خوب است گفته‌هایی در جامعه منعکس نکنند که اشتباه باشد.

در همین حال علی مطهری، نایب رییس مجلس نیز گفته که منابع برای افزایش یارانه نقدی وجود ندارد مگر اینکه قیمت بنزین، نفت، گازوئیل، آب، گاز خانگی و برق تا دو یا سه برابر افزایش پیدا کند.

شماری از کاندیداها از جمله ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف وعده افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی را مطرح کرده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز گفته که «گاهی شعارهایی درباره افزایش یارانه داده می شود که این شعارها به صلاح مملکت نیست، نمی دانم مطرح کنندگان این شعارها از کجا می خواهند منابع آن را تامین کنند.»

به گفته لاریجانی، «کسانی که این شعارها را طرح می کنند، باید بدانند موضوع یارانه ها از شئونات دولت نیست، بلکه از شئونات مجلس است و مجلس شورای اسلامی با این رفتارها مخالف است. اگر منبعی هم باشد بهتر است در تولید استفاده شود.»

وعده‌های اغراق‌آمیز رئیسی و قالیباف


ابراهیم رئیسی، یکی از شش نامزد انتخابات پیش‌رو، پنجم اردیبهشت با تشریح برنامه‌های خود مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات، یارانه‌ها را سه برابر و ظرف چهار سال ۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند.

محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد اصول‌گرای انتخابات نیز وعده داده درآمد کشور را در چهار سال دو و نیم برابر و پنج میلیون شغل جدید ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد علی نجفی، عضو ارشد ستاد انتخاباتی حسن روحانی در واکنش به سخنان قالیباف گفته است: «این ادعا شبیه ادعاهای دولت قبل و رئیس جمهور قبلی است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است. برای کسب این درآمد باید رشد سالیانه اقتصادی ۲۵ درصد باشد در حالیکه متوسط رشد سالیانه ما در ۴ دهه گذشته فقط ۳ درصد بوده است.»

علی ربیعی، وزیر کار با انتقاد از شعارها و وعده‌های فریبنده اقتصادی در مبارزات انتخاباتی، و نکوهش دست‌مایه کردن فقر در سیاست تاکید می‌کند که “نباید به فقیران بسان ماشین‌های رای نگاه شود”.

نجفی نیز روز گذشته شعارهای ایجاد میلیون‌ها شغل در چند سال و چند برابر کردن یارانه‌ها را “پوپولیسم فریبکارانه” خواند و تصریح کرد که باید با افشای این فریبکاری‌ها مانع به انحراف کشیده شدن افکار عمومی شد.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا همزمان و ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

دیدگاه