علی مطهری: منابع برای افزایش یارانه نقدی وجود ندارد

  • 12 اردیبهشت 1396 - 13:34
علی مطهری: منابع برای افزایش یارانه نقدی وجود ندارد

علی مطهری، نایب رییس مجلس می‌گوید که منابع برای افزایش یارانه نقدی وجود ندارد مگر اینکه قیمت بنزین، نفت، گازوئیل، آب، گاز خانگی و برق تا دو یا سه برابر افزایش پیدا کند.

مطهری امروز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وعده‌های انتخاباتی برخی کاندیداها برای افزایش یارانه‌های نقدی گفت: وعده افزایش یارانه های نقدی به هیچ وجه انجام شدنی نیست، حتی اگر این وعده بخواهد عملی شود، پس از تصویب مجلس قابلیت اجرا خواهد داشت.

شماری از کاندیداها از جمله ابراهیم رئیسی وعده افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی را به ۱۵۰ هزار تومان مطرح کرده است.

به گفته مطهری، دولت احمدی‌نژاد برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، ۱۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیدا کرد و از سایر منابع برای پرداخت آن استفاده کرد که نوعی بی انضباطی مالی در کشور ایجاد شد.

نایب رییس مجلس افزود: تنها می توان با افزایش دو یا سه برابری قیمت حامل‌های انرژی (بنزین، نفت، گازوئیل، آب، گاز خانگی و برق، میزان یارانه نقدی را افزایش داد که این اقدام فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌کند و مجلس اجازه چنین اقدامی را به هیچ دولتی نمی‌دهد.

پیش از این نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس گفته بود که در شرایط فعلی اقتصادی کشور، دولت توان افزایش دو یا سه برابری یارانه‌ها را ندارد.

به گفته او، «سالانه یک میلیون و پانصد هزار میلیارد ریال یارانه در ایران داده می‌شود که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت، افزایش آن امکان‌پذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد.»

وعده‌های اغراق‌آمیز رئیسی و قالیباف

ابراهیم رئیسی، یکی از شش نامزد انتخابات پیش‌رو، پنجم اردیبهشت با تشریح برنامه‌های خود مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات، یارانه‌ها را سه برابر و ظرف چهار سال ۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند.

محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد اصول‌گرای انتخابات نیز وعده داده درآمد کشور را در چهار سال دو و نیم برابر و پنج میلیون شغل جدید ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد علی نجفی، عضو ارشد ستاد انتخاباتی حسن روحانی در واکنش به سخنان قالیباف گفته است: «این ادعا شبیه ادعاهای دولت قبل و رئیس جمهور قبلی است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است. برای کسب این درآمد باید رشد سالیانه اقتصادی ۲۵ درصد باشد در حالیکه متوسط رشد سالیانه ما در ۴ دهه گذشته فقط ۳ درصد بوده است.»

علی ربیعی، وزیر کار با انتقاد از شعارها و وعده‌های فریبنده اقتصادی در مبارزات انتخاباتی، و نکوهش دست‌مایه کردن فقر در سیاست تاکید می‌کند که “نباید به فقیران بسان ماشین‌های رای نگاه شود”.

نجفی نیز روز گذشته شعارهای ایجاد میلیون‌ها شغل در چند سال و چند برابر کردن یارانه‌ها را “پوپولیسم فریبکارانه” خواند و تصریح کرد که باید با افشای این فریبکاری‌ها مانع به انحراف کشیده شدن افکار عمومی شد.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا همزمان و ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

دیدگاه