برداشت کنجد از۳۵۰ هکتار اراضی گراش فارس آغاز شد

  • 12 مهر 1400 - 14:01
برداشت کنجد از۳۵۰ هکتار اراضی گراش فارس آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی گراش فارس با اشاره به آغاز برداشت دانه روغنی کنجد از از سطح ۳۵۰ هکتار از زمین های کشارزی این شهرستان ، گفت: پیش بینی می شود حدود ۴۰۰ تن محصول کنجد امسال تولید و برداشت شود.

 حسن مرادی  روز یکشنبه با بیان اینکه برداشت کنجد در این شهرستان تا نیمه اول آبان ماه ادامه دارد افزود: سطح زیر کشت کنجد در شهرستان گراش در سال زراعی جاری  حدود ۳۵۰ هکتار است  گراش  یکی از شهرستان‌هایی است که با بحران کم آبی روبرو است و باید کشاورزان این منطقه به کشت جایگزین وکم آب همچون کنجد روی آورند.

وی تصریح کرد: کنجد تولیدی شهرستان به دلیل کیفیت بسیار خوب، بازار مناسبی در استان های همجوار دارد اما با وجود پنج کارگاه فرآوری و تولید ارده و روغن کنجد و حلوا در شهرستان عمده کنجد تولیدی در داخل شهرستان مصرف می شود.

شیوع بیماری خشکیدگی خرما در گراش  

این مقام مسوول همچنین بیان داشت :  گروهی از کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین حوزه باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به منطقه اعزام شده اند و در حال بررسی و آموزش در زمینه بیماری خشکیدگی نخیلات و درختان خرما در این شهرستان هستند.

مرادی تصریح کرد: این گروه از کارشناسان استان فارس با بررسی میدانی و جمع آوری اطلاعات در خصوص علل شیوع این عارضه و البته مشغول ارایه آموزش های لازم به باغداران و کشاورزان منطقه هستند.

حمید زرگری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس و از اعضای گروه کارشناسی اعزامی هم گفت: تاکنون به طور قطع عامل زنده و بیماری زایی برای این عارضه شناخته نشده است.

وی تصریح کرد: درواقع شرایط نامساعد اقلیمی همچون گرما و دمای بیش از حد، کم بودن رطوبت نسبی هوا و وزش بادهای گرم و خشک در دوره حساس تبدیل میوه از خارک به رطب از مهمترین عامل شیوع این بیماری است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس ادامه داد: پژمردگی سریع و ناگهانی میوه  مدت حدود سه روزو خشکیدگی کامل خوشه نخل  طی مدت یک تا دو هفته از مهمترین علائم این عارضه است.

 زرگری پس از بازدید باغات در کارگاهی آموزشی که  با حضور نخلداران شهرستان برگزار شد شرکت و راهکارهای لازم را برای کنترل شیوع و کاهش میزان خسارت این عارضه را به کشاورزان منطقه ارایه خواهد داد.

وی معتقد است که استفاده از ارقام خشک و نیمه خشک خرما همچون رقم زاهدی نسبت به این عارضه مقاومتر است.

آبیاری کافی و به موقع نخل ، تغذیه مناسب باغات نخل ، میانه کاری درنخلستان ها ،مدیریت تعداد خوشه در یک نخل، هرس و بهداشت نخلستان ، مدیریت آفات و بیماری ها در نخلستان ، پوشش روی خوشه و همچنین احداث باد شکن در اطراف  نخلستان ها از مواردی هستند که بکارگیری مجموع این روش ها می تواند در کنترل این عارضه موثر باشد.

سطح زیر کشت نخلستان های شهرستان گراش حدود ۴۰۰ هکتار است که سالانه حدود چهار هزار تن خرما از این نخلستان ها برداشت می شود.

استان فارس با بیش از ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت خرما و همچنین تولید سالانه افزون بر ۱۸۰ هزار تن جایگاه ویژه ای در تولید این محصول مهم باغی در کشور دارد.

 شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

دیدگاه