افزایش قابل توجه پرداخت تسهیلات مسکن در فارس

  • 21 مرداد 1400 - 11:39
افزایش قابل توجه پرداخت تسهیلات مسکن در فارس

مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس با مقایسه آمارهای مربوط به پرداخت تسهیلات خرید مسکن طی چهارماهه اول امسال و مدت مشابه سال گذشته، اعلام کرد که برابر آمار شاهد افزایش قابل توجه کل تسهیلات پرداختی توسط این بانک بوده ایم.

احمدعلی جعفری چهارشنبه ۲۰ مرداد در جمع خبرنگاران گفت: علیرغم رشد قابل توجه در کل تسهیلات پرداختی مربوط به مسکن طی ۴ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش حجم و تعداد تسهیلات در بخش خرید مسکن در فارس هستیم.

جعفری با بیان اینکه کاهش تقاضای تسهیلات خرید به دلایل مختلفی حادث شده است، گفت: طی چهارماه اول امسال در مقایسه با سال قبل، تعداد تسهیلات پرداختی بخش مسکن ۳۰ درصد و مبلغ تسهیلات پرداختی حدود ۴۵ درصد کاهش یافته که نشان دهنده کاهش تقاضا در این بخش است.

او با یادآوری اینکه کل تسهیلات پرداختی در بخش‌های مختلف توسط بانک مسکن فارس طی ۴ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰ درصدی در مبلغ و رشد ۲۸ درصدی در تعداد تسهیلات پرداختی داشته است، گفت: در بحث تسهیلات ساخت شاهد رشد ۱۷۱ درصدی تسهیلات پرداختی در فارس بوده‌ایم.

جعفری خاطرنشان کرد که این رشد تسهیلات در بخش ساخت، نشان دهنده افزایش تمایل مردم به ساخت و ساز در دوران حاکمیت رکود بر بازار مسکن است.

او همچنین گفت: در بخش مسکن اجتماعی، تاکنون حدود ۱۱ هزار نفر در فارس ثبت‌نام و ۳۸۵۰ میلیارد ریال به حساب مورد نظر به عنوان آورده، واریز کرده‌اند.

جعفری در بخشی از این نشست در خصوص تغییر مبلغ تسهیلات مسکن، گفت: اکنون سقف تسهیلات مسکن در بخش مجتمع سازی، به ۴۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد برای کلانشهر شیراز و ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهرها، افزایش یافته است.

او شرط پرداخت این میزان تسهیلات را استفاده از مصالح و فناوری‌های نوین در ساخت اعلام و اضافه کرد: به ساخت و سازهای سنتی به ازای هر واحد در کلانشهرها ۳۰۰ و سایر شهرها ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

جعفری بهره این تسهیلات را ۱۸ درصد اعلام و در خصوص بازپرداخت، اضافه کرد: این تسهیلات ۲ تا ۳ سال تنفس دارد و وام گیرنده بعد از طی دوره تنفس می‌تواند متناسب با شرایط زمان، نسبت به تقسیط و بازپرداخت اقدام کند.

مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس با تاکید براینکه شرایط تقسیط این تسهیلات در زمان سررسید مشخص می‌شود، گفت: اکنون به ازای تسهیلات انفرادی می‌توانیم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای تسهیلات زوجین تا ۲۴۰ میلیون تومان را برای مدت ۸ تا ۱۰ سال تقسیط کنیم. 

جعفری با بیان اینکه بانک مسکن همچنان موثرترین بانک در زمینه خرید و ساخت خانه در کشور محسوب می‌شود، گفت: میزان تسهیلات پرداختی، در تناسب با منابع بسیار مطلوب است.

مدیر امور شعب بانک مسکن فارس گفت: نسبت مصارف به منابع این بانک ۱۸۳ درصد بوده است به این معنا که اگر ۱۰۰ تومان منابع در اختیار داشتیم، حدود ۲۰۰ تومان تسهیلات به مردم پرداخت کرده‌ایم.

انتهای پیام

به گزارش ایسنا، در این جلسه، به مناسبت بزرگداشت یاد شهید صارمی، از خبرنگاران حاضر در جلسه قدردانی شد.

دیدگاه