آغاز سومین مرحله طرح ملی «کاج» در فارس

  • 29 تیر 1400 - 13:01
آغاز سومین مرحله طرح ملی «کاج» در فارس

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از آغاز اجرای سومین مرحله طرح ملی کاج در واحدهای تولیدی و صنعتی این استان بدون تأمین اعتبار دولتی و با بهره گیری از کمک کارفرمایان و همراهی کارگران فارس خبر داد.

سهراب مختاری گفت: سلامت کارگران به عنوان نیروهای مولد جامعه و یکی از ارکان اصلی دستیابی به توسعه اقتصادی، از اهمیت زیادی برخوردار است و زمانی که توسعه همه‌جانبه در اولویت کشور باشد این تامین سلامت، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون فارس، او افزود: مرحله اول طرح ملی کاج با هدف کاهش اعتیاد در جامعه کار و تولید استان فارس از سال ۹۵ بدون تأمین اعتبار از سوی دولت آغاز شد و مرحله دوم این طرح نیز از سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹ اجرا شده است.

مختاری با بیان اینکه مرحله اول و دوم طرح کاج در ۱۲۰ واحد تولیدی بالای ۵۰ نفر نیروی کار استان اجرا شده است، گفت: با شروع مرحله سوم این طرح نیز پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال طرح کاج با هدف کاهش اعتیاد در جامعه کار و تولید استان فارس در مابقی واحدهای تولیدی با نیروی کار بالای ۵۰ نفر در فارس اجرا شود.

او بیان کرد: همچنین تصمیماتی از قبیل اصلاح آیین نامه انضباطی کار کارگاه‌ها مبنی بر ممنوعیت استفاده از دخانیات و موبایل در خطوط تولید و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی هفتگی برای کارگاه‌های استان که در شهرهای بزرگ هر سال یک‌بار سهم هر کارفرما و در شهرهای کوچک هر شش ماه نوبت هر کارفرما می‌شود نیز از جمله برنامه‌های منحصر به‌فردی است که در اکثر کارگاه‌های بزرگ استان برگزار شده و امسال نیز علی‌رغم بروز کرونا و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

قدر خادم‌الحسینی، مدیریت اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز گفت: سوءمصرف مواد مخدر در محیط‌های کاری، هزینه‌های جبران‌ناپذیری مانند خسارات حوادث کار، افزایش حق‌بیمه غرامت کارگران، پایین‌آمدن سرعت و کیفیت کار، افزایش غیبت‌های ناشی از بیماری و سرقت و آسیب را در پی خواهد داشت که جلوگیری از این آسیب‌ها مستلزم اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه در فضای کار و تولید است.

او افزود: با توجه به دامنه وسیع تبعات شیوع سوءمصرف مواد مخدر در محیط‌های کارگری و تاثیر آن بر انسجام خانواده‌ها و چرخه تولید و اقتصاد و از آنجا که پیشگیری، کم‌هزینه‌ترین و موثرترین اقدام در راستای ممانعت از گرایش افراد به موادمخدر است، سبب شد که دولت، پرداختن به این موضوع را جزء برنامه‌های اساسی خود قرار دهد.

خادم‌الحسینی ادامه داد: طرح ملی کاج از شهریورماه سال ۹۵ در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر نیروی کار که دارای خانه بهداشت کارگری هستند آغاز شده است و دو مرحله آن به اتمام رسیده و اکنون اجرای مرحله سوم این طرح در استان فارس آغاز شده است.

جمشید حاتمی، رئیس اداره اموراجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس نیز گفت: طرح کاج با هدف استقرار مداخلات پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید اجرا می‌شود.

او اظهار کرد: این طرح شامل سه بسته خدمتی با عنوان مجموعه آموزش و ترویج سبک زندگی سالم، استقرار تسهیلات مراقبت جسمی، روانی و اجتماعی با الگوی برنامه همیار کارکنان در خانه‌های بهداشت کارگری و اعتباربخشی و رتبه‌بندی کارفرمایان سلامت‌محور می‌شود و به‌منظور افزایش بهره‌وری نیروی کار، کمک به افزایش مهارت و دانش عمومی کارگران در اصول و فنون پیشگیری از اعتیاد در محیط کار، جلوگیری از ایجاد درگیری و برخوردهای مخرب با افزایش مهارت‌های مدیریت هیجان، جلوگیری از افزایش و کنترل حوادث ناشی از کار، تقویت روحیه همدلی و نیز جلوگیری از هدر رفت منابع اجرا می‌شود.

حاتمی اضافه کرد: مسئولان خانه‌های بهداشت کارگری، کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و بهبان‌ها بازوان اجرایی ما در اجرای این طرح هستند و از کارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی درخواست کرد با آنان همکاری لازم را داشته باشند تا نیروی کار سالم با بهره‌وری بالا داشته باشند.

احمد غریب، مسئول طرح و برنامه‌ریزی مدیریت اجتماعی این اداره‌کل نیز گفت: در این طرح که با مشارکت خانه‌های بهداشت کارگری انجام می‌شود منابع آموزشی از جمله اصول و فنون فرزندپروری، اصول و فنون همسرداری، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های حفظ امنیت خانواده و محله و محیط زیست به مسئولان خانه‌های بهداشت کارگری به صورت مجازی آموزش داده می‌شود.

دیدگاه