۷۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان فارس وجود دارد

  • 18 تیر 1400 - 16:33
۷۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان فارس وجود دارد

رئیس سازمان مدیزیت و برنامه‌ریزی استان فارس از وجود ۷۰۰ پروژه نیمه تمام در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به تصویب سند ملی آمایش اظهار داشت: ۱۱ اسفند ۹۹ سند ملی آمایش ملی کشور پس از دهه‌ها در شورای عالی مصوب شد و جایگاه استان فارس در این سند به خوبی دیده شد.

وی با بیان اینکه سند آمایش یک برنامه بلندمدت و راهبردی است و در این سند آمایش قلمرو مستعد توسعه شناسایی و الگوی مطلوب جمعیت، فعالیت و زیرساخت‌ها ارائه می‌شود، افزود: این سند افق چشم انداز سال ۱۴۲۴ است و اولین استفاده از سند ملی آمایش سرزمینی در برنامه هفتم توسعه خواهد بود و استان فارس در این سند به خوبی دیده شده است.

نوروزی ادامه داد: استان فارس به‌عنوان قطب گردشگری سلامت، در مباحث علمی و دانشگاهی؛ شیراز به عنوان قطب علمی کشور، در زمینه حمل و نقل شیراز به‌عنوان هاب فرودگاهی کشور، در حوزه معادن خاک‌های نسوز و سنگ‌های تزئینی، در تولید محصولات از جمله زعفران و انجیر در سند ملی آمایش دیده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس با اشاره به برگزاری ۲۵ جلسه شورای برنامه‌ریزی در ۱۹ ماهه گذشته، گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب در پروژه‌های ملی و استانی داشتیم و جمعا در پایان سال ۳ هزار و ۶۶۳ میلیارد تومان تخصیص اعتبار عمرانی برا استان فارس بوده که ۹۱ درصد از اعتبارات جذب شده است.

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای استان فارس در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است که پارسال بالغ بر ۲۴۱ درصد رشد اعتبار مصوب داشتیم، بیان کرد: بر اساس فهرست بهای کشور هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی ۷۰ درصد افزایش یافته است.

نوروزی تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان از اعتبار ملی تخصیص گرفتیم و علاوه بر این ۴۵۴ میلیارد تومان نیز در قالب منابع هدفمند یارانه‌ها در زمینه پروژه‌های عمرانی استان فارس دریافت کرده‌ایم که بیش از یک چهارم تخصیص گرفتیم.

این مقام مسئول اعتبارات طرح‌های عمرانی ملی و ملی در سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد و افزود: در زمینه حمل و نقل جاده‌ای با ۳۵ طرح با اعتبار ۹۶۵ میلیارد تومان، در حوزه حمل و نقل ریلی با اعتبار ۴ طرح با ۳۰۸ میلیارد تومان، حمل و نقل هوایی ۲ طرح با اعتبار ۵۱ میلیارد تومان، آبرسانی و تامین آب شرب شهری ۸ طرح با اعتبار ۲۸۶ میلیارد تومان، ساختمان شد و شبکه آبیاری و زهکشی ۱۴ طرح با ۱۷۵ میلیارد تومان، فاضلاب ۷ طرح با اعتبار ۱۰۷ میلیارد تومان، احداث بیمارستان ۱۵ طرح با اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان، و سایر حوزه‌ها با ۷۰ طرح‌ها و اعتبار ۵۶۹ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

وی در ادامه به تفکیک تخصیص اعتبارات طرح‌های عمرانی ملی با ویژگی‌های استان فارس در سه ماهه نخست امسال پرداخت و اضافه کرد: مبلغ ۴۵۴ میلیارد تومان در قالب نقدی و اسناد خزانه از محل هدفمندی یارانه ها، قانون بودجه ۱۴۰۰، صندوق توسعه ملی و ماده ۱۷ مدیریت بحران بابت طرح‌های مهم استان ابلاغ شده است.

نوروزی تصریح کرد: پارسال طبق تعهد در زمینه وصول درآمد‌های استان، ۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان باید به خزانه کشور واریز می‌کردیم که ۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان وصول شده است که افزایش ۱۰۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس بیان کرد: ۱۶ دستگاه در استان وصول درآمد می‌کنند که ۹۰ درصد درآمد‌ها توسط امور مالیاتی و ۱۰ درصد دیگر را بقیه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی (جرایم رانندگی، صدور گذرنامه، انگشت‌نگاری و …) وصول می‌کنند.

نوروزی گفت: با توجه به تعهداتی که برای نیروی انتظامی مشخص شده است و فعالیت‌های که براساس قانون انجام داده اند باید درآمد‌های وصولی بیشتری به خزانه دولت واریز می‌شد، اما تاکنون نیروی انتظامی استان فارس تنها ۶۵ درصد از تعهدات خود را اجرایی کرده است.

وی در مورد درآمد‌های وصولی استان همچنین عنوان کرد: پس از افزایش ۱۰۵ درصدی درآمد‌های وصولی استان، دولت نیز نسبت به پرداخت پاداش به استان فارس به مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان اقدام کرد که این اعتبار در زمره اعتبارات هزینه‌ای استان قرار گرفت و مجموع اعتباراتی هزینه‌ای فارس از ۷۵۰ میلیارد تومان به ۹۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس بیان کرد: در ۵ سال گذشته تنها سالی که استان فارس توانست بالای ۱۰۰ درصد منابع را محقق کند سال ۹۹ بود.

نوروزی با اشاره به طرح‌های اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در سال ۹۸، ۲۳ طرح اقتصاد مقاومتی با پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصد، سال ۹۹، ۱۷ طرح و با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و امسال ۱۶ طرح اقتصاد مقاومتی در دست اجر داریم.

وی با بیان اینکه همچنین ۳۷ طرح جهش تولید در حال اجراست و از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند، بیان کرد: در سال ۹۸، سه هزار پروژه در دست ساخت داشتیم که پارسال به ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه رسید و ۷۰۰ پروژه هم اکنون نیمه تمام مانده است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای تکمیل طرح‌های استانی بیش از ١٢ هزار میلیارد تومان نیاز است که این میزان اعتبار اگر تورم وجود نداشته باشد اعتبار ۴ سال استان فارس است این در حالی است که برای تکمیل طرح‌های ملی و استانی در مجموع نزدیک به ۴٣ هزار میلیارد تومان اعتبار در استان فارس نیاز است.

نوروزی در ادامه با بیان اینکه سهم استان فارس در اعتیارات ملی ۴٫۸ دهم درصد است، ادامه داد: راه آهن اقلید_ یزد تا پایان دولت دوازدهم افتتاح می‌شود. همچنین تنگ ابوالحیات (حدفاصل دشت ارزن_قائمیه) با تخصیص اعتبار ۶۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، تا پایان شهریورماه و آزاد راه بزرگ شیراز_ اصفهان به طول ۲۲۴ کیلومتر در طول ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به پروژه‌های مهم استان، تصریح کرد: در ۳ ماهه نخست امسال پروژه آبرسانی فسا_استهبان ۱۱۵ میلیارد تومان، آبرسانی شیراز_خرامه ۲۱۵ میلیارد تومان، آبرسانی داراب_ زرین دشت ۱۱۵ میلیارد تومان، آبرسانی ارسنجان _سعادتشهر ۳۲ میلیارد تومان، سد نرگسی شهرستان کازرون ۲۰۰ میلیارد تومان، جاده فسا_داراب _گهکم ۵۵ میلیاردتومان، جاده شیراز_فیروزآباد_جم ۴۵ میلیاردتومان، جاده استهبان قطرویه ۲۷ میلیارد تومان، جاده لار_جهرم_بندرعباس ۵۵ میلیارد تومان و بیمارستان ۳۱۰ تخت خوابی جهرم ۵۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

دیدگاه