تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

تنها ۲۰ درصد جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی در فارس به سرانجام می‌رسد

  • 12 تیر 1400 - 13:22
تنها ۲۰ درصد جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی در فارس به سرانجام می‌رسد

بیش از ۶۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان فارس وجود دارد که به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیش از ۶۰ درصد آنها فعال آن چنانی نیستند و به نظر می‌رسد که بیشتر آنها برای خرید و فروش زمین است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در راستای تفویض اختیارات وزارت صمت به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها فرآیند مراحل صدور جواز تاسیس فعالیت‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور واگذار شده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس می‌گوید: این اقدام سبب کاهش زمان صدور جوازهای تاسیس شده به طوری که اگر قبلا صدور جواز تاسیس ۴ تا ۵ روز طول می‌کشید در حال حال حاضر حداکثر یک روز زمان می‌برد.

از ابتدای امسال تاکنون ۶۹۱ جواز تاسیس برای واحدهای صنعتی در استان فارس صادر شده که ۲۴۳ جواز در حوزه شیمیایی و سلولزی، ۲۴۳ مجوز در حوزه فلزی، برق و الکترونیک، ۲۰۳ مجوز در حوزه کانی‌‌ غیرفلزی و ۲۴۵ مجوز در حوزه غذایی و دارویی بوده است.

سهراب شرفی می‌افزاید: سال ۹۹ نیز ۱۸۵۷ جواز تاسیس برای واحدهای صنعتی و تولیدی در استان فارس صادر شده، ۷۹۵ مجوز در حوزه شیمیایی و سلولزی، ۴۰۹ مجوز در حوزه فلزی، برق و الکترونیک، ۴۲۳ مجوز در حوزه کانی غیرفلزی و ۲۳۰ مجوز در حوزه غذایی و دارویی بوده است.

گرفتن جواز تاسیس در واقع قدم نخست برای راه‌اندازی یک فعالیت صنعتی و تولیدی است و هر چقدر گرفتن این جواز آسان و سریع است گرفتن پروانه بهره‌برداری زمان‌بر است.

استفاده از جوازهای تاسیس بری خرید و فروش زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

شرفی بروکراسی اداری در حوزه واگذاری زمین، تامین حامل‌های انرژی و غیره را از دلایل اصلی زمان‌بر بودن صدور پروانه‌های بهره‌برداری می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر فقط صدور جواز تاسیس آن هم در شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی بر عهده خانه صنعت، معدن و تجارت است و صدور پروانه بهره‌برداری بر عهده سازمان صمت است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس معتقد است که به دلیل ارزانی به جوازهای تاسیس زیاد بها داده نمی‌شود و حتی ممکن است بعضی‌ها مسیر انحرافی را انتخاب کنند و از این جوازها برای خرید و فروش زمین در شهرک‌های صنعتی استفاده کنند.

شرفی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد جوازهای تاسیس به سرانجام می‌رسد و اگر ساز و کاری اندیشیده شود که کل این جوازهای تاسیس به بار بنشیند تحولی بزرگ در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان فارس رخ می‌دهد.

بیش از ۶۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان فارس وجود دارد که به گفته شرفی بیش از ۶۰ درصد آنها فعال آن چنانی نیستند و به نظر می‌رسد که بیشتر آنها برای خرید و فروش زمین است و ۳۵ درصد این شهرک‌ها خالی است و هنوز ساخته نشده است.

کمبود زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نزدیک به مرکز استان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه در شهرک صنعتی شیراز، ملوسجان و عمدتا شهرک‌های صنعتی که نزدیک به مرکز استان هستند در مضیقه زمین هستیم، می‌گوید: باید جوازهای تاسیس را از نظر کیفی بالا ببریم و از کمیت آنها بکاهیم زیرا بالا رفتن کیفیت جوازهای تاسیس سبب ارزآوری و ایجاد اشتغال می‌شود.

شرفی با بیان اینکه در استان فارس نباید شهرک‌های صنعتی افزایش یابد بلکه باید به سمت کیفی‌سازی شهرک‌ها رفت زیرا افزایش شهرک‌های صنتی هزینه سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند و پراکندگی ایجاد می‌کند، افزود: در شهرک‌های صنعتی باید در حوزه خدمات آتش‌نشانی و آبرسانی بیشتر ورود کرد.

وی با بیان اینکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس به دنبال ایجاد شهرک‌های تخصصی است زیرا این استان در حوزه شهرک صنعتی دارویی و گردشگری ظرفیت بالایی دارد گفت: ایجاد شهرک‌های خصوصی نیز در کیفی‌سازی شهرک‌های صنعتی استان فارس تاثیر زیادی دارد. 

واحدهایی که مشکل‌دار هستند برای رفع مشکل خود در خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ثبت‌نام می‌کنند تا مشکلات آنها در کارگروه تخصصی ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی شود. به گفته شرفی این کارگروه تخصصی سال گذشته در ۳۶ جلسه خود مشکلات ۲۴۵ واحدهای صنعتی بررسی شده که بیشترین مشکل واحدهای صنعتی در حوزه  بانکی بوده و بعد از امور مالیاتی و تامین اجتماعی بوده است.

شرفی با بیان اینکه مرکز داوری خانه صنعت، معدن و تجارت به عنوان نخستین مرکز داوری در کشور فعال شده و اقدامات خوبی انجام داده است گفت: بیمه تکمیلی واحدهای صنعتی از طریف خانه‌های صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود که استقبال خوبی از آن شده است.

دهم تیر ماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامیده شده است. اختصاص این روز فرصت مناسبی است که به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی اندیشمندانه شود چرا که این بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و در آمد سرانه نقش بسزایی دارد.

هر ساله در روز ۱۰ تیرماه همایشی برای معرفی واحدهای صنعتی و تولید برتر برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری این همایش سه ماه به تعویق افتاده است.

دیدگاه