خسارت ۴۱ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی فارس

  • 19 خرداد 1400 - 15:43
خسارت ۴۱ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی فارس

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سال گذشته و اوایل امسال به دلیل خشکسالی، بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است.

جعفر صبوری پور خاطرنشان کرد: خسارت خشکسالی در زیر بخش باغبانی استان فارس بالغ بر ۱۹ هزار و ۴۰۰، زراعت ۱۲ هزار و ۲۰۰، زیربخش دامی ۸۵۰۰ و زیرساخت ها ۹۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، او به استفاده از امکانات و ظرفیت‌های اتحادیه و تشکل‌ها برای مدیریت خشکسالی گریزی زد و افزود: جبران این خسارت علاوه بر اعتبارات استانی نیازمند اعتبارات ملی است.

به گفته صبوری پور، در سطح  استان برای مقابله و کاهش اثرات خشکسالی از محل اعتبارات استانی، ظرفیت صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری و تشکل‌های بخش در تامین بذر گندم، تامین کودهای آلی و پتاسه برای تقویت مزارع، تامین سوپر جاذب‌ها، پوشش‌ها، سفیدکردن ساقه و هرس شدید درختان، تامین علوفه ونهاده‌های دامی برای مقابله با کم آبی برنامه ریزی و  اقدام شده است.

او با اشاره به اینکه به منظور بازسازی و بازتوانی بهره برداران خسارت دیده و برگشت به چرخه تولید طرح های اجرایی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه شده است، بیان کرد: به منظور تخصیص اعتبار خسارت وارده با تایید استاندار به وزارت جهاد کشاورزی و کشور برای طرح در هیئت دولت ارسال و درحال پیگیری است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: کاهش ۴۵ درصدی نزولات جوی نسبت به بلند مدت،  علاوه بر کاهش منابع آب سطحی، باعث افت شدید منابع آب زیرزمینی و عدم تامین نیاز رطوبتی محصولات باغی، زراعی و علوفه‌ای منجر به بروز خسارت و کاهش تولید شد.

دیدگاه