نقل و انتقال ماشین‌های کشاورزی ممنوع است

  • 11 خرداد 1400 - 17:18
نقل و انتقال ماشین‌های کشاورزی ممنوع است

مدیر جهاد کشاورزی شیراز از ممنوعیت هر گونه نقل و انتقال مالکیت ماشین‌های کشاورزی و ادوات اختصاص یافته به کشاورزان این شهرستان خبر داد و گفت: این ممنوعیت شامل آن دسته از بهره بردارانی است که مشمول دریافت تسهیلات مکانیزاسیون شده‌اند.

ذبیح‌الله سیروسی با اشاره به طرح ممنوعیت فروش ماشین و ادوات کشاورزی خریداری شده با استفاده از تسهیلات، گفت: قریب به ۱۷۴ دستگاه انواع تراکتور باغی و زراعی واگذاری به بهره برداران در مراکز چهارگانه جهاد کشاورزی شهرستان شیراز پایش شده است. 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، او با بیان اینکه تراکتورهای رصد شده در این طرح از سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به متقاضیان دارای شرایط واگذار شده است، افزود: بالغ بر۹۷ درصد تراکتور ها بازدید، اسناد مالکیت بررسی و فعالیت آنها در اراضی مناطق روستایی شهرستان شیراز تائید شد. 

به گفته سیروسی، برای افزایش ضریب مکانیزاسیون در شهرستان شیراز و تامین این تراکتورها، با مشارکت بانک کشاورزی، اعتبار تسهیلاتی بیش از ۱۶ میلیارد تومانی با طول دوره باز پرداخت پنج ساله و سود مشارکت ۱۵ درصد به باغداران، کشاورزان و رانندگان حرفه‌ای تراکتور پرداخت شده است.

او اضافه کرد: متقاضیان خرید تراکتور در مشارکت با بانک عامل حداقل ۲۰ درصد از هزینه خرید دستگاه را خود به عنوان آورده اولیه تامین و پرداخت کرده‌اند. 

سیروسی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه امسال 200 مورد سهمیه انواع تراکتور، دنباله بند و کمباین به بخش کشاورزی شهرستان شیراز اختصاص یابد، اضافه کرد: هر ساله سهمیه‌های انواع ادوات مکانیزه براساس توانمندی‌ها و نیازهای مراکز حومه، داریون، ارژن و سیاخ به این مناطق اعلام می‌شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شیراز افزود: تراکتور به رانندگان حرفه‌ای بر اساس گواهینامه ویژه مرکز آموزش جهاد کشاورزی و گواهینامه نیروی انتظامی که دو سال از تاریخ اخذ آن گذشته است و با تائید شورای اسلامی روستا و مرکز جهاد کشاورزی محل تعلق می‌گیرد. 

او تاکید کرد: کشاورزان برای گرفتن تراکتورهای متوسط، نیمه سنگین و سنگین به ترتیب می‌توانند اسناد مالکیت حداقل ۱۲، ۲۰ و ۳۰ هکتار زمین کشت آبی یا دو برابر زمین دیم ارائه کنند. 

مدیر جهاد کشاورزی شیراز در خصوص باغداران متقاضی تراکتورهای باغی نیز بیان کرد: ارائه اسناد مالکیت دو هکتار باغ آبی یا چهار هکتار باغ دیم شرط لازم برای اعطای تراکتورهای باغی است. 

سیروسی بیان کرد: امیدواریم با اقدامات در دست انجام روند توزیع ادوات مکانیزه در شهرستان شیراز بیش از پیش بهبود یافته و به صورت عادلانه تر به متقاضیان تخصیص یابد و بتوانیم از هر گونه سوء استفاده احتمالی در زیر بخش مکانیزاسیون کشاورزی جلوگیری کنیم.

دیدگاه