رئیس سازمان صمت استان: تولید و عرضه سیمان در فارس به وضعیت عادی بازگشت

  • 08 اردیبهشت 1400 - 14:04
رئیس سازمان صمت استان: تولید و عرضه سیمان در فارس به وضعیت عادی بازگشت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: با پیگیری‌های استاندار فارس و صمت استان، هم‌اینک تولید و عرضه سیمان در استان به روال عادی بازگشته و هیچ مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.

حمید رضا ایزدی، سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قطعی حامل‌های انرژی در کارخانه‌های سیمان استان در زمستان پارسال سبب ایجاد مشکل در این کارخانه‌ها و منابع تولید سیمان شد که با پیگیری‌های استاندار فارس و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در تهران و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، این موضوع مرتفع شد و تنشی که به دلیل قطعی حامل‌های انرژی و به دنبال آن  تعطیلی کارخانه‌ها برای تعمیر و نگهداری در پایان سال و ابتدای فروردین امسال در بازار سیمان ایجاد شده بود رفع شد.
وی ادامه داد: در همین فاصله کارخانه‌های سیمان در کشور نیز به دلیل افزایش هزینه‌های کارگری، حقوق و دستمزد، مواد اولیه، حقوق دولتی، حامل های انرژی و هزینه‌های سربار تولید، خواستار افزایش قیمت سیمان شدند چرا که معتقد بودند با این قیمت نمی‌توانند تولید کنند و دچار زیان می‌شوند.
او اظهار داشت: چون ما دستورالعملی برای افزایش قیمت نداشتیم و از طرفی طی همین مدت در ۲ مقطع شاهد تعطیلی کارخانه‌های سیمان نیز بودیم، بازار دچار کمبود و کاهش شد و قیمت و عرضه سیمان در بازار دچار تنش شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد: موضوع در جلسه کارگروه تنظیم بازار در ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ مطرح و به دلیل کارشناسی‌های که از قبل انجام شده بود با افزایش قیمت سیمان در کارخانه‌ها موافقت شد.


ایزدی افزود: با توجه به وجود هشت کارخانه تولید سیمان سیاه و ۲ کارخانه تولید سیمان سفید در استان فارس که یک پتانسیل خوب در امر تولید محسوب می‌شوند این انتظار از استان وجود داشت که امر تولید سیمان همانند گذشته اقدام شود.
وی ادامه داد: در فروردین امسال میزان تولید روزانه سیمان در استان به طور میانگین به ۱۰ هزار تن تولید رسیده بود که این کاهش تولید باعث کمبود سیمان در بازار و به هم خوردن نظم بازار شده بود که در چندین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان این مساله مطرح و بررسی شد.
او اضافه کرد: به دنبال تصویب افزایش قیمت، میزان تولید روزانه سیمان در فارس نیز به حدود ۱۹ هزار تن رسید که این بیش از نیاز استان است و بخشی نیز به استان‌های جنوبی کشور صادر می‌شود و هم‌اینک نیز هیچگونه کمبود و مشکلی در تولید و عرضه سیمان نداریم و عاملین توزیع دارای مجوز، خرید خود را از کارخانه‌ها انجام می‌دهند به شکل مستقیم در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.
وی گفت: ما طی هفته گذشته تاکنون شاهد کاهش حدود ۱۰ هزار تومانی قیمت سیمان در بازار آزاد نیز بوده‌ایم.
او تصریح کرد: مجموعه اقدامات انجام شده سبب شد که امروز در بحث تولید و عرضه سیمان با هیچ مشکلی مواجه نباشیم و متقاضیان خرید سیمان نیز می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه جامع تجارت، از طریق سایت و دفاتر فروش کارخانه‌ها، اقدام به خرید سیمان کنند.
وی گفت: پیش‌بینی ما این است که طی هفته آتی نیز شاهد افزایش تولید و کاهش قیمت سیمان در بازار باشیم.
او افزود: پارسال میزان تولید سیمان در هشت کارخانه سیمان استان حدود ۶ میلیون تن بود که این میزان هم بیش از تولید سال ۹۸ و هم مازاد بر نیاز استان بود.

دیدگاه