نویدهای تازه برای بهینه‌سازی نیروگاه گازی شیراز

  • 22 فروردین 1400 - 19:33
نویدهای تازه برای بهینه‌سازی نیروگاه گازی شیراز

مسئولان نیروگاه گازی شیراز از کاهش آلودگی صوتی این نیروگاه و بهینه سازی این واحد تولید و تامین انرژی خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت تولید نیروی برق فارس، قائم مقام  و معاون فنی شرکت تولید نیروی برق  فارس در جریان بازدید از این نیروگاه با بیان اینکه نیروگاه گازی شیراز ۱۱۰ مگا وات تولید انرژی دارد، گفت: تولید این میزان انرژی نقش بسزایی در پایداری شبکه برق به ویژه در کلان شهر شیراز دارد ، از این رو فعالیت نیروگاه دراین نقطه از شهر لازم و ضروری و اجتناب ناپذیر است.

حسین جعفرپور با بیان اینکه در بسیاری از مواقع که شبکه تولید و انتقال برق و انرژی سراسری با بحران و کمبود انرژی مواجه بوده است،ادامه داد: فعالیت واحد‌های مختلف نیروگاه گازی شیراز موجب شده  تا کمبودهای برق در شبکه سراسری تامین و بر طرف شود.

جعفرپور با تشریح اقدامات انجام شده برای کاهش صدای ناخواسته و آلودگی صوتی در نیروگاه گازی شیراز اضافه کرد : اجرای دیوار ضد صدا اطراف ورودی هوای تولید برق در نیروگاه ، کاشت یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال و درخت در فضای نیروگاه برای جلوگیری از انتشار صدا و طراحی و اجرای طرح بی صدا سازی اگزوزهای خروجی نیروگاه از جمله اقدامات انجام شده است.

مجوزهای خارج از عرف و ساخت  ساز دیوار به دیوار نیروگاه شیراز 

محمد رضا پارسا مدیر نیروگاه گازی شیراز نیز  به این نکته اشاره کرد که نیروگاه گازی شیراز با عمر بیش از ۵۰ سال همچنان فعالیت می کند و زمانی که این نیروگاه ساخته شده هیچ واحد مسکونی اطراف آن نبوده است ، متاسفانه برخی مجوزهای خارج از عرف و ضابطه برای واحد های مسکونی همجوار با نیروگاه شیراز صادر شده است.

 مدیر نیروگاه گازی شیراز همچنین با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ خط فشار قوی برق از نیروگاه گازی شیراز منشعب می شود، گفت: کار مهم دیگری  که این نیروگاه انجام می دهد ، تامین برق برای استارت خوردن و شروع به کار اولیه نیروگاه سیکل ترکیبی شیراز و دیگر واحد های صنعتی بزرگ است ، تامین برق و انرژی اولیه برای فعالیت این واحد ها موضوعی است که بدون فعالیت نیروگاه گازی شیراز قابل تصور نیست.

۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای کاهش آلودگی صوتی 

بهادر کشاورز معاون مالی و اداری شرکت تولید نیروی برق  فارس نیز دراین نشست با بیان اینکه شرکت تولید نیروی برق استان فارس قراردادی ۱۳۰ میلیارد ریالی برای اجرای برنامه های کاهش صداهای مزاحم در نیروگاه دارد گفت: بر اساس این قرار داد تمهیدات ویژه برای فعالیت های یاد شده انجام می گیرد و با افزایش دیوار کشی ، کاشت درخت و تعمیر سامانه های تولید برای تامین آسایش نسبی ساکنان اطراف نیروگاه تلاش می شود.

محیط زیست به دنبال تعطیلی نیروگاه شیراز نیست 

 کارشناس حفاظت محیط زیست استان فارس نیز دراین نشست با اشاره به برخی اعتراضات مردمی در مورد مزاحمت صوتی نیروگاه گازی شیراز گفت: اقدامات مناسبی برای کاهش آلودگی صوتی در نیروگاه گازی شیراز انجام شده و امید است با تمهیدات و پیگیری اقدامات در سال جاری شاهد کمتر شدن صدای ناخواسته در نیروگاه باشیم .

خلیل طبری با بیان اینکه محیط زیست به دنبال تعطیلی تولید برق نیست و سعی در اصلاح و بهینه سازی دارد گفت: آزمایش های صدا سنجی در نیروگاه گازی شیراز انجام شده که نشان دهنده استاندارد بودن سطح صدا در ۱۰ نقطه است و فقط یک نقطه صدای بیش از اندازه دارد که امید است با تلاش بیشتر و با به سرانجام رسیدن اقدامات اصلاحی ،  زمینه رفع همه آلودگی صوتی پیرامون نیروگاه شیراز به وجود آید.

دیدگاه