خرید پساب تصفیه‌خانه برای تامین آب شهرک صنعتی شیراز

  • 22 فروردین 1400 - 12:20
خرید پساب تصفیه‌خانه برای تامین آب شهرک صنعتی شیراز

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از خرید آب از تصفیه‌خانه شیراز برای شهرک صنعتی شیراز خبر داد و گفت: زیرساخت شهرک‌ها مهیاست و عمده مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی کمبود آب است که باید هرچه سریعتر این مشکل مرتفع شود.

احد فتوحی شنبه ۲۱ فروردین در نشست انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، بر لزوم تامین آب در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان و بازنگری نیاز آبی بخش صنایع و راهکارهای تامین آب تاکید کرد.

او با اشاره بر ضرورت تامین آب مورد نیاز نواحی و شهرک‌های صنعتی فارس، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین زیرساخت شهرک‌های صنعتی مسئله آب است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: شهرک‌های صنعتی فارس از خلیج فارس تا شهرستان تا ایزدخواست که انتهای فارس است به هزار کیلومتر رسیده که تمام این نواحی و واحدها آب‌بر هستند و نیاز مبرم به آب دارند و قبلا اعلام کرده بودیم که مجوز را بر اساس نیاز شهرک‌های صنعتی تمدید کنند.

علی بوستانی مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس نیز در این نشست بیان کرد: در استان فارس بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک با جمعیتی بالغ بر ۳.۲ دهم میلیون نفر از نعمت آب شرب در شهر و روستاها برخوردار هستند.

او افزود: متاسفانه روند خشکسالی در استان فارس باعث شده در کشور عمیق‌ترین چاه‌های آب شرب را داشته باشیم که متاسفانه در شهرستان‌های جهرم و لامرد عمق چاه‌ها به بالای ۵۰۰ متر رسیده است.

بوستانی بیان کرد: در منطقه دهنو در استان فارس چاه آب ۶۱۰ متری را حفر کردیم که در اثر بحران خشکسالی طی ۱۱ سال گذشته در حوزه روستایی بیش از ۹ هزار لیتر بر ثانیه و در حوزه شهری بیش از ۷ هزار لیتر بر ثانیه افت فعلی تامین منابع استان بوده که حکایت از شرایط و روند حاد در بحث کمیت و کیفیت دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس ادامه داد: در بخش آب، طرح جامع آب شرب روستاها و شهرهای استان فارس را داریم که کاملا منابع آب استان احصاء شده است که در حوزه فاضلاب بیش از ۶ شهر استان بیش از ۱۴۳ میلیون یورو اعتبار مصوب دارد و ۶ شهر دیگر را از محل اعتبار داخلی تامین کنیم که همه این شهرها در سال ۱۴۰۰هدفگذاری شده است و این آمادگی را داریم در این شهرها آب مورد نیاز صنعت را از محل پساب‌ها تامین کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس نیز با بیان اینکه حدود ۲۸ درصد ظرفیت آب در نظر گرفته شده برای صنایع در فارس استفاده می‌شود، گفت: ۱۹۰ میلیون مترمکعب پساب در شهرهای مختلف استان فارس تولید می‌شود که استفاده خاصی از آنها نمی‌شود.

حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه لازمه اجرای هر طرحی، توجیه اقتصادی است، افزود: استان فارس هیچ وابستگی به منابع آب خارج از استان ندارد به عبارتی هیچ منبع آبی از دیگر استان‌ها وارد فارس نمی‌شود.

دهقانی درباره تخصیص آب به استان از طرح انتقال نیز گفت: ظرفیت انتقال از دریا نامحدود در اختیار ما قرار داده شده و بسته به درخواست و تقاضای صنعتگران است همچنین منوط به این است که بخش خصوصی پای کار باشد که از این آب استفاده کند.

او ادامه داد: هرگاه حرف از صنعتی شدن استان می شود، نبود آب را عنوان می کنند و هرگاه به سراغ آب می رویم، می گویند فارس صنعتی نیست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز  در ادامه این جلسه با بیان اینکه آبرسانی به فارس یک مسیر فراجناحی و فرادولتی است، عنوان کرد: آمد و رفت افراد و گروه های مختلف نباید خللی در این کار مهم ایجاد شود.

روح‌الله نجابت افزود: پیش بینی‌های لازم در خصوص مسائل محیط زیستی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس باید انجام شود تا مشکلات برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را ایجاد نکنیم.

نجابت گفت: همه مردم دغدغه تامین آب را دارند لذا ضروری است که موضوع درست و دقیق برای مردم تبیین شود.

دیدگاه