خشکسالی و ضرورت اجرای طرح انتقال آب از دریا به فارس

  • 22 فروردین 1400 - 10:16
خشکسالی و ضرورت اجرای طرح انتقال آب از دریا به فارس

ضرورت اجرای طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس که یکی از اهداف آن تامین زیرساخت‌های توسعه فارس و مدیریت تولید، توزیع و مصرف آب در این استان است با توجه به خشکسالی‌های پی در پی سال‌های اخیر دو چندان می‌شود.

طرح انتقال آب دریا به فارس که با توجه به حرکت این استان در مسیر صنعتی شدن و توسعه صنایع به ویژه صنایع آب بر، ضرورتی اجتناب ناپذیر است، با هدف تامین زیرساخت های توسعه این استان اجرا می شود و شامل مدیریت تولید و توزیع و مصرف آب در استان فارس است که با توجه به خشکسالی های پی در پی سال های اخیر موضوعی مهم و حساس به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، در گام نخست از طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس قرار است ۱۵ میلیون متر مکعب آب به مناطق ویژه اقتصادی پارسیان و لامرد برای تامین نیاز آبی صنایع موجود در این مناطق، منتقل و بخشی از آب آشامیدنی شهرستان‌های لامرد و مُهر نیز پس از شیرین‌سازی، تامین شود.

حال آنکه بسیاری از صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که انتقال آب از دریا به شهرستان لامرد می تواند زمینه ای برای مدیریت بهتر منابع آب در استان فارس فراهم کند. 

بستر انتقال آب از خلیج فارس برای استان فارس آماده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس شنبه ۲۱ فروردین در نشست انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با بیان اینکه بستر انتقال آب از خلیج فارس برای استان فارس آماده است، گفت: نکته مهم در این زمینه توافق مصرف‌کنندگان با هم است که یا در قالب شرکت مادر یا کنسرسیوم برای کل استان کار انتقال آب انجام شود.

محمود رضایی کوچی، میزان مصرف آب شرب استان را ۳۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

او تاکید کرد: با توجه به شرایط استان فارس باید به سمت تامین آب از دریا و انتقال آب از خلیج فارس برویم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با تاکید بر اینکه استان ما برای اینکه صنعتی شود باید به سمت انتقال آب از دریا و منابع نزدیک برویم، افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس از سال‌های گذشته مطرح بوه و انتقال از آب دریا با تکیه بر بخش صنعتی و خصوصی است و دولت نقش کمی در این زمینه دارد. 

رضایی با بیان اینکه استان فارس خیلی صنعتی نیست اما تامین آب ارزان برای صنعت ضروری است،  گفت: بانک آب سیاستی است که در دنیا اجرا می‌شود و یک راه است که می‌توان آب را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.

او در توضیح بیشتر این موضوع بیان کرد: بانک آب به این صورت است که همه آبها در یک بانک وارد شوند و مصرف‌کننده و تولیدکننده به نتیجه برسند که از کدام روش استفاده کنند. بانک آب می‌تواند گزینه مناسبی برای مصرف مشترک صنعت و غیره باشد و مهم این نیست که آب از کجا تامین شود مهم این است که آب با قیمت من+اسب به دست مصرف‌کننده برسند.

معاون استاندار فارس با تاکید بر اینکه بسترها در استان فارس برای انتقال آب وجود دارد، عنوان کرد: شاه بیت موضوع استقبال صنعت برای انتقال آب از دریا و راه‌اندازی شرکتی است که توان توزیع را داشته باشد.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد معدل بارندگی استان کاهش داشته است که نشان می‌دهد آینده تامین آب سخت است و هزینه تولید آب هم زیاد است و باید اقدامی برای تامین آب انجام دهیم وزارت نیرو هم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس نیز با بیان اینکه برای صنعتی شدن باید زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد، گفت: چشم‌انداز صنعتی استان خیلی خوب است و اینکه برخی فارس را استانی صنعتی نمی‌دانند درست نیست.

او با بیان اینکه به دلیل همین چشم‌انداز است که این جلسه به وجود آمده تا آب مورد نیاز واحدهای صنعتی تامین شود، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی تشکیل شده اما با مشکلاتی مواجه هستند که یکی از آنها بحث آب است. 

ایزدی با بیان اینکه در آینده با توجه به جهش صنعتی در استان فارس نیاز به آب داریم، گفت: البته واحدهای صنعتی هم باید پای کار بیایند  اما این مطلب مهم است که یکی از مواردی در افق صنعتی استان دیده شده تامین آب واحدهای صنعتی است.

استفاده از آب منتقل شده ی دریا برای دشت‌ها در مطالعات راهبردی فارس گنجانده شود

نماینده ولی‌فقیه در فارس نیز در این جلسه تاکید کرد: باید مطالعه جداگانه‌ای برای بهره برداری از آب منتقل شده از دریا برای دشت‌های استان در دستور کار قرار گیرد و در واقع در مطالعات راهبردی فارس گنجانده شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام بیان کرد: اگر بخواهیم ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم نباز به دنبال کردن منابع آبی با مباحث علمی و نظری است.

او با اشاره به نیازهای آبی استان در بخش صنعت، افزود: توجیه اقتصادی در این بخش در صورتی که آب از دریا منتقل و شیرین شود، وجود دارد و تقریبا هزینه هم نصف می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس تاکید کرد: تاکید باید مطالعه کافی در این باره انجام شود.

آیت‌الله دژکام همچنین با بیان اینکه در زمینه انتقال آب از دریا برای مصارف صنعتی مطالعات خوبی انجام شده است، عنوان کرد: یک بحث وجود دارد و چند ابهام و مهمترین بحث این است که وقتی این طرح وقتی می‌خواهد اجرا شود باید سودآور باشد.

او با تصریح بر اینکه کار اقتصادی باید سودآور باشد و جای تردیدی هم در این باره نیست، گفت: در هر کار اقتصادی باید سود آوری اولین نکته باشد که خود را نشان می‌دهد.از هر کسی که کار سودآوری انجام دهد، تقدیر می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه نمی‌توان گفت: اقتصاد باشد ولی سود نباشد و این چارچوب کلی اقتصاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: برخی جریان‌های فکری در درون کشور هنوز در این باره مقاومت می‌کنند.

آیت‌الله دژکام همچنین با بیان اینکه این مهم یکی از پایه‌های اقتصاد ماست که باید همه بر آن دقت داشته باشند، تاکید کرد: نحوه مشارکت و سرمایه گذاری در طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس باید تبیین و کار به سرعت دنبال شود.

بخشی از آب مورد نیاز صنایع فارس از سد تنگ سرخ بشار تامین شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: سد تنگ سرخ بشار و پساب فاضلاب شهرهای بزرگ فارس از منابع تامین آب استان محسوب می‌شوند که باید مدنظر قرار گیرند و آب مورد نیاز صنایع را از آنها تامین کنیم. 

جعفر قادری با بیان اینکه وضعیت استان فارس نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت است، گفت:  چندین منبع آب در اختیار ما قرار دارد که می‌توان روی آن حساب باز کرد و انتقال آب از خلیج فارس یکی از این منابع است.

او با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس به دیگر استان‌ها هم می‌تواند بخشی از نیاز استان فارس را تامین کند، افزود: به طور مثال از خط انتقال استان کرمان برای تامین آب شهرستان‌های شرقی می‌توان استفاده کرد.

محمدجواد عسکری، نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه به حرکت‌های خوبی برای انتقال آب از دریا که در حال انجام است اما کافی نیست، گفت: استان فارس با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالایی که دارد، نسبت به سایر استانها در این باره عقب افتاده است.

او ادامه داد: در مقطعی از زمان، بر حوزه کشاورزی در فارس بیش از حد تاکید شد که در آن برهه سایر استانها به سمت صنعتی شدن رفتند و اکنون ما به دلیل کمبود آب، کشاورزی را هم از دست داده‌ایم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت تاکید کرد: لزوم صنعتی شدن و عمل به شعار سال، تسهیل مسیر برای حضور سرمایه گذاران در استان فارس است.

عسکری با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس حق مسلم مردم استان است، عنوان کرد: برای حضور بیشتر و آسوده تر سرمایه گذاران باید حوزه ماموریت دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف مشخص شود.

او همچنین گفت: نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل دارند تا در این مسیر در کنار سایر متولیان باشد.

عسکری تاکید کرد: اگر در یک مقطع زمانی مشخص نتوانیم سرمایه‌گذار صنعتی را جلب کنیم نرخ بیکاری استان بالاتر می‌رود و آسیب‌های دیگر را در پی دارد و توقع داریم که دستگاه‌های اجرایی استان نیز خودشان کار را دنبال کنند و ما نیز حمایت می‌کنیم.

او اضافه کرد: قطعا باید آب از خلیج فارس با اولویت صنعت و بعد کشاورزی به استان فارس انتقال پیدا  کند.

عقب ماندگی فارس نسبت به بعضی استان‌ها در انتقال آب از دریا

رئیس مجمع نمایندگان فارس نیز گفت: امروز استان‌های دیگر همچون اصفهان و خراسان و کرمان که فاصله بیشتری نسبت به استان فارس از خلیج فارس را دارند، انتقال آب را انجام داده‌اند اما استان فارس در این عرصه عقب مانده است.

ابراهیم عزیزی با اشاره به اهمیت انتقال آب دریا به استان اظهار کرد: با توجه به ذخیره آب اندک در فارس، انتقال آب به استان از خلیج فارس یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. 

او عنوان کرد: تلاش برای صنعتی شدن استان فارس زمانی به نتیجه خواهد رسید که ابتدا منابع آب مورد نیاز تامین شود.

عزیزی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست خاطرنشان کرد: برای انجام این پروژه بزرگ و محرک، نیاز بود با تشکیل یک جلسه با حضور مسئولان و سرمایه گذاران، موانع و محدودیت‌های انتقال آب از دریا به استان فارس را برداریم.

او افزود: هم افزایی بخش خصوصی، مجلس و دولت در این راستا کارساز است و این نشست به دنبال یک وحدت و انسجام مطلوب در این زمینه است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی از آمادگی کامل وزارت صمت برای انجام این پروژه خبر داد و گفت: در جلساتی که با وزیر صمت در تهران داشتیم، ایشان اعلام آمادگی کرد تا در این پروژه مشارکت جدی داشته باشند.

عزیزی در جمع بندی سخنان مطرح شده در این نشست نیز گفت: با تشکیل یک دبیرخانه ظرف ۱۵روز آینده سعی خواهد شد تا انجام پروژه حالت اجرایی به خود گیرد.

او از مسئولان صنعت فارس نیز خواست تا با برگزاری جلسات هماهنگی مشارکت صنعتگران را در این پروژه افزایش دهند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس همچنین گفت: برای انجام این پروژه بزرگ نیازمند یک ساختار و تشکیلات منسجم هستیم لذا دبیرخانه‌ای به همین منظور ایجاد خواهد شد تا امورات اداری را با سرعت بیشتری پیش ببرد.

عزیزی ادامه داد: شرکت فراسان نیز به عنوان پیش قراول این پروژه بزرگ، در کنار سایر صنعتگران و دستگاههای اجرایی با توجه به مطالعات خوب انجام شده، طرح را جلو خواهند برد.

او همچنین گفت: در این راستا جلب مشارکت واحدهای صنعتی کوچک نیز راهگشا خواهد بود تا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها این ابرپروژه به سرانجام رسیده و به فضل خدا تابوی انتقال آب به استان فارس شکسته شود.

تنها ۲۸ درصد از آب تخصیصی به صنعت در فارس استفاده می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه از ظرفیت‌های آب استان استفاده درستی نمی‌شود، گفت: از تخصیص‌هایی که برای صنعت در نظر گرفته شده تنها ۲۸ درصد استفاده می‌شود که نمونه این امر تخصیص آب به پتروشیمی‌ها است که هنوز هیچ پروژه‌ای اجرا نشده است.

حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه پساب فاضلاب از دیگر منابع آبی است که از آن استفاده نمی‌شود، افزود: ۱۹۰ میلیون پساب در شهرهای مختلف استان داریم که استفاده خاصی از آن نمی‌شود.

او همچنین تاکید کرد: هر گونه طرحی که اجرا شود باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس افزود: استان فارس هیچ وابستگی به منابع آب خارج از استان ندارد به عبارتی هیچ منبع آبی از دیگر استان‌ها وارد فارس نمی‌شود.

دهقانی درباره تخصیص آب به استان از طرح انتقال نیز گفت: ظرفیت انتقال از دریا نامحدود در اختیار ما قرار داده شده و بسته به درخواست و تقاضای صنعتگران است همچنین منوط به این است که بخش خصوصی پای کار باشد که از این آب استفاده کند.

او ادامه داد: هرگاه حرف از صنعتی شدن استان می شود، نبود آب را عنوان می کنند و هرگاه به سراغ آب می رویم، می گویند فارس صنعتی نیست.

روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز  در ادامه این جلسه با بیان اینکه آبرسانی به فارس یک مسیر فراجناحی و فرادولتی است، عنوان کرد: آمد و رفت افراد و گروه های مختلف نباید خللی در این کار مهم ایجاد شود.

او افزود: پیش بینی‌های لازم در خصوص مسائل محیط زیستی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس باید انجام شود تا مشکلات برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را ایجاد نکنیم.

نجابت تصریح کرد: همه مردم دغدغه تامین آب را دارند لذا ضروری است که موضوع درست و دقیق برای مردم تبیین شود.

یکی از اساسی‌ترین زیرساخت شهرک‌های صنعتی مسئله آب است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز در این جلسه بر لزوم تامین آب در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان و بازنگری نیاز آبی بخش صنایع و راهکارهای تامین آب تاکید کرد.

احد فتوحی با اشاره بر ضرورت تامین آب مورد نیاز نواحی و شهرک‌های صنعتی استان، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین زیرساخت شهرک‌های صنعتی مسئله آب است.

او افزود: شهرک‌های صنعتی فارس از خلیج فارس تا شهرستان تا ایزدخواست که انتهای فارس است به هزار کیلومتر رسیده که تمامی این نواحی و واحدها آب‌بر هستند و نیاز مبرم به آب دارند و قبلا اعلام کرده بودیم که مجوز را بر اساس نیاز شهرک‌های صنعتی تمدید کنند.

فتوحی همچنین از خرید آب از تصفیه‌خانه شیراز برای شهرک صنعتی شیراز خبر داد و گفت: زیرساخت شهرک‌ها مهیاست و عمده مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی کمبود آب است که باید هرچه سریعتر این مشکل مرتفع شود تا استان جهش خود را در زمینه صنعت بیش از بیش طی کند.

علی بوستانی، مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس نیز بیان کرد: در استان فارس بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک با جمعیتی بالغ بر ۳.۲ دهم میلیون نفر از نعمت آب شرب در شهر و روستاها برخوردار هستند.

او افزود: متاسفانه روند خشکسالی در استان فارس باعث شده در کشور عمیق‌ترین چاه‌های آب شرب را داشته باشیم که متاسفانه در شهرستان‌های جهرم و لامرد عمق چاه‌ها به بالای ۵۰۰ متر رسیده است.

بوستانی بیان کرد: در منطقه دهنو در استان فارس چاه آب ۶۱۰ متری را حفر کردیم که در اثر بحران خشکسالی طی ۱۱ سال گذشته در حوزه روستایی بیش از ۹ هزار لیتر بر ثانیه و در حوزه شهری بیش از ۷ هزار لیتر بر ثانیه افت فعلی تامین منابع استان بوده که حکایت از شرایط و روند حاد در بحث کمیت و کیفیت دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس ادامه داد: در بخش آب، طرح جامع آب شرب روستاها و شهرهای استان فارس را داریم که کاملا منابع آب استان احصاء شده است که در حوزه فاضلاب بیش از ۶ شهر استان بیش از ۱۴۳ میلیون یورو اعتبار مصوب دارد و ۶ شهر دیگر را از محل اعتبار داخلی تامین کنیم که همه این شهرها در سال ۱۴۰۰هدفگذاری شده است و این آمادگی را داریم در این شهرها آب مورد نیاز صنعت را از محل پساب‌ها تامین کنیم.

دیدگاه