ایران و چین قرارداد بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک را امضا می‌کنند

  • 31 فروردین 1396 - 18:35
ایران و چین قرارداد بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک را امضا می‌کنند

چین از توافق با ایران برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک خبر داده است.

روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل)، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که براساس توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی و ایران (برجام) که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد، قرارداد “بازطراحی” رآکتور آب سنگین اراک روز یکشنبه هفته آینده در وین بین ایران و چین امضا خواهد شد. به گفته او، دو طرف طی مذاکراتی در پکن، بر سر جزئیات اجرایی این بخش مهم از برجام به توافق رسیده‌اند.

پیش از این ایران هم از امضای اولیه این قرارداد خبر داده بود.

توافق بر سر بازطراحی رآکتور اراک یکی از دشوارترین جنبه‌های مذاکرات منجر به توافق هسته ای توصیف شده و هدف از آن، ایجاد تغییرات در این تاسیسات است به نحوی که قادر به تولید پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای نباشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که این کشور و ایالات متحده به طور مشترک رئیس گروه کاری نظارت بر اجرای بخش مربوط به بازطراحی رآکتور اراک هستند و پیشرفت در اجرایی شدن این بخش از برجام را “مطلوب” توصیف کرده است.

ایران همواره تاکید می‌کرد که هدف از تکمیل تاسیسات آب سنگین اراک تولید مواد رادیواکتیو برای مصارف پزشکی است و هرگونه تلاشی برای دستیابی به مواد اولیه ساخت تسلیحات اتمی را مردود دانسته بود. با این همه، در جریان مذاکرات منتهی به برجام با بازطراحی این تاسیسات موافقت کرد.

دو روز پیش هم علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از “امضای اولیه” قرارداد بازطراحی رآکتور اراک خبر داده و گفته بود که امضای نهایی این قرارداد هفته آینده در وین انجام خواهد گرفت. آقای صالحی که در جلسه کمیسیون انرژی مجلس شرکت کرده بود گفت که “فعالیت در ارتباط با این رآکتور به خوبی پیش می‌رود و جلوتر از برنامه خود هستیم.”

اقای صالحی محل تامین هزینه بازطراحی رآکتور اراک را مشخص نکرد اما گفت “در برجام توصیه شده تا طرف‌های مقابل در خصوص هزینه هم ورود پیدا کنند ولی فعلا ایران کارهای آن را انجام می‌دهد.”

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که ایران مسئولیت طراحی رآکتور اراک و تجهیزات آن‌ را برعهده دارد اما این طراحی باید در نهایت مورد تایید آمریکا و چین قرار گیرد. وی گفت که قرارداد بین ایران و چین در دویست صفحه تدوین شده اما توضیح نداد که نقش چین در بازطراحی تاسیسات اراک چه خواهد بود.

وی گفت که قرارداد ایران و چین برای بازطراحی رآکتور اراک در دویست صفحه تنظیم شده اما توضیح نداد که نقش چین در بازطراحی این رآکتور چه خواهد بود.

دیدگاه