تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

صدور مجوز انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به فارس

  • 28 بهمن 1399 - 16:06
صدور مجوز انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه انتقال آب دریا به فارس در راستای تامین زیرساخت‌های توسعه استان و توزیع و مصرف ضروری است، اعلام کرد که وزارت نیرو مجوز اجرای طرح انتقال سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به فارس را داده است.

محمود رضایی سه‌شنبه ۲۸ بهمن به موضوع خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر، روند افزایش جمعیت استان و همچنین افزایش هزینه تولید و انتقال آب در آینده اشاره و اضافه کرد: فارس یک استان خشک محسوب می‌شود و ۱۱ سال خشک را پشت سر گذاشته و امسال نیز میزان بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری فارس، رضایی با بیان اینکه امروز موضوع تامین آب، اولین مسئله فارس محسوب می‌شود، گفت: قطعا میزان مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی طی سال‌های آینده سیر افزایشی خواهد داشت و این موضوع بر مشکلات فارس اضافه خواهد کرد.

کمبود دستگاه‌های آب شیرین‌کن در کشور 

او با اشاره به اینکه شمار دستگاه‌های شیرین کننده آب دریا در ایران نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، اندک است، گفت: استفاده از آب دریا برای استان‌های مختلف، خصوصا فارس ضروری و اجتناب ناپذیر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به دریافت مجوز انتقال سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به فارس از وزارت نیرو اخذ شده است، گفت: به شرکت آب منطقه‌ای فارس اعلام کرده‌ام که برای انتشار فراخوان و توافق با مصرف کنندگان و خریداران آب که عمدتا صنایع بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه و مناطق صنعتی کنسرسیومی را شامل می‌شود، در خصوص قیمت آب توافق شود.

اجرایی شدن خط انتقال آب به لامرد

رضایی با بیان اینکه بعد از حصول توافق‌های لازم، شرکت مجری طرح انتقال مشخص و عملیات اجرایی پروژه انتقال آب دریا به شیراز و چند شهرستان فارس آغاز خواهد شد، گفت: در فاز نخست، عملیات اجرایی انتقال ۱۵ میلیون متر مکعب آب به منطقه ویژه انرژی بر لامرد و پارسیان توسط بخش خصوصی آغاز شده است.

او با بیان اینکه موضوع مهم انتقال آب به مرکز استان و چند شهرستان‌ دیگر فارس است، خاطرنشان کرد : آبی که در حال حاضر  به مصارف صنعتی و شرب اختصاص می‌یابد با قیمت پایین عرضه می‌شود اما از آنجا که شیرین سازی و انتقال آب دریا بسیار هزینه بر است، حتما باید مصرف کننده قطعی برای آن وجود داشته باشد.

معاون استانداری فارس با یادآوری اینکه پروژه انتقال آب از دریا به استان فارس در گام نخست با مشارکت ایمیدور و بخش خصوصی آغاز شده است، گفت: در طول سال‌های اخیر برای غلبه بر مشکل کم آبی اقداماتی خوبی نظیر احداث سد در فارس انجام شده است.

رضایی یادآور شد که اکنون ۹ سد در نقاط مختلف استان فارس در دست بهره‌برداری و ۴ سد نیز در دست احداث است که در آینده نزدیک وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

دیدگاه