ایران از امضای قرارداد خرید ۲۰ هواپیمای مسافربری دیگر خبر داد

  • 21 فروردین 1396 - 14:21
ایران از امضای قرارداد خرید ۲۰ هواپیمای مسافربری دیگر خبر داد

یک مقام دولتی در ایران از امضای قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای مسافربری برای شرکت ایران‌ایر از شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر (ATR) خبر داده است.

به گزارش رسانه‌ها، اصغر فخریه کاشان، معاون وزارت راه و شهرسازی ایران گفته است قرارداد خرید این تعداد هواپیما امروز در تهران میان دو طرف امضا شده است.

خبرگزاری رویترز یک روز پیش از این از قول شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر گفته بود که مذاکرات برای دستیابی به قرارداد نهایی، در جریان است.

هواپیماسازی ای‌تی‌آر یک شرکت ایتالیایی – فرانسوی است. هواپیماهایی که ایران می گوید شرکت ایران‌ایر قرارداد خرید آن را با این شرکت امضا کرده است، از نوع ای‌تی‌آر ۷۲-۶۰۰ است که موتور آن ملخ‌دار و مناسب پروازهایی با برد کوتاه است.

این دومین باری است که در یک هفته گذشته اعلام می شود که شرکت های هواپیمایی ایران هواپیمای جدید خریداری می کنند.

حدود یک هفته پیشه هواپیمایی آسمان از خرید هواپیماهای بوئینگ خبر داد. ایران تعداد هواپیماهای مورد توافق برای خرید را ۶۰ فروند و بوئینگ آن را ۳۰ فروند اعلام کرده است. ارزش این قرارداد ۳ میلیارد دلار عنوان شده بود.

از زمان توافق اتمی میان ایران و قدرت های جهانی که به تحریم فروش هواپیما به ایران هم خاتمه داد، این کشور قراردادهایی با ایرباس و بوئینگ دو غول هواپیماسازی امضا کرده است.

خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس و ۸۰ فروند از بوئینگ برای شرکت ایران ایر دو قرارداد اولی است که امضا شد.

به این ترتیب ایران تاکنون قراردادهایی برای خرید ۲۳۰ فروند هواپیمای جدید (که امکان اضافه شدن ۳۰ فروند به آن وجود دارد) امضا کرده است.

به دلیل تحریم فروش هواپیماهای مسافربری غربی به ایران و همچنین محدودیت شدید در تهیه لوازم یدکی برای آن، سوانح هوایی متعددی در سال های اخیر در ایران رخ داده اما انتظار می رود که وضعیت ناوگان هوایی فرسوده این کشور پس از حدود ۴ دهه تحریم، بهبود یابد.

تاکنون سه فروند از هواپیماهای خریداری شده از ایرباس وارد ناوگان هوایی ایران شده است.

خرید این هواپیماها انتقاد گروه هایی از منتقدان دولت را در پی داشته که دولت را متهم می کنند به دنبال تامین رفاه فقط گروهی از شهروندان ایرانی است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز در یک کنفرانس خبری در تهران گفته است “ما هواپیمای نو وارد کردیم، به بعضی‌ها برخورد، دوست ندارید هواپیمای نو سوار شوید ایرادی ندارد شما همان هواپیماهای کهنه را سوار شوید”.

دیدگاه