آغاز برداشت محصولات جالیزی در قیروکارزین

  • 13 خرداد 1399 - 12:06
آغاز برداشت محصولات جالیزی در قیروکارزین

۲۹۲۵۸۵۵

مهدی همتی، مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین در استان فارس از آغاز برداشت محصولات جالیزی در این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات برداشت از اوایل خردادماه آغازشده و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

همتی گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲۰ هزار تن محصولات جالیزی در این شهرستان تولید و به مقاصد میادین سراسر کشور و کشورهای همسایه خصوصا روسیه، عراق و همچنین افغانستان ارسال می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، همتی افزود: انواع محصولات جالیزی شامل خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک و انواع رقم‌های هیبرید شمام از جمله ملون و جانا در سطحی بالغ بر ۳ هزار هکتار در این شهرستان کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قیر و کارزین خاطرنشان کرد: بیشترین سطوح زیر کشت محصولات جالیزی در شهرستان قیروکارزین به ترتیب متعلق به خربزه، انواع شمام، هندوانه، طالبی و گرمک است.

به گفته همتی، میانگین تولید این محصولات در مزارع قیروکارزین نزدیک به ۳۵ تن در هکتار است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و دانش و تلاش کشاورزان، محصول از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری هزینه تولید محصولات کشاورزی خصوصا محصولات صیفی و جالیزی افزایش قابل توجه داشته است، بیان کرد: رعایت الگوی کشت و سطوح ابلاغی، هماهنگی زراعین با مسئولین پهنه های کشاورزی و تنوع بخشی در محصولات کاشته شده در تنظیم بازار فروش محصولات حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تاکید کرد: استفاده از آبیاری تحت فشار به صورت تیپ و بکار گیری روش‌های کشت تونلی و کف پلاستیک در کاشت محصولات جالیزی مازاد بر کشت نشایی موجب شده علی‌رغم آب بر بودن این محصولات، مصرف آب در مزارع تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

همتی با بیان اینکه به طور میانگین برای هر هکتار از محصولی مانند هندوانه در کشت های معمولی بیش از ۱۲ هزار متر مکعب آب صرف می‌شود، افزود: با توجه به مصرف حجم زیادی از رول‌های پلاستیکی در مزارع جالیز کشاورزان ملزم به رعایت محیط زیست و جمع آوری ضایعات از محل فعالیت و اراضی کشاورزی هستند.

مدیرجهادکشاورزی قیروکارزین با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی که وابسته به کشاورزی هستند گفت: از آغاز کشت تا پایان برداشت محصولات جالیزی بیش از ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شکل فصلی مشغول به کار خواهند بود.

دیدگاه