آغاز پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا در فارس

  • 10 خرداد 1399 - 14:14
آغاز پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا در فارس

سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده از کرونا در استان خبر داد و گفت: این تسهیلات به ۲ دسته شغلی اختصاص می‌یابد.

سهراب مختاری در خصوص گروه‌های مشمول پرداخت این تسهیلات گفت: بنگاه‌هایی که به دستور دولت تعطیل شدند و بنگاه‌ها، مراکز و واحدهای تولیدی که به دلیل ماهیت خدمات و حفظ سلامت کارکنان راسا فعالیت خود را پس از شیوع کروناویروس تعطیل کردند، مشمول دریافت این تسهیلات خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، مختاری با اشاره به ضرورت ثبت‌نام همه واحدهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا در فارس، گفت: با توجه به شناور بودن جذب این تسهیلات برای تمام استان‌ها، واحدهای آسیب دیده واجد شرایط برای بهره‌مندی از تسهیلات حمایتی هر چه سریع‌تر به سامانه کارا به نشانی الکترونیکی http://kara.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس بیان کرد: از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۴ رسته شغلی که از شیوع کرونا آسیب دیده و مشمول برخورداری از تسهیلات حمایتی دولت هستند، اعلام شده است.

مختاری گفت: این مشاغل شامل مجوزهای صادر شده توسط سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حج و زیارت با رسته‌های مراکز گردشگری (هتل، مهمان‌پذیر و …)، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی، تولید، توزیع و فروش صنایع دستی است.

به گفته او، همچنین مجوزهای صادر شده توسط وزارت راه و شهرسازی با رسته‌های حمل و نقل عمومی، مسافر برون شهری، هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، مجوزهای صادر شده از وزارت کشور با رسته‌های حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری، مجوزهای صادر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با رسته‌های تولید و توزیع غذاهای آماده، تولید و توزیع کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی‌ها، بستنی و آبمیوه فروشی، آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه در زمره این ۱۴ رسته شغلی قرار دارند.

مختاری اضافه کرد: این رسته‌های شغلی همچنین شامل مجوزهای صادر شده توسط وزارت ورزش و جوانان با رسته‌های باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رسته‌های مراکز فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای کتابفروشان، ناشران، موزعان (کتاب، کتاب‌های هنری، پوستر) و کارت‌پستال فروشان هست.

این مقام مسئول ادامه داد: مجوزهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رسته‌های موسسه‌های خصوصی درمانی، آزمایشگاهی و پاراکلینیکی، مجوزهای وزارت جهاد کشاورزی (واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی) و همچنین مراکز سازمان بهزیستی شامل مهدهای کودک نیز مشمول دریافت این تسهیلات هستند.

مختاری بیان کرد: متقاضیان با توجه به شرایط اعلام شده، از جمله قرار داشتن در رسته‌های ۱۴ گانه نام برده، دارا بودن لیست بیمه و کُد کارگاهی تامین اجتماعی، فعال بودن در سال ۹۸ (به جز کسب و کارهای تعطیل شده با دستور دولت)، عدم بهره‌مندی از بیمه بیکاری، عدم تعدیل نیروی کار از دوازدهم فروردین ۹۸ (بر مبنای اطلاعات بیمه تامین اجتماعی)، تعهد به بازگشت نیروی کار در صورت تعدیل بر اساس متوسط نیروی کار آبان، آذر و دی‌ماه ۹۸، عقد قرارداد با نیروی کار بر اساس متوسط نیروی کار آبان، آذر و دی ماه ۹۸ و تعهد حفظ آن حداقل تا پایان ۹۹ می‌توانند برای پیگیری و دریافت این تسهیلات مراجعه کنند.

او در مورد میزان و کارمزد این تسهیلات نیز گفت: کسب و کارهای آسیب دیده تعطیل شده با دستور دولت مانند رستوران‌ها به ازای هر بیمه شده ۱۶میلیون تومان و کسب و کارهایی مانند تولیدی پوشاک و… به ازای هر بیمه شده ۱۲ میلیون تومان با نرخ تسهیلات ۱۲ درصد دریافت خواهند کرد.

مختاری بیان کرد: همه واحدهایی که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شدند نیز باید در سامانه کارا ثبت‌نام کنند که مبلغ تخصیصی به این کسب و کارها ۱۶ میلیون تومان به ازای هر فرد بیمه شده خواهد بود.

او اضافه کرد: همه تسهیلات حمایتی شامل دوره تنفس سه ماهه و بازپرداخت تسهیلات نیز از مهرماه ۹۹ به مدت ۲۴ ماه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در خصوص چگونگی پرداخت این تسهیلات به کارفرمایان هم بیان کرد: پس از ثبت نام متقاضی در سامانه کارا و پس از بررسی و تایید دستگاه اجرایی صادر کننده مجوز، متقاضی می‌تواند با ارایه مدارک و تضامین به ۱۸ بانک پرداخت کننده این تسهیلات که در این استان مشخص شده مراجعه و نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کند.

مختاری ادامه داد: اعتبار اختصاص داده شده در ۲ بخش شامل، هزینه دستمزد و هزینه‌های عملیاتی، پیش‌بینی شده است که بر این اساس کسب و کارهای آسیب دیده تعطیل شده با دستور دولت (مانند رستوران‌ها) از ۱۶میلیون تومان دریافتی بابت هر بیمه شده باید ۵۰ درصد آن را برای هزینه دستمزد و ۵۰ درصد مابقی را برای هزینه‌های عملیاتی اختصاص دهند.

به گفته او، سایر کسب و کارهای آسیب دیده نیز مانند تولیدی پوشاک باید از ۱۲ میلیون تومان دریافتی بابت هر بیمه شده، ۷۰ درصد را برای هزینه دستمزد و ۳۰ درصد مابقی را برای هزینه‌های عملیاتی خود تخصیص دهند.

مختاری در مورد بروز هر گونه تخلف از سوی کارفرمایانی که پس از دریافت تسهیلات نیروی کار خود را حفظ کنند، گفت: در صورت عدم رعایت و پایبندی به موارد تعهد شده، محرومیت ۲ ساله از دریافت هر گونه خدمات بانکی شامل (تسهیلات، ضمانت‌نامه، اعتبارات اسنادی و …) الزام به بازپرداخت تسهیلات با نرخ ۲۴ درصد (۱۸ درصد مصوبه شورای پول و اعتبار به اضافه ۶ درصد جریمه) برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

او بیان کرد: همچنین در سامانه کارا امکان ثبت اعتراض و رسیدگی به افرادی که مشمول دریافت تسهیلات حمایتی نشده‌اند نیز وجود دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در قسمت دیگری از مطالب خود با اشاره به حمایت از دستفروشان و کارگران آسیب دیده از شیوع کرونا گفت: مطابق دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا که در نشست بیست و هشتم اسفند ۹۸ هیات وزیران مورد تصویب قرار گرفت، مقرر شد به اقشار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین شهری، دستفروشان و کارگران فصلی روزمزد، به خانوارهای یک نفره به میزان یک میلیون تومان و برای سایر خانوارها ۲ میلیون تومان پرداخت شود.

مختاری افزود: جزییات این طرح جدا از تسهیلات حمایتی کرونا بوده و در حال اجراست که به محض اعلام از سوی دولت از طریق تارنمای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس تعداد خانوار یارانه‌بگیر در استان فارس را یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۱۳۸ خانوار اعلام و بیان کرد: از این تعداد، یک میلیون و ۴۸ هزار خانوار معیشت بگیر و ۹۹۱ هزار و ۸۷۵ خانوار دریافت کننده تسهیلات هستند.

دیدگاه