شهردار شیراز: امکان دریافت تسهیلات را به دلیل بدهکاری نداریم

  • 08 خرداد 1399 - 19:12
شهردار شیراز: امکان دریافت تسهیلات را به دلیل بدهکاری نداریم

شهردار شیراز اعلام کرد که به دلیل بدهکاری بانکی شهرداری‌ها منجمله شهرداری شیراز به بانک مرکزی، امکان دریافت تسهیلات برای تامین بخشی از نیازهای مالی پروژه‌ها از طریق وام یا انتشار اوراق مشارکت جدید، وجود ندارد.

حیدر اسکندرپور پنج‌شنبه ٨ خرداد در مراسم اتمام حفاری تونل و آغاز ریل‌گذاری خط دوم قطار شهری شیراز، با تاکید بر اینکه با مسائل عمرانی در حوزه‌های مختلف نباید برخوردی سیاسی یا جناحی داشت، تاکید کرد که به دلیل بدهی‌های گذشته شهرداری‌ها، منجمله شهرداری شیراز، بانک مرکزی به بانک‌های عامل اجازه ضمانت اوراق مشارکت شهرداری‌ها را صادر نمی‌کند.

شهردار شیراز در توضیحاتی پیرامون اهمیت خط دوم مترو در این شهر، گفت: این خط به دلیل اینکه خدمتی مهم به بخشی از ساکنان جنوب شهر شیراز، مردمی که سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و دینی بر گردن همه دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

او با بیان اینکه مردم این منطقه از شیراز نیازمند دسترسی به حمل و نقل عمومی ارزان قیمت و ایمن هستند، افزود: مترو از بهترین شیوه‌های حمل و نقل ارزان و ایمن محسوب می‌شود، البته ایجاد و بهره‌برداری از این سیستم حمل و نقلی برای شهرداری‌ها ارزان تمام نمی‌شود زیرا ۴ برابر هزینه پرداختی شهروندان بابت کرایه، شهرداری باید یارانه پرداخت کند.

شهردار به شهروندان شیرازی قول داد که اگر اوراق مشارکت به سرانجام برسد، تا پایان دولت دوازدهم فاز یک خط ۲ مترو، آماده بهره‌برداری باشد و یادآور شد که این خط از قطار شهری، شمالی جنوبی بوده و تاثیر عمیقی بر ارائه تسهیلات حمل و نقلی به شهروندان و تعدیل ترافیک شیراز دارد.

اسکندرپور با بیان اینکه سال ۹۷ شهرداری شیراز ۶٠٠ میلیارد تومان اوراق مشاکت را منتشر کرده است، گفت: با وجودیکه برای سال ۹۸ نیز بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان سهمیه اوراق مشارکت برای شیراز در نظر گرفته شده بود، اما در دقایق آخر، متاسفانه سهم شهرداری‌های تهران و مشهد ویژه و سهم شهرهای تبریز و اصفهان و شیراز، نصف دیده شد.

او با تاکید بر اینکه اگر بخش دوم اوراق مشارکت به شهرداری شیراز تعلق بگیرد، فاز یک خط ۲ مترو با حداقل ۳ ایستگاه آماده بهره‌برداری خواهد شد، در عین حال تصریح کرد که شهرداری شیراز برای تکمیل فاز اول و بهره‌برداری از آن همانند انجام عملیات اجرایی، مصمم است.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: خط ٢ متروی شیراز را امسال و در صورت حمایت کامل مدیران دولتی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، با قدرت، انرژی و انگیزه بیشتری به سرانجام خواهیم رساند.

اسکندرپور ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده در هفته‌های آتی عملیات اجرایی خط ٣ و مرحله حفاری این خط نیز آغاز می‌شود و به موازات خط ۲، اقدامات عمرانی خط سوم را نیز دنبال خواهیم کرد.

شهردار شیراز همچنین با تاکید بر اینکه در مسائل عمرانی نباید مواجه‌ای سیاسی داشت، اجرایی نشدن تراموا را به نفع مردم شیراز ندانست و گفت: هزینه اجرای یک کیلومتر مترو ۵۰۰ میلیون دلار است حال آنکه تراموا یک پنجم هزینه احداث مترو را دارد.

اسکندرپور با بیان اینکه کریدوری فرهنگی، تاریخی و مذهبی از مجموعه سعدیه تا آستان شاهچراغ(ع) در فاز یک تراموا تعریف شده است، افزود: تراموا یک ظرفیت برای حوزه گردشگری و توسعه این صنعت پر درآمد در شیراز خواهد بود.

شهردار شیراز وعده داد که فاز اول پروژه احداث تراموا در صورتیکه مانعی ایجاد نشود، سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

خط دوم قطار شهری در شیراز، مسیری شمالی جنوبی دارد و قرار است میدان کلبه در مسیر آرامگاه سعدیه را به میدان امام حسین(ع) و شهرک میانرود، متصل کند. بخش‌هایی از این محدوده در شمال و جنوب شیراز، به عنوان مناطق پر تراکم جمعیتی و کمتر برخوردار شهر شیراز تلقی می‌شود.

دیدگاه