طرح انتقال صنایع آلاینده از شیراز مسکوت مانده است

  • 16 اردیبهشت 1399 - 13:37
طرح انتقال صنایع آلاینده از شیراز مسکوت مانده است

طرح انتقال صنایع آلاینده از شیراز گرچه با هدف کنترل آلایندگی هوا و حفظ سلامت شهروندان مطرح شد اما همچنان این صنایع آلاینده شیراز را ترک نکرده‌اند.

سال ۹۲ بود که طرح انتقال صنایع آلاینده به خارج از محدوده شهر شیراز مطرح شد اما با گذشت چندسال این موضوع هنوز محقق نشده است.

درحالی مسئولان استانی بر این امر تاکید داشتند که زیرساخت‌ها برای انتقال این کارخانه‌ها فراهم شده است اما تاکنون فقط کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده است و دیگر صنایع آلاینده فضای شهری شیراز را ترک نکرده‌اند.

این درحالی است که بنا بود کارخانه، ریشمک، پشم و شیشه، روغن نباتی و کارخانه سیمان طی دوره زمانی ۳ ماه تا ۲ سال منتقل شوند. این موضوع نیز بارها مورد گلایه مردم شیراز بوده است که فعالیت صنایع آلاینده در منطقه شهری سلامتی آنها را تهدید می‌کند. 

کارخانجات سیمان، روغن نباتی و پشم و شیشه به عنوان صنایع آلاینده‌ای شناخته شده‌اند که انتقال آنها از شهر شیراز ضروری است. در همین رابطه رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه بر اساس قانون شهرداری‌ها در حوزه کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها می‌گوید: شهرداری شیراز نیز باید اقدامات لازم درباره انتقال کارخانه‌های سیمان، پشم و شیشه، لاستیک، روغن نباتی و غیره را انجام دهد و نتیجه را به شورای شهر اعلام کند. 

به گفته علی ناصری جابه‌جایی مشاغلی که برای شهر آلایندگی در پی دارند ضروری است و با توجه به لزوم انتقال مشاغل آلاینده شهرداری باید آخرین وضعیت انتقال این مشاغل را گزارش دهد.

از طرفی مستهلک بودن تجهیزات کارخانه‌ها و مشکلات مالی برای تامین دستگاه و قطعات جدید عمده‌ترین عواملی است که از سوی مدیران این صنایع برای تاخیر در جابه‌جایی بیان می‌شود.

به عبارتی کش و قوس‌های انتقال صنایع آلاینده از شهر شیراز همچنان ادامه دارد و برای سال پیش رو نمی‌توان انتظار انتقال این صنایع را داشت.

حسین رضازاده، مدیر عامل شرکت پشم و شیشه شیراز در این باره  به تسنیم می‌گوید: در واقع برای انتقال  این کارخانه زمین گرفته شده و سالن ساخته شده است اما با مشکلات ارزی که وجود دارد برای خرید تجهیزات و دستگاه‌ها با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر کارخانه پشم و شیشه شیراز  در سه شیفت تولید دارد، تصریح می‌کند: تولیدات این کارخانه به روز در حال انجام است و  همچنین در بحث آلایندگی شرکت از طریق فیلترهای مختلفی که زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست به صورت مانیتورینگ رصد می‌شود تا حدودی آلایندگی را کنترل کرده است.

خطوط فعلی کارخانه پشم و شیشه اسقاطی و فرسوده است

رضازاده با بیان اینکه پروژه انتقال در حال انجام است، خاطرنشان می‌کند: مسائل  ارزی  و منابع مادی خیلی اثرگذار است و  سبب شده بخش انتقال با تعویق همراه شود. 

مدیرعامل کارخانه پشم و شیشه شیراز با بیان اینکه بنا است که این خط تولید به مکان جدید منتقل شود، تصریح می‌کند: در این حالت  باید خط نو بیاوریم چراکه خط فعلی مربوط به بیش از ۵۰ سال گذشته است و درحال حاضر هم به عنوان یک اسقاطی است.

رضازاده با بیان اینکه تلاش داریم که ظرف یک سال و نیم آینده با توجه به نوسانات ارزی که وجود دارد به مکان جدید منتقل شویم، عنوان می‌کند:  مکان جدید ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در منطقه ویژه اقتصادی شیراز قراردارد.

به گفته وی ظرفیت اسمی این کارخانه ۹ هزار تن پشم و شیشه است و ظرفیت واقعی تولید ۸ هزار و ۵۰۰ تن است. رضازاده با بیان اینکه برای انتقال صنایع نیاز به حمایت‌های گسترده‌ است، عنوان می‌کند: در واقع صنایع توان مالی برای انتقال و جابه‌جایی ندارند.

مدیرعامل کارخانه پشم و شیشه شیراز معتقد است تسریع در روند جابه‌جایی کارخانه‌هایی که به نوعی دارای آلایندگی هستند باید با حمایت‌های بیشتری همراه باشد چراکه در شرایط فعلی همین که کارخانه‌ها سرپا هستند و تولید دارند به سختی صورت می‌گیرد به ویژه اینکه در وارد کردن برخی از تجهیزات مورد نیاز با تحریم‌ نیز مواجه هستیم.

طرح انتقال صنایع آلاینده از شیراز درحالی مسکوت مانده است که این صنایع تسهیلات و حمایت‌ها را برای امکان روند انتقال عامل مهمی می‌دانند تا شاید دیگر شاهد فعالیت صنایع آلاینده در کلانشهر شیراز نباشیم.

دیدگاه