شرکت آسمان و بوئینگ برای فروش ۳۰ هواپیما به ایران به ارزش ۳ میلیارد دلار تفاهم کردند

  • 15 فروردین 1396 - 20:45
شرکت آسمان و بوئینگ برای فروش ۳۰ هواپیما به ایران به ارزش ۳ میلیارد دلار تفاهم کردند

شرکت بوئینگ تایید کرده است که تفاهم‌نامه‌ای برای فروش ۳۰ فروند هواپیما با ایران به ارزش ۳ میلیارد دلار امضا کرده است.

رسانه‌های ایران پیش از این از قول شرکت هواپیمایی آسمان گفته بودند که این شرکت قراردادی برای خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ امضا کرده است. خبرگزاری رویترز می گوید تفاهم امضا شده برای فروش قطعی ۳۰ هواپیما و امکان فروش ۳۰ فروند بیشتر در آینده است.

بر اساس گزارش ها این تفاهم امروز پانزدهم فروردین (چهارم آوریل) در تهران میان مقام‌های دو شرکت و در “نتیجه بیش از یک سال بررسی، گفت‌وگو و چند دوره مذاکره طولانی” امضا شده است.

شرکت آسمان مطابق این تفاهم هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس اس دریافت خواهد کرد. این نوع از هواپیماها دو موتوره با ظرفیت حداکثر ۲۲۰ صندلی مناسب پروازهایی تا مسافت ۹ هزار کیلومتر است.

رسانه‌های ایران از قول شرکت آسمان گنجایش هواپیماهای مورد تفاهم را ۱۳۰ صندلی عنوان کرده اند.

این هواپیماها از تازه ترین تولیدات شرکت بوئینگ است که سوخت کمتری مصرف می‌کند و صدای موتور آن هم کمتر است.

تفاهم صورت گرفته برای اجرایی شدن به مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا احتیاج دارد که مطابق توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی باید صادر شود.

زمان تحویل هواپیماهایی که برای فروش به ایران بر سر آن تفاهم شده از سال ۲۰۲۲ میلادی (حدود ۵ سال دیگر) خواهد بود اما رسانه های ایران این زمان را سال ۲۰۱۹ عنوان می کنند و می گویند در این سال ۵ تا ۱۰ فروند از این هواپیماها تحویل ایران خواهد شد.

هواپیمایی آسمان دومین شرکت هواپیمایی ایران است و قرارداد امضا شده، سومین قرارداد بزرگ خرید هواپیما از سوی ایران پس از اجرایی شدن توافق برجام میان ایران و شش قدرت جهانی است.

بر اساس این توافق تحریم ۴ دهه فروش هواپیما به ایران پایان یافت.

شرکت ایران ایر پیش از این قراردادی برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس و ۸۰ فروند از بوئینگ امضا کرده بود. تاکنون سه فروند از هواپیماهای ایرباس به ایران تحویل داده شده است.

با امضای تفاهم جدید، ایران در مجموع در سال های آینده ۲۱۰ فروند هواپیمای نو در اختیار خواهد داشت که امکان اضافه شدن ۳۰ فروند بیشتر به آن بر اساس تفاهم امروز آسمان و بوئینگ وجود دارد.

گزارش هایی هم از مذاکرات ایران و روسیه برای فروش هواپیمایی سوخوی سوپرجت ۱۰۰ منتشر شده است.

ناوگان هوایی ایران که پس از واقعه گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ با تحریم فروش هواپیما به رو بود به دلیل فرسودگی، کهنگی و موانع در خرید قطعات یدکی، در سال های اخیر دچار سوانح متعددی شده است.

توافق برجام صرفا با هدف رفع تحریم های اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد اما مقام های ایران و آمریکا در جریان این مذاکرات اعلام کردند که به دلیل انسان دوستانه رفع تحریم فروش هواپیما هم در این توافق گنجانده شده است.

دیدگاه