رایزنی مشاوران آلمانی با شهردار شیراز در خصوص ساخت تراموا

  • 02 مهر 1398 - 21:45
رایزنی مشاوران آلمانی با شهردار شیراز در خصوص ساخت تراموا

شهردار شیراز گفت: آمادگی لازم در مجموعه شهرداری شیراز برای آغاز عملیات اجرایی تراموا در شش ماهه دوم امسال وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، «حیدر اسکندرپور» در دیدار با هیات آلمانی متشکل از مدیرعامل و مدیر برنامه ریزی شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین و رییس دپارتمان محیط زیست درسدن گفت: به منظور کاهش ترافیک ناشی از عملیات اجرایی و افزایش رضایتمندی شهروندان، احداث تراموای شیراز در فازها و قطعات مختلف برنامه ریزی و اجرا شود.

شهردار شیراز خطاب به هیات آلمانی تاکید کرد: در این راستا تراموای شیراز طی نخستین فاز در مسیر کوتاه و اثرگزار در محدوده مرکزی شیراز اجرا شود و در انتها با تکمیل قطعات مختلف، پروژه تراموا به بهره برداری کامل برسد.

«مهندس اسکندرپور» اضافه کرد: بهره برداری از فازهای مختلف تراموا و استفاده شهروندان از این وسیله حمل و نقل منجر به همراهی بیشتر مردم برای تکمیل پروژه تراموا می شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه اجرای پروژه تراموا در شیراز نتیجه تلاش شهرداری و استفاده از دانش و تجربه آلمانی است، افزود: در پروژه تراموای شیراز، هیات آلمانی نقش مشاور ارشد را دارد که مطالعات به تایید نهایی آنها می رسد و بر نحوه اجرای پروژه نیز نظارت می کنند.

وی با ابراز امیدواری از همکاری مشترک با هیات آلمانی گفت: شیراز در بین کلانشهرهای ایران، نخستین شهری است که در مسیر ایجاد تراموا قدم گذاشته و امیدوارم سایر کلانشهرهای ایران نیز با دیدن نتیجه این همکاری مشترک به سمت ایجاد تراموا ترغیب شوند.

دکتر «مجتبی زوربخش» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در نشست با هیات آلمانی گفت: با توجه به تعاملات انجام شده در زمینه انتقال دانش فنی از سوی هیات آلمانی به شهرداری شیراز، هم اکنون این آمادگی وجود دارد که در شش ماهه دوم امسال عملیات اجرایی تراموا در شیراز آغاز شود.

«توماس فلوگه» مدیرعامل شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین (VCDB)در دیدار با شهردار شیراز گفت: ایجاد تراموا در شیراز کار و تصمیم شجاعانه ای چون تراموا به این شهر چهره جدیدی می دهد.

«فلوگه» با بیان اینکه شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین معتقد به اجرای پروژه تراموا در قطعات مختلف است، اضافه کرد: پیشرفت خوبی در زمینه اجرای تراموا در شیراز صورت گرفته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه طراحی و مطالعات و خریداری سیستم ها و تجهیزات باید به صورت موازی انجام شود، گفت: کمال گرایی آلمانی و سرعت ایرانی باید در کارها ادغام شود تا پروژه با سرعت بیشتری وارد مرحله اجرا شود.

مدیرعامل شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین (VCDB) با توجه به تجربیات گسترده این شرکت در خصوص اجرای تراموا افزود: آغاز عملیات اجرای تراموا به علت تاثیری که بر میزان ترافیک می گذارد، نیازمند آمادگی و اطلاع رسانی به شهروندان در راستای استفاده کمتر از خودروهای شخصی است.

«ماتیاس نوربرت زوبیش» مدیر برنامه ریزی شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین در این نشست گفت: تراموا یک سیستم حمل و نقل کلان است که باید برای اجرای آن به جزییات بسیاری توجه شود.

«زوبیش» با اشاره به وجود باغات در شیراز عنوان کرد: تراموا می تواند خصوصیت سبز بودن شیراز را تقویت کند.

مدیر برنامه ریزی شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین خطاب به شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: برای احداث تراموا در شیراز با توجه به تعاملات انجام شده و مشخص بودن نقش طرفین، در مسیر درستی قرار داریم.

«کریستین هرمان کورندورفر» رییس دپارتمان محیط زیست درسدن نیز در این نشست تاکید کرد: اجرای قطعه اول تراموا در شیراز، فرصتی مناسب برای تعامل و همکاری بین بخش های مختلف مدیریت شهری و ادارات سطح این شهر است که کیفیت جدیدی از همکاری را نه تنها بین درسدن و شیراز بلکه بین ادارات مختلف شیراز تعریف می کند.

«کورندورفر» تصمیم شهردار شیراز مبنی بر اجرای تراموا را تصمیم بسیار شجاعانه ای دانست و افزود: پس از تعامل و مذاکره با هیات شهرداری شیراز در درسدن شاهد سازماندهی و برنامه ریزی هیات شیرازی برای انجام امور مربوط به تراموا بودیم که این موضوع جای تقدیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: حضور در شیراز و برگزاری جلسات مختلف با شهردار، معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز ضامن پیشرفت کار و توافق برای برداشتن گام های بعدی است.

رییس دپارتمان محیط زیست درسدن با بیان اینکه امروز در شهرداری شیراز حرکتی مثبت به سمت پایداری منابع آب ایجاد شده است، گفت: در جلسه مرتبط با سیل که با معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز برگزار شد، مسائل مربوط به ایمنی شهروندان در رخدادهایی همچون سیل مورد بررسی قرار گرفت و تجربیات درسدن در خصوص سیل به مدیران این حوزه منتقل شد.

براساس این گزارش، شهر درسدن آلمان دارای یکی از کارامدترین سیستم های تراموا در اروپا است و از سوی دیگر از جمله شهرهای تاریخی و گردشگرپذیر المان محسوب می شود.

در مرداد ماه سال جاری تفاهم نامه همکاری شهرداری شیراز و شهرداری درسدن در خصوص طراحی و ساخت سیستم تراموای شیراز به امضای حیدر اسکندرپور شهردار شیراز و درک هلبرت شهردار درسدن رسید. در این راستا مقرر شد که شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین (VCDB) ضمن همکاری و ارائه مشاوره به مجموعه مدیریت شهری، بر کلیه اقدامات اجرایی پروژه نظارت کند.

پیش از این نیز حیدر اسکندرپور شهردار شیراز و درک هلبرت شهردار درسدن ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ در شیراز تفاهم نامه ای را برای گسترش تبادلات فرهنگی، گردشگری، مدیریت منابع آب و حمل و نقل شهری به ویژه راه اندازی تراموا امضا کرده بوند. پس از امضای این تفاهم نامه سه بار هیات هایی متشکل از مقامات شهری و دانشگاهی از درسدن به شیراز آمدند که بازدیدهایی میدانی و کارشناسی برای ایجاد تراموا و مباحث مرتبط با محیط زیست انجام دادند.

از ابتدای سال ۹۷ تاکنون چهار هیات از درسدن آلمان به شیراز سفر کرده اند و هیات چهارم متشکل از مدیرعامل شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین، مدیر برنامه ریزی شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین و رییس دپارتمان محیط زیست درسدن بود، که ضمن برگزاری جلسات تخصصی با مدیران حوزه های حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و فنی و عمرانی شهرداری شیراز بازدیدهایی میدانی و جلسات کارشناسی به منظور ایجاد تراموا نیز انجام دادند.

دیدگاه