ابراهیم صبوری، نایب رئیس شورای شهر شیراز جزییات شماری از پروژه های شهری را که در دو سال گذشته توسط شهرداری انجام شده، اعلام کرد.
در سال ۹۷ ، تقاطع غیرهمسطح شهدای کشن با رقمی بیش از ۱۳۰میلیارد تومان با هدف روانسازی ترافیک ورودی جنوب غربی شیراز، تسهیل رفت و آمد در بلوار امیرکبیر و بلوار رحمت و کاهش زمان سفرهای درونشهری.
تقاطع غیرهمسطح جوادیه با هزینه بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای ساخت و تملک در محدوده شمالغربی شیراز و با هدف هدایت و تسهیل ترافیک تلاقی مسیر بزرگراه کوهسار مهدی و جاده کمربندی شیراز – اصفهان.
فاز اول تقاطع غیرهمسطح شهید رودکی با مساحت عرشهی ۵ هزار متر مربعی و هزینه ۳۵ میلیارد تومانی به منظور روانسازی ترافیک در کمربندی و بلوار ایمان جنوبی و دسترسی آسانتر به بلوار گلبهار و مهدیه.
افتتاح فاز یک ایستگاه متروی امام حسین(ع) با ۶ دروازه ورودی و خروجی با بیش از ۹۰ میلیارد تومان هزینه؛ همچنین افتتاح دو ایستگاه فرصت شیرازی و غدیر در محدوده بلوار مدرس با بودجهای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان.
با آنکه شروع به کار خط یک متروی شیراز حدود ۱۸ سال به درازا کشیده و موجب زحمت و کلافگی شهروندان شیرازی شده بود، با جدیت شورای پنجم و شهردار شیراز بهرهبرداری از ایستگاههای مترو در این خط، سرعتی قابل قبول گرفت و امید داریم تا پایان سال ۹۹ خط ۲ مترو را با سه ایستگاه به بهرهبرداری برسانیم.
افتتاح باغ ۳۲ هکتاری رها، ایستگاه آتشنشانی شهرک سعدی، سالن تئاتر استاد فقیه در بلوار مدرس و باغ خانواده قبله در خیابان سپاه جنوبی، شماری دیگر از پروژههای به انجام رسیده در این سال بود.
اینها همه در شرایطی به انجام رسید که عدهای باور داشتند و میگفتند که حجم بدهکاریهای به میراث مانده در شهرداری شیراز آنقدر زیاد است که شورای پنجم و شهردار منتخبشان نخواهند توانست حتی آجری روی آجر دیگر بگذارند و قدمی در راه عمران شهری بردارند.
از آنجا که پروژههای عمرانیِ بر زمین مانده را، در حکم هزینههای رفته از جیب شهروندان و سرمایههای این شهر میدانستیم، در دو سال اولِ حضورمان تمرکز را بر تکمیل این پروژهها گذاشتیم و بعد از آن، پروژههای جدید را با نگاهی اصولی آغاز کردیم. در این مدت، بیش از ۲۵۰ پروژه عمرانی نیمهتمام با صرف بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به کار خود ادامه داد تا به سرانجام برسد. با صدای بلند میگویم که در این مدت حتی یک مورد تعطیلی یا تعلل در اجرای طرحهای عمرانی نداشتیم الّا آنکه پروژههای غیرلازم و کارشناسینشده و پرهزینه را متوقف کردیم تا باری سنگین و بیفایده بر دوش مردم شهر نباشد.
در سال ۹۸ و تا امروز:
فرهنگسرای حکمت با مساحت ۳۷۰۰متر مربع و برخورداری از سالن سینما، فضای آموزشی و سالنهای ورزشی با اعتباری بیش از ۱۱میلیارد تومان به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شیراز در شهرک گلستان افتتاح و در اختیار شهروندان شیرازی قرار گرفت.
بلوار تخت جمشید شرقی به طول ۱۲۰۰ و عرض ۶۰ متر و بهرهمندی از مسیر پیادهروی و دوچرخهسواری در محدوده منطقه ۷ شهرداری شیراز افتتاح شد که رضایت شهروندان را در کاهش ترافیک چهارراه شریفآباد و بلوار اتحاد به دنبال داشت.
راهاندازی فاز ۲ بوستان بعثت در محدوده شهرداری منطقه ۱ به عنوان پارک تخصصیِ ورزشی شامل مسیر پیادهروی، دوچرخهسواری و زمینهای تنیس خاکی، فوتسال، والیبال و بسکتبال به عنوان پروژهای شاخص از ترکیب کاربریهای ورزشی، فرهنگی و فضای سبز و موثر در بهبود سطح کیفی زندگی شهروندان در کنار افتتاح پیادهراه شهید مصلینژاد با هدف زیباسازی شهری و تحقق وعدهی شورای پنجم و تاکید بر انسانمحوری در حوزه شهرسازی.
افتتاح پارک بنیهاشمی با مساحت بیش از ۲هکتار در محدوده منطقه ۵ شهرداری شیراز؛ مرمت و بدنهسازی گذرهای تاریخی خیابانهای کریم خان و لطفعلی خان، گذر مسجد گنج و گذر حاج زینل با هدف احیای بافت ارزشمند و گذرهای تاریخی شیراز و از بین بردن نازیباییهای بصری؛ همچنین برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور یعنی نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک در شیراز و در ۱۰ استان دیگر کشور، همه با همان نگاه انسانمحوری و شهروندمداری انجام شد که وعدهاش را داده بودیم.
و اما پروژه “شهروندسپاری” به عنوان مهمترین پروژه شهرداری الکترونیک که فاز اول آن در شهر شیراز شروع شده و تحقق این فاز به کاهش چشمگیر مدت زمان پاسخ استعلامهای مربوط به آپارتمانهای مسکونی به صورت الکترونیکی منجر خواهد شد. بنا به آمار، بیشاز ۸۰٪ استعلامهای مردمی در حوزه مسکونی و استعلامهای آپارتمانی بوده که با اجرای این پروژه حدود ۵۰٪ مراجعات در این بخش کم شده و شهروندان قادر خواهند بود بینیاز به رفتوآمد به شهرداری و از طریق سامانه پیگیریهای مربوط را انجام دهند.
تا اینجا قریب به نیمی از راه را رفتهایم اما آنچه مانده و در سر داریم همتی بلندتر میخواهد.
در آیندهای نزدیک و با همت بلندِ پرسنل شهرداری شیراز پروژه بزرگراه مهدیه، تقاطع شهید رودکی و تقاطع مهدیه- امیرکبیر با نام “مرحوم محمد بهمن بیگی” به عنوان پروژهی شاخص عمرانی در شیراز به بهرهبرداری خواهد رسید.
بزرگراه مهدیه که تقاطع رودکی را به تقاطع مهدیه وصل میکند با ۲۳۰متر طول و ۵۵متر عرض، به بیش از ۷۰۰ هزار متر مکعب خاکریزی و ۳۵ هزار متر مربع سنگریزی نیاز دارد. برای تصور مقیاس این پروژه کافی است بدانیم ۷۰۰ هزار متر مکعب خاکریزی معادل حجم ۶۰۰۰ کامیون است!
این بزرگراه، تقاطع مهدیه- امیرکبیر را در ورودی جنوب غربی شیراز به تقاطع شهید رودکی در کمربندی متصل کرده و مانع ورود خودروهای سنگین به شهر و هدایت مستقیم آنها از ورودی شهر به کمربندی میشود.
پروژه دیگر، پروژه تقاطع کمربندی باهنر با نام “مرحوم دکتر خدادوست” میباشد. این پروژه که با ۳ شیفت کاری و حضور روزانه ۹۰ نیرو و پیمانکارِ جزء به پیشرفت ۵۰ درصدی رسیده، متشکل از ۹ محور و ۸ دهانه است و تکمیل رینگ پیرامونی جنوب شهر، تسهیل ترافیک در مسیر شهرکهای باهنرجنوبی و فرهنگیان را میسر میسازد.
پل چپگرد صدرا با طول۹۰۰ متر که قرار است خروجی صدرا به سمت شیراز باشد و بار ترافیکی آن محدوده را روان سازد و همچنین تملک و تخریب منازل موردِ مسیر پروژه چپگرد هفتتنان یا دلگشا که هزینه تملک مورد مسیر آن از هزینه ساخت خود پل بیشتر شده! از دیگر پروژههایی هستند که امید داریم تا دهه فجر امسال به بهرهبرداری برسند.
کارهای بزرگ در مدیریت شهری شیراز اما به اینجا ختم نمی شود.
دهمین ایستگاه خط ۱ مترو شیراز یا همان ایستگاه بازار وکیل در طراز منفی ۱۴ از سطح خیابان، با ۲ شیفت اجرایی و بیشاز ۱۰۰ نفر نیروی انسانی به پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده؛ سکوی این ایستگاه با دهنه ۲۱ متریِ خود بزرگترین دهنه را در میان ایستگاههای کشور داراست. معماری این ایستگاه متناسب با ساخت و بافت سنتی این منطقه طراحی شده و ایستگاهی منحصر به فرد در آیندهای نزدیک افتتاح خواهد شد.
مجموعه سینمایی جوان در فلکه کوزهگری به عنوان بزرگترین مجموعه سینمایی کشور با ۱۲ سالن سینما، مجموعه سالنهای نمایش تئاتر در کفترک، باغ ۱۰ هکتاری ایرانی در بلوار امیرکبیر، فرهنگسرای مرحوم بهمن بیگی در بلوار طلاییه و چندین فرهنگسرا و خانه محله در نقاط مختلف شهر، کلنگزنی بزرگترین توقفگاه خودورهای سنگین و نیمهسنگین کشور در زمینی به وسعت ۱۱۳ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی سیکل ترکیبی، کلنگزنی پارک ترافیکی به مساحت ۵/۱ هکتار در محدوده منطقه ۵ شهرداری و با هدف آموزش کودکان و ترویج فرهنگ ترافیکی صحیح در خانوادهها، تعدادی از پروژههای در دستِ احداث شهرداری شیراز است که تا ۲ سال آینده به پایان خواهد رسید.
پروژه بزرگ و شاخص دیگر، راه اندازی خط تراموا در شیراز است که بناست فاز اول آن – از دروازه قرآن تا شاهزاده قاسم – تا پایان سال ۹۹ به بهرهبرداری برسد. تفاهم نامه همکاری شهرداری شیراز و شهرداری درسدن آلمان در رابطه با طراحی و ساخت سیستم تراموای شیراز مدتی پیش و در سفر شهردار شیراز به آلمان منعقد شد.
با وجود رضایت از آنچه به عنوان بخشی از تلاشهای مجموعه مدیریت شهری در قالب گزارشی ۲ ساله و با اختصار ارائه شد، شخصا ۲ چیز را عامل مزیت و موجب برتری عملکرد شورای پنجم و شهردار شیراز در این دوره نسبت به دورههای قبل میدانم: یکی انضباط مالی و دیگری شفافیت و پاسخگویی.
پیرامون شفافیت و گام طلایی شورای پنجم در تصویب طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری شیراز پیشتر چندین بار از همین تریبون مطالبی را گفتهام و این بار از آن درمیگذرم. تنها این را نوید میدهم که تا چند ماه آینده با اجرای رأی گیری الکترونیکی در صحن شورا، شفاف سازی آراء نمایندگان مردم را محقق خواهیم کرد که علاوه بر اقدامات قبلی مثل بارگذاری تمامی مصوبات و صوت کامل و پخش زنده جلسات در سایت شورا، دستاورد قابل توجه دیگری رقم خواهد خورد.
در بحث انضباط مالی با وجود گرانی و بالارفتن قیمت ها، در شهرداری شیراز شاهد کاهش هزینه ها بودیم. کمترین آمار تغییر کاربری باغات شیراز در سال ۹۷ نسبت به ۱۵ سال قبل از خود محقق شد و شاهد کاهش چشمگیر فروش املاک شهرداری به مثابهی سرمایههای عمومی این شهر در ۲ سال گذشته بودیم.
به رغم گرانی و بالارفتن محسوس هزینهها، این انضباط مالی بود که باعث شد شهرداری شیراز تا به اینجا در تأمین حقوق پرسنل خود لنگ نمانَد و مستمریِ کارمندانش را به موقع پرداخت کند؛ حال آنکه در سالهای قبل، معوقات چندماهه داشتهایم؛ یا همین حالا در بعضی کلانشهرهای کشور موضوع پرداخت حقوق به مشکلی جدی تبدیل شده است.
در همین دوره و در این دو سال، ورود نیرو به شهرداری مجموعا حدود۲۰۰ نفر بوده که با لحاظ خروج نیروهای بازنشسته در همین مدت، گویی عملا تغییری پیش نیامده؛ در حالیکه در دوره گذشته تنها در طول یک دوره ۴ ساله بیش از ۴۸۰۰ نفر نیرو به شهرداری شیراز وارد شده است