در دومین سال پیاپی، صادرات غیرنفتی ایران بیش از واردات

  • 10 فروردین 1396 - 18:17
در دومین سال پیاپی، صادرات غیرنفتی ایران بیش از واردات

گمرک ایران اعلام کرد که سال گذشته ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار کالا از کشور صادر و ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار کالا وارد شده است. به این ترتیب، صادرات غیرنفتی ایران ۲۴۶ میلیون دلار بیش از واردات بوده و تراز تجاری کشور برای دومین سال پیاپی مثبت شده است.

در سال ۹۵ رتبه‌های اول تا چهارم بزرگ‌ترین واردکنندگان و صادرکنندگان کالا به ایران همچنان در اختیار کشورهایی است که به ‌طور سنتی با ایران مراوده داشته‌اند و تنها آلمان رتبه پنجم کشورهای صادرکننده کالا به ایران را دارد.

در سال ۹۴ ارزش تجارت خارجی ایران ۸۳ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار بود و در سال ۹۵ به ۸۷ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بر اساس این آمار، صادرات ایران در سال ۹۵ در مقایسه با سال پیش از آن، ۳.۵ درصد و واردات نیز ۵.۱ درصد افزایش یافته است.

چین با هشت میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار، امارات با هفت میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار، عراق با شش میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار، کره جنوبی با دو میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار بیشترین واردات را از ایران داشتند.

چین و امارات در صادرات به ایران نیز رتبه های اول و دوم را داشتند و صادرات چین به ایران ده میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار و صادرات امارات شش میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار بوده است.

کره جنوبی با سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار و آلمان با دو میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار جایگاه سوم تا پنجم صادرات کالا به ایران را داشته‌اند.‌

روابط عمومی گمرک ایران سال گذشته نیز اعلام کرده بود که تراز بازرگانی خارجی ایران در سال ۹۴، پس از ۳۷ سال، مثبت شده و با مازاد ۹۱۶ میلیون دلاری روبه‌رو بوده است.

اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران و از شناخته‌شده‌ترین فعالان تجاری بخش خصوصی، اما در واکنش به این خبر گفته بود که «مثبت شدن تراز تجاری خبر چندان خوبی نیست. اگر واردات کاهش یابد نمی‌توانیم نیازهای کشور را تأمین کنیم».

در مقابل رضی میری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اعلام کرد که «تراز تجاری مثبت به هر شکل امری مبارک است؛ تراز تجاری منفی به این معنی است که ما در جیب‌مان پول‌ نداریم، اما داریم خرج می‌کنیم».

رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد ایران و دشوار و پیچیده بودن روند واردات به ایران را نیز می‌توان از جمله دلایل کاهش واردات کالا به ایران دانست.

به گفته گمرک ایران، مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران در سال ۹۵ میعانات گازی به ارزش هفت میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار، روغن های سبک و فراورده‌ها جز بنزین به ارزش دو میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار و گازهای طبیعی مایع شده به ارزش دو میلیارد و ۷۹ میلیون دلار بود.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران‌قیمت است که از میادین گازی به دست می‌آید. این محصولات خام، سهمی چشمگیر در صادرات ایران دارد.

در حالی که ایران میعانات گازی و برخی فراورده‌های خام نفتی را در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد، برخی از کارشناسان معتقدند که نباید میعانات گازی را در آمار صادرات غیرنفتی محاسبه کرد.

وب‌سایت تابناک نیز در مهرماه ۹۵ در گزارشی با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری ایران در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۵ نوشت که «با کم کردن صادرات گاز مایع و میعانات گازی از آمار صادرات غیرنفتی این رقم منفی می‌شود».

در قسمت واردات، عمده اقلام وارداتی ایران شامل محصولات کشاورزی و خودرو بوده است.

مهم‌ترین اقلام وارداتی شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۹۰۹ میلیون دلار، واردات وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار نیز سه کالای اول وارداتی ایران بوده است.

در سال‌های گذشته و با قطع رابطه ایران با کشورهای اروپایی در نتیجه محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، کشورهای اروپایی از فهرست طرف‌های تجاری ایران، خارج‌ شده بودند.

دیدگاه