آمریکا تحریم فروش هواپیما به ایران را بار دیگر برقرار کرد

  • 08 تیر 1397 - 9:00
آمریکا تحریم فروش هواپیما به ایران را بار دیگر برقرار کرد

آمریکا همان‌گونه که اعلام کرده بود، برخی از تحریم‌هایی که با امضای برجام تعلیق شده بودند، را بار دیگر مقرر کرد. از جمله مجوز فروش هواپیماهای ساخته شده با قطعات آمریکایی به ایران باطل شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه (۲۷ ژوئن/ ۶ تیر) مجوزهای شرکت‌هایی که قرار فروش هواپیما به ایران را داشته‌اند و دارای مالکیت آمریکایی هستند یا برای ساخت هواپیما از قطعات ساخت آمریکا استفاده می‌کنند، باطل اعلام کرد.

در نتیجه از جمله فروش ۸۰ فروند هواپیمای بویینگ و ۹۷ فروند ایرباس به ایران منتفی خواهد شد.

همچنین مدیرعامل  شرکت هواپیماسازی “ای‌تی‌آر” (ATR) در مصاحبه با “لا تریبون” گفته است که با توجه به تحریم‌های اعلام شده از سوی آمریکا، این شرکت نمی‌تواند به قراردادی که با شرکت ایران‌ایر بسته عمل کند. این شرکت ایتالیایی – فرانسوی در آوریل ۲۰۱۷ قراردادی برای فروش ۲۰ فروند هواپیما با ایران بست.

افزون بر این، مجوز شرکت‌های آمریکایی برای خرید فرش، پسته و خاویار از ایران نیز باطل می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که هر گونه معامله و تجارت در زمینه‌های یاد شده باید تا تاریخ ۶ اوت ۲۰۱۸ (۱۵ مرداد ۱۳۹۷) متوقف شود، وگرنه متخلفان با مجازات و تحریم آمریکا روبرو خواهند شد.

اقدام خزانه‌داری آمریکا غیرمنتظره نیست. از ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، انتظار می‌رفت که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران که با برجام به حالت تعلیق درآمده بود، باز هم برقرار شود.

دیدگاه