تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

ساخت ده‌ها سد در ایران «به دلیل تغییرات اقلیمی متوقف شد»

  • 03 فروردین 1396 - 20:55
ساخت ده‌ها سد در ایران «به دلیل تغییرات اقلیمی متوقف شد»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از تجدید نظر وزارت نیروی ایران در برخی تصمیمات خود از جمله ساخت ۵۰ سد «به دلیل تغییرات اقلیمی» در کشور خبر داد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، سوم فروردین، در این خبرگزاری٬ ساخت این سدها در حالی از دستور کار خارج شده که برای احداث آنها «برنامه‌ریزی» شده بود.

بر اساس این گزارش٬ وزارت نیرو به دلیل افزایش تبخیر منابع آبی ناشی از تغییرات اقلیمی تا حدود ۲۵ میلیارد مترمکعب و کاهش ۲۰ درصدی میزان روان‌آب‌های کشور از سوی دیگر٬ این تصمیم را اتخاذ کرده است.

ایسنا نوشته است که این دو پدیده می‌تواند تهدیدی برای زیست نسل حاضر و نسل آینده به‌ شمار آید.

بر اساس این گزارش٬ علاوه بر این٬ وزارت نیرو آب قابل برنامه‌ریزی در تمام ۶۰۹ دشت و میزان آب سنجیده شده و حداکثر آب قابل استفاده در مصارف شرب، ‌ کشاورزی، صنعت و محیط زیست برای تک‌تک حوضه‌های آبریز و آب‌های سطحی را نیز مشخص و ابلاغ کرده است.

این خبرگزاری افزود که آمارها حکایت از آن دارند که تغییرات اقلیمی در بخش آب باعث شده تا در مقایسه با دو دهه گذشته بارش‌های کشور ده درصد کاهش و درجه دمای ایران نیز ۱.۵ درجه افزایش داشته باشد.

این دو مسئله علت اصلی افزایش میزان تبخیر منابع آبی و کاهش روان‌آب‌های ایران اعلام شده است.

از دیگر تغییرات اقلیمی در ایران٬ کاهش ۱۵ درصدی میزان تغذیه آب زیرزمینی و کاهش ریزش برف در مقایسه با باران عنوان شده است.

کاهش پایداری منابع برفی٬ فرارسیدن زمان ذوب برف‌ها یک ماه زودتر از موعد طبیعی و افزایش تعداد دفعات باران‌های غیرمؤثر [کمتر از ۵ میلی‌متر] از دیگر تاثیرات تغییرات اقلیمی در ایران اعلام شده است.

به نوشته ایسنا، بیشترین کاهش بارندگی در ایران به حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان تعلق دارد.

علاوه بر این٬ حوضه‌های آبریز بندرعباس، سدیج، کارون و کرخه هم شاهد کاهش بارش چشمگیری هستند و این موضوع باعث شده تا شهرهای بزرگ با مشکل تأمین آب آشامیدنی مواجه شوند.

بر اساس این گزارش٬ زیان‌های ناشی از کاهش بارش در استان‌های خوزستان، فارس و هرمزگان زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و تبعات اقتصادی کمبود آب٬ فعالیت اقتصادی روستاییان و کشاورزان کشور را «به طور جدی تهدید می‌کند».

خشک شدن تالاب‌ها در نقاط مختلف کشور و بروز پدیده گرد و غبار و ریزگرد نیز از دیگر اثرات تغییرات اقلیمی است که در استان‌های جنوبی و شرقی ایران شرایط دشواری را برای ساکنان این مناطق ایجاد کرده است.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، در مهرماه ۹۵ نیز خواستار توقف برخی پروژه‌های سدسازی در ایران شده و گفته بود سدهایی که در حوزه دریاچه ارومیه ساخته شده هیچ نتیجه مثبتی نداشته است.

آقای چیت‌چیان با اشاره به بازنگری دو ساله وزارت نیرو در پروژه‌های سدسازی، تغییر در شرایط آبی ایران را دلیل اصلی در توجیه‌ناپذیر بودن ساخت سدهای جدید عنوان کرده بود.

دیدگاه