«احتمال بازگشت ایران به دوران کالاهای کوپنی»

  • 04 تیر 1397 - 8:07
«احتمال بازگشت ایران به دوران کالاهای کوپنی»

بهروز بنیادی، نماینده مجلس گفته که احتمال بازگشت ایران به «دوران سهمیه‌بندی بنزین و کالاهای کوپنی» وجود دارد.

در دهه ۶۰ که ایران درگیر جنگ با عراق بود، برخی از کالاهای ضروری با کوپن بین مردم توزیع می شد.

آقای بنیادی در خصوص جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: شاید بتوانیم بگوییم که خلاصه مطالبی که در این جلسه مطرح شد این است که در آستانه یک «جنگ اقتصادی» قرار داریم و شاید شرایط آینده به‌مراتب سخت‌تر شود.

او افزود: برخی کشورها که در عرصه سیاست بین‌الملل به عنوان دوست شناخته می‌شدند و به آنها به عنوان دوست نگاه می‌کردیم، شاید امروز دیگر نتوانند به ما کمک کنند.

این نماینده مجلس گفت: هنوز به وضوح از شکست برجام صحبت نشده است اما به هر حال تاکید بر این بود که ما شرایط بسیار سختی را پیش‌رو خواهیم داشت و لازم است مردم درجریان این شرایط قراربگیرند و واقعیت‌ها بی‌پرده به شهروندان منتقل شود. دقیقا شرایط جنگی است. در دوران جنگ تحمیلی ما درگیر جنگ نظامی بودیم و نفت‌مان با قیمت بسیار نازل به فروش می‌رسید، اجناس‌مان کوپنی بود، بنزین‌مان سهمیه‌بندی‌شده و کوپنی بود.

او افزود: البته به احتمال قوی، در سال جاری مشکل خاصی نخواهیم داشت اما درصورت تداوم همین مسیر، مشکلات جدی‌تر خواهد داشت.

بهروز بنیادی گفت: متاسفانه بخش قابل‌ توجهی از این مساله ناشی از آن است که شفافیت لازم در بخش‌ها و ارکان مختلف حکومتی ما وجود ندارد. ازطرفی آقای روحانی هم از بیان و تشریح بسیاری از مسائل خودداری می‌کند و موضوعات را محرمانه تلقی می‌کند. با این حال باید همچنان به این موضوع توجه داشته باشیم که این رفتار بیش از هرچیز برای حفظ وحدت و ممانعت از ترویج ناامیدی است. ما شاهدیم که همه خواسته روحانی از تریبون‌ها، صداوسیما و رسانه‌ها این است که به مردم امید بدهید. به هرحال روحانی به عنوان فردی که در راس دولت است، همیشه این مساله را مدنظر قرارداده و سعی دارد جامعه را امیدوار نگه دارد.

با خروج آمریکا از برجام در ماه‌های اخیر برخی شرکت‌های خارجی از ایران خارج شده‌اند و در همین حال شواهد نشان می دهد که فروش نفت ایران در ماه های آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

وحید شقاقی استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفته: «طی ۸ ماه اخیر، افزایش قیمت دلار باعث شد ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش پیدا کند.ٰ»

به گفته این اقتصاددان کاهش ۸۰ درصدی ارزش پول ملی ایران هنوز اثرات خود را در اقتصاد ایران نشان نداده است. او پیش‌بینی کرده تا پایان سال ۱۳۹۷ تورم در ایران به بالای ۳۰ درصد برسد.

این اقتصاددان کاهش ناگهانی قدرت خرید ایرانیان و ارزش پول ملی را به “سکته اقتصادی” تعبیر کرده و گفته در اقتصاد جهانی نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است ولی این نسبت در ایران ۱۱۰ درصد یعنی “مرز هشدار” است.

وحید شقاقی از این نسبت نتیجه گرفته به دلیل “ضعف نظام مالی و بانکی”، نمی‌توان نقدینگی را به سمت تولید برد و همین باعث “سرگردانی مخرب نقدینگی” می‌شود.

به گفته وحید شقاقی تنها در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از ایران خارج شده است.

دیدگاه