جهانگیری: در یک جنگ اقتصادی جدی قرار داریم

  • 03 تیر 1397 - 17:06
جهانگیری: در یک جنگ اقتصادی جدی قرار داریم

معاون اول حسن روحانی می‌گوید بسیاری از مسئولان در جریان نیستند که یک جنگ جدی برای زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران شروع شده است. رئیس مجلس هم با اذعان به اشکالات درونی اقتصاد ایران، همگرایی سه قوه در شرایط کنونی را ضروری خواند.

جلسه‌ای که قرار بود سوم تیر در مجلس برای بررسی گرانی‌های اخیر برگزار شود، در آخرین دقایق غیرعلنی اعلام شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی و وزرای مربوطه به عنوان نمایندگان دولت در این جلسه حضور داشته‌اند.

پیش از جلسه غیرعلنی، اسحاق جهانگیری تاکید کرد که بسیاری از مسئولان کشور در جریان شروع یک جنگ اقتصادی جدی نیستند: «تصور آمریکایی‌ها از این جنگ آن است که در زمین‌گیر کردن اقتصاد ما موفق می‌شوند تا به تعبیر رئیس جمهورشان ایران پای میز مذاکره بیاید.»

آقای جهانگیری که لایحه دولت برای تفکیک سه وزارت‌خانه را به مجلس آورده بود، مدیریت بحران کنونی را مستلزم جداشدن سه وزارت‌خانه بازرگانی، صنایع و معادن، راه و ترابری، و مسکن و شهرسازی دانست: «اگر این تفکیک رخ ندهد از فردا می‌گوییم که بخش صنعت، مسکن و حمل و نقل به راحتی قابل اداره نیست و مشکل‌ساز خواهد شد. ما می‌خواهیم مجلس به این لایحه تفکیکی رای دهد تا دولت بتواند سازمان مناسب را طراحی کند.»

این لایحه اما با ۱۱۳ رای مخالف در برابر ۱۰۷ رای موافق، رد شد. ´

اولویت‌های اقتصادی

محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس دهم درباره جلسه غیرعلنی می‌گوید: «در این جلسه بنا شد دولت اولویت‌های خود در حوزه‌ اقتصادی را به گونه‌ای تعریف کند که هیچ اولویتی از مردم روی زمین نماند و جهانگیری اعلام کرد که مایحتاج عمومی تا دو سال آینده تامین شده است.»

خبرگزاری فارس به نقل از وکیلی نوشت: «درباره کارگروه مشترک دولت و مجلس  نیز بحث شد تا اگر برنامه تسهیلی دولت جایی نیاز به قانون‌گذاری داشته باشد مجلس هم کمک کند.»

به دلیل غیرعلنی بودن جلسه، جزییات چندانی از نشست جهانگیری با نمایندگان مجلس در رسانه‌ها نیست.

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تسنیم گفته که از بیان جزییات برنامه‌های دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی “به دلیل این که دشمنان در این مسیر کارشکنی می‌کنند” معذور است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس با اذعان به “اشکالات درونی اقتصاد کشور” و لزوم اصلاحات اقتصادی به خبرگزاری مهر گفته است که این جلسات ادامه خواهند داشت: «با توجه به شیطنت‌های آمریکایی‌ها باید روی خیلی از مسائل کار جدی کرد و نقدینگی را به سمت نقاط ثروت آفرین و تولید محور سوق داد.»

لاریجانی افزوده که وضعیت فعلی مستلزم همگرایی بین قوای سه‌گانه است و ابراز امیدواری کرده که جلسه مجلس، فکر تصمیم‌گیری مشترک را عمیق‌تر کند تا شرایط کشور بهبود یابد.

ترک اعتراضی جلسه غیرعلنی

رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر این جلسه را به نشانه اعتراض به عملکرد دولت در حوزه‌های اقتصادی ترک کرده است. خبرگزاری فارس به نقل از او نوشت: «جهانگیری معاون اول رئیس جمهور است اما حتی برای دو سه روز هم نتوانست قیمت ارز را طبق اعلام خودش یعنی ۴۲۰۰ تومان نگه دارد.»

جلسه غیرعلنی مجلس در حالی برگزار شده که نرخ برابری دلار در بازار آزاد به ۸۰۰۰ رسیده و صرافان و دلالان یورو را نیز تا ۹۳۰۰ تومان معامله می‌کنند.

رسول خضری خواستار آن شده که به جای جهانگیری، خود روحانی درباره مشکلات اقتصادی به نمایندگان توضیح دهد. او با اشاره به مشکلات مرزنشینان و کولبران، تهدید کرده که اگر سه‌شنبه رئیس جمهور به مجلس نیاید، نمایندگان  از ابزارهای قانونی برای فشار به دولت استفاده خواهند  کرد و روحانی را استیضاح می‌کنند

خضری به حسن روحانی توصیه کرده که به جای رفتن به تله کابین توچال به جمع نمایندگان مردم و به میان خود مردم برود تا از مشکلات آنها آگاه شود.

عکس حسن روحانی که روز شنبه دوم تیر همراه با رئیس دفترش و وزیر بهداشت به توچال رفته، در توئیتر بازخوردهای انتقادی زیادی داشته و هشتگ تله­‌- کابین را داغ کرده است.

یکی از کاربران می‌نویسد: «چرخ زندگی مردم که نمی‌چرخه، ولی چرخ تله ‌کابین باید بچرخه…»

 

دیدگاه